Hlavný dizajnér značky Jaguar Ian Callum je jedna z najviac uznávaných autorít v oblasti produktového dizajnu v automobilovom priemysle.

Pre značku Jaguar pracuje už dvanásť rokov. Je zodpovedný za vývoj nového dizajnového jazyka značky. Riadil modernizáciu modelov XF, XK a XJ o množstvo revolučných prvkov a navrhol exkluzívny hybridný superšport C-X75. V roku 2008 získal ocenenie Walpole Award v kategórii Talent britského luxusného dizajnu. Ian Callum v rozhovore porozprával aj o tom, ako je spokojný so svojím najnovším prírastkom – novým dvojmiestnym športovým modelom Jaguar C-X16.

Zdá sa, že ste so sebou veľmi spokojný! Ako sa vám pozdáva C-X16 a reakcie, ktoré vyvolala?

Som nesmierne nadšený! A to z niekoľkých dôvodov. V prvom rade preto, že sme všetci chceli vytvoriť auto ako C-X16 a je to zvláštny pocit, keď si uvedomím, že sme to naozaj dokázali. Prišlo to takmer ako blesk z jasného neba! Okrem toho som šťastný kvôli nášmu tímu. Za posledných pár rokov sme si vybudovali vzťah a dostali sme sa do istého rytmu. Mal som víziu o tom, ako by mali autá Jaguar vyzerať a pokúšali sme sa ju vyjadriť prostredníctvom modelov XF a XJ. Myslím si, že momentálne sú naše nápady takmer úplne zosúladené. Nechcem tým povedať, že by sme sa v spôsobe myslenia nelíšili, ale dizajn vytvárame naozaj konštruktívne. Výsledným produktom tohto prístupu je práve model C-X16.

Ako sa s konceptom C-X16 celé začalo? Ako ste dokázali pokračovať v dedičstve modelu E-Type?

Na začiatku procesu „dizajnovania“ sme sa rozhodli model E-Type nespomínať. Ale to neznamenalo, že ho môžeme z našich hláv celkom vymazať! Nakoniec sa veľmi pozitívnym spôsobom prihlásil o slovo a koncept C-X16 sme poňali ako tvorbu modelu E-Type v novodobom štýle.

Koľko ešte chýba, aby sa z tohto konceptu stal model pripravený na výrobu?

Ak by výroba auta dostala zelenú, 95 % práce je už hotových. Samozrejme, kolesá, zrkadlá a podobné prvky sa budú musieť viac prispôsobiť na cesty, ale keď to mám takto povedať, som s týmto tvarom spokojný a nechcem ho prerábať. Asi jediná vec, ktorú by som doplnil, by bol vysúvací spojler, vďaka ktorému by bola zadná časť pri vysokých rýchlostiach stabilnejšia – zadok vozidla je relatívne nízky. Ale to je všetko.

Zákazníkom ste auto ukázali na predvádzacej akcii pred autosalónom. Ako reagovali?

Reakcie boli úžasné. Ja to auto skrátka milujem – ale vôbec som neočakával reakcie, ktoré zazneli. (…) Myslíme si, že toto auto je fantastické. A má svoj charakter. Jednoznačne v sebe skrýva náznaky mnohých klasických prvkov, ale je precízne. Keď ho vidíte na ulici, vyzerá neuveriteľne drsne.

Šéfdizajnér značky Jaguar Ian Stuart Callum

[youtube id=“OV_tT85S3Q0″ width=“600″ height=“350″]

Úspešnú kariéru začal v spoločnosti Ford

Ian Callum sa narodil v meste Dumfries v Škótsku. Študoval priemyselný dizajn na Škole umenia v Glasgowe. Po skončení štúdia sa rozhodol špecializovať na dizajn vozidiel a zapísal sa do kurzu automobilového dizajnu na Kráľovskej akadémii umenia. Vďaka jeho výsledkom na akadémii umenia ho ihneď prijali do spoločnosti Ford a od roku 1978 pracoval dvanásť rokov v jej dizajnových štúdiách v Británii, Japonsku, Spojených štátoch, Austrálii a v Nemecku. Následne ho vymenovali za dizajnového manažéra zodpovedného za dizajnové štúdio Ghia v Turíne. V tomto období zohrával hlavnú úlohu pri vytváraní dizajnového konceptu Via pre športové automobily s motorom umiestneným v strede, ktoré využívajú osvetlenie prostredníctvom optických vláken. Rovnako bol zodpovedný za dizajn a vývoj kompaktných dvojsedadlových športových vozidiel Ghia Zig a Zag, ako aj veľkopriestorových osobných automobilov. Počas svojho pôsobenia v spoločnosti Ford pracoval na vonkajšom aj vnútornom dizajne automobilov Fiesta, Mondeo, ako aj športových áut Ford RS200 s motorom umiestneným v strede a modelov Escort RS a Cosworth.

Ian Callum pre Aston Martin a Range Rover

V roku 1990 sa Ian Callum vrátil do Spojeného kráľovstva, kde začal pracovať ako vedúci dizajnér spoločnosti TWR v Oxforde. Pracoval na programoch TWR pre austrálsku pobočku automobilovej spoločnosti GM – Holden. Zároveň sa podieľal na projektoch výrobcov automobilov Aston Martin (DB7 a Vanquish), Ford (Puma), Volvo (C70), Nissan (R390 Le Mans) a Mazda, Range Rover a Rover. Jeho cieľom pri modeli DB7 bolo zachovať hlavnú myšlienku dizajnu svetoznámych sérií DB sira Johna Browna, z ktorých posledná bola vyrobená v roku 1971, a zároveň naplno využiť moderné materiály, súčiastky a výrobné postupy.

Tvorca krásnych rýchlych áut Jaguar

 Ian Callum začal pracovať pre automobilku Jaguar v roku 1999 v dizajnovom štúdiu vo Whitley (Coventry). Ihneď zaviedol program na vytvorenie nového dizajnového jazyka značky Jaguar, ktorý zároveň ohlasoval začiatok novej, vzrušujúcej éry. Tá sa prvýkrát prejavila v podobe modelu R-Coupe, ktorý spoločnosť predstavila na medzinárodnom autosalóne v New Yorku v roku 2002. Elegantný a zároveň impozantný automobil R-Coupe bol jasnou predzvesťou budúcnosti, no aj napriek tomu bolo na prvý pohľad zrejmé, že ide o Jaguar. Prvým úplne novým automobilom vyrobeným pod vedením Iana Calluma bol vysoko oceňovaný celohliníkový model XK, po ktorom nasledoval model XKR a XKR-S – najrýchlejší Jaguar v histórii. Ku XK sa pridal sedan XF a neskôr luxusný sedan XJ. Každý z nich posunul hlavnú myšlienku dizajnu o čosi ďalej, čo znova potvrdilo pozíciu spoločnosti Jaguar ako tvorcu krásnych rýchlych áut.
Koncepty C-X75 a C-X16 predstavujú najnovšiu evolúciu dizajnu značky Jaguar. C-X75 – absolútne moderný superšport, ktorý sa však navyše inšpirovalo Jaguarmi z minulosti a využíva ich rafinované štylistické prvky, ocenili titulom „Auto salónu“ a získalo si stále uznanie médií.
V súčasnosti Ian Callum, ktorý je otcom dvoch synov, vedie veľmi talentovaný tím dizajnérov v dizajnovom štúdiu Jaguar v Coventry a vzrušujúca éra značky pokračuje.

Na cestu dizajnu Iana Calluma ako mladíka vyslal práve Jaguar

Známy spisovateľ a autor článkov o architektúre a dizajne Stephen Bayley, ktorý je poradcom pre mnohé svetové značky a zakladateľom Múzea dizajnu v Londýne, prezradil, prečo sa Ian Callum zamiloval práve do značky Jaguar a čo ho na týchto autách fascinovalo.

Auto, ktoré dvanásťročný Callum zazrel vo výklade škótskeho predajcu áut, bol model XJ z roku 1968 – a práve ten ho inšpiroval, aby sa stal dizajnérom. „Vtedy mal môj otec auto Vauxhall Victor,“ hovorí mi. „Jaguar bolo to najexotickejšie, k čomu ste sa mohli v meste Dumfries priblížiť. Zamiloval som sa doň.“ Calluma uchvátili rozmery a krása kolies, ktoré boli na svoju dobu obrovské, s veľmi malou karosériou okolo, a to až do takej miery, že napísal automobilke Jaguar, poslal im svoje náčrty a požiadal o prácu. „Pozeral som sa na XJ celé dve hodiny. Svojím tínedžerským rozumom som sa snažil pochopiť, prečo vyzerá tak dobre.“ Od čias tohto školáckeho premýšľania sa Callum vypracoval na dizajnéra, ktorý spomedzi všetkých súčasných automobilových dizajnérov najlepšie rozumie morfológii. A práve tento prínos uvažovania a nadšenia dáva výsledným tvarom zmysel – do každej krivky je vložená hodnota. Jaguar by mal byť „optimálnym vyjadrením kovu.“
Callumovo posudzovanie je v úzkostlivom podnikateľskom svete odvážne. „Filozofiou Williama Lyonsa bolo zachádzať do extrémov. Jeho pôvodný model SS1 mal najdlhšiu kapotu vo svojej triede. Jaguar sa tiež stále vyznačuje určitým extrémom. Práve preto je model XK 150 oveľa menej pôsobivý než XK 120 – je štandardizovaný, praktický. Nie je extrémny.“ Na druhej strane, Mark II z roku 1959 s objemom 3,8 litra je dokonalý – kompaktný, nekompromisný, cieľavedomý a zvodný. Samozrejme, dizajn je odzrkadlením istého duševného stavu.
Calluma poznám dlho a stále ma fascinujú jeho poznámky o náčrtoch. Robí ich často. „Prikladám mimoriadny význam nákresom,“ hovorí. „Stále je to veľmi dôležité. Ak niečo dokážete pochopiť, viete to aj nakresliť. Ak niečo viete nakresliť, dokážete to pochopiť. No čo sa týka kreslenia ľudí, v tom som hrozný. Na umeleckej škole som nedokázal nakresliť ani len autoportrét.“ Vychádzam s Ianom Callumom zo skladiskovej haly a kráčame k jeho autu. Vo vnútri čosi hľadá avytiahne malú kôpku papierov. Sú to jeho tínedžerské kresby a odpoveď na list, ktorý napísal v roku 1968, od vtedajšieho technického riaditeľa spoločnosti Jaguar Billa Heynesa. Okrem povzbudivých slov o jeho cite pre štýl radí Heynes mladému Callumovi, aby rozvíjal svoj talent na umeleckej škole, čo aj urobil. Na túto cestu ho vyslal Jaguar – a jeho misiou je naďalej navrhovať najkrajšie autá na svete.