Odvážne vyjadrenie budúceho dizajnu a technologických zámerov automobilky Jaguar.

Koncepčné športové vozidlo odhaľuje možnosti vysokovýkonných hybridov budúcnosti. „Model C-X16 je našou podmanivou víziou športového automobilu Jaguar 21. storočia. Stelesňuje uznávanú silu zmyselného dizajnu, zvieracej agilnosti a inšpirujúceho výkonu automobilov Jaguar a kombinuje ich s vlastnosťami, ktoré nás nasmerujú k vytvoreniu športových automobilov budúcnosti“, povedal Adrian Hallmark, Global Brand Director spoločnosti Jaguar Cars.

Dizajn
Ak sa dá jedným slovom definovať dizajn vozidiel Jaguar, potom je to určite „dráma“. C-X16 nie je žiadnou výnimkou. Tradičnú šablónu dvojsedadlového športového automobilu predefinoval na štýl Jaguar. Model C-X16 vo farbe Gunmetal neplytvá priestorom, pohybom ani povrchom, každá línia slúži svojmu účelu a vytvára tak celok, ktorý je viac ako len súčtom jednotlivých častí.

Čistota línií
Model C-X16 posúva dizajnový jazyk automobilov Jaguar na ďalšiu úroveň a udivuje svojou jednoduchosťou, vymedzenou tromi „líniami srdca“ – ohyb na prednom blatníku, zadné boky prechádzajúce do zadnej časti a oblúková strecha. „Je to stroj na jazdenie a to predurčilo všetky aspekty jeho dizajnu. Potiahli sme tri charakteristické línie srdca čo najviac dozadu, čím sme vytvorili dynamické napätie. Z auta je cítiť skrytá sila a potenciál okamžite prejsť do akcie“, hovorí Ian Callum, šéfdizajnér spoločnosti Jaguar Cars. C-X16 využíva tiež nové dizajnové črty Jaguaru, ako napríklad jemne zaoblená lichobežníková maska chladiča. Inšpiruje sa konceptom C-X75 a je zreteľne prepojený s aktuálnymi modelmi XF a XJ.

Robustné vymedzenie. Robustná lastúrová kapota je definovaná na vonkajších okrajoch dvoma ostrými ohybmi, ktoré stúpajú pozdĺž horných okrajov predných blatníkov. Tie vychádzajú zo žiabrových rebier, ktoré rozdeľujú otvory na nasávanie vzduchu, lemujú masku chladiča a potom prechádzajú do bočných línií pozdĺž dverí. Dôležitosť línie predných blatníkov je zdôraznená hranatým tvarom svetlometov, ktoré zámerne sledujú stúpajúci blatník, aby tak posunuli pohľad ďalej na obrysy auta. Horizontálne prieduchy na prednom blatníku, ako aj na kapote majú povrchovú úpravu z uhlíkových vlákien. Línia predných blatníkov pokračuje ďalej jemne formovaným ohybom, ktorý vytvára dvojitú krivku „fľaše od koly“ rozširujúcu sa nahor od stredovej časti vozidla, aby obklopila robustné zadné boky, ktoré sú typickým znakom pre Jaguar. Táto charakteristická línia sa potom znesie okolo zadnej časti vozidla, čím vytvára zadok, ktorý napodobňuje vzhľad zadnej hrany krídla lietadla. Vďaka 21 palcovým zliatinovým kolesám v rohoch karosérie s povrchovou úpravou z uhlíkových vlákien aj nehybné vozidlo nezameniteľne vyžaruje svoju odhodlanosť a silu.

Aerodynamická jednoduchosť
Kvôli zachovaniu hladkého toku vzduchu pozdĺž bokov auta sú kľučky dverí v jednej rovine s karosériou. Dotykové snímače zabudované do kľučiek spustia tiché elektromotory, ktoré odkryjú opracované hliníkové kľučky. Túžba po ohromujúcej jednoduchosti motivovala aj aerodynamické formovanie dizajnu C-X16 bez nepotrebných krídel a spojlerov. Prítlak zabezpečuje diskrétny predný rozdeľovač, zadná časť s funkciou difúzora a bočné prahy, ktoré usmerňujú vzduch pozdĺž bokov vozidla. Všetky tieto časti majú povrchovú úpravu z uhlíkových vlákien. Ostrý ohyb na mieste, kde krivka strechy prechádza do zadnej časti pomáha zlepšovať aerodynamiku tak, že zaistí, aby sa vzduch pri vysokej rýchlosti odtrhol od karosérie.

Hybridná pohonná sústava – nová definícia výkonu
C-X16 ukazuje, ako bude ďalšia generácia športových vozidiel Jaguar dosahovať vysoký výkon ekologicky uvedomelým spôsobom. Koncept je poháňaný hybridnou sústavou, ktorá kombinuje zážihový motor V6 s elektrickým motorom na zvýšenie výkonu. C-X16 prebral tradičné usporiadanie s motorom vpredu a zadným náhonom a pre 21. storočie ho pretvoril na hybridné hnacie ústrojenstvo orientované na výkon. Účel tohto systému je jasný: doplniť už teraz ohromný výkon motora V6 pomocou elektromotora, znížiť spotrebu paliva a tiež umožniť modelu C-X16, aby jazdil ako elektrické vozidlo s nulovými výfukovými emisiami pri rýchlostiach do 80 km/h.

Inteligentný systém Stop/Štart a rekuperácia energie
Základom je osemstupňová prevodovka ZF s radením Quickshift a systémom Stop/Štart, ktorý bol nedávno uvedený v športovom sedane XF. Systém dokáže vypnúť motor len za 300 milisekúnd po zastavení auta a využíva dvojitý elektromagnetický štartér, ktorý je schopný motor opätovne naštartovať už v momente, keď vodič presúva nohu z brzdového pedála na plynový. Systém získava energiu z 1,6 kWh lítium-iónovej batérie namontovanej za sedadlami. Batéria sa nabíja predovšetkým energetickým regeneračným systémom zo zadnej elektrohydraulickej brzdy (KERS – Kinetic Energy Recovery System).

[youtube id=“pKV7rncN-s8″ width=“600″ height=“350″]Výkon na požiadanie
Grafika na displeji palubnej dosky informuje, kedy sa môže nasadiť dodatočné posilnenie elektrickým motorom. Po nabití ponúka tlačidlo „Push to Pass“ na volante prístup k ďalším 70 kW (95k) a krútiacemu momentu 235 Nm až na 10 sekúnd. Keďže elektrický motor nemá oneskorenie, tento výkon je k dispozícii okamžite. Batéria sa dobíja neustále a automaticky, na celý systém dohliada kontrolný ovládač hybridného vozidla (Hybrid Vehicle Supervisory Controller). Batéria aj elektrický motor zabudovaný v modeli C-X16 sú chladené kvapalinou, čím sa zabraňuje strate ich výkonu počas zahrievania pri intenzívnom používaní. Na chladenie batérie čerpá vyspelá elektronika chladivo z klimatizačného systému. Hybridný systém je umiestnený medzi nápravami automobilu, čo prispieva k rovnomernému rozloženiu hmotnosti a maximalizuje agilitu znížením momentu zotrvačnosti.

Preplňovaný benzínový motor V6
Vpredu umiestnený preplňovaný motor V6 vyvinie 280 kW (380k) a má krútiaci moment 450 Nm z objemu troch litrov. Úplne nová pohonná jednotka, ktorá vychádza z oceneného motora Jaguar AJ-V8 ukazuje, akým smerom sa bude uberať ďalšia generácia vysoko výkonných zážihových spaľovacích motorov. Nový agregát V6 má rovnako ľahkú hliníkovú konštrukciu ako osemvalcový motor s blokom liatym pod tlakom, čím sa zvýšila jeho kultivovanosť a sila. Hlavy valcov so štyrmi vačkovými hriadeľmi sú zhotovené z recyklovaného hliníka, čím sa znížil ekologický dosah výroby. Motor V6 je tiež vybavený priamym vstrekovaním paliva druhej generácie. Spolu s upraveným elektronickým nastavením Rootsovho turbokompresora typu twin vortex šiestej generácie, ktoré umožňuje oveľa presnejšie ovládanie preplňovania, sa znižuje spotreba paliva.

Výkon a zdokonalenie
Tieto vylepšenia umožňujú motoru V6 dosiahnuť špecifický výstupný výkon 93 kW (126 k) na liter zdvihového objemu. V spojení s elektromotorom je výsledok ohromujúci – zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,4 sekundy, obmedzená najvyššia rýchlosť 300 km/h a zrýchlenie z 80 na 120 km/h len za 2,1 sekundy. Výhody hybridného systému sú však oveľa väčšie ako len športové – vozidlo má emisie CO2 len 165 g/km a spotrebu benzínu iba 6,9 l/100 km v kombinovanom cykle. Aby pohonná jednotka poskytovala nielen výkon ale aj kultivovanosť, ktorou sú vozidlá Jaguar povestné, šesťvalcový motor je vybavený patentovaným systémom vyvažovacích hriadeľov. Každý, kto pozná silný a hladko pracujúci motor V8, teda zistí, že motor V6 má rovnakú kultivovanosť, výkon a, samozrejme, aj špecifický zvuk. Dosahuje však podstatne nižšiu spotrebu paliva a produkciu emisií, čoho dôkazom je aj spĺňanie noriem EU VI. a SULEV 30.

Interiér
Jedinečnosť dizajnu exteriéru C-X16 sa ďalej umocní vo chvíli, keď otvoríte dvere. Vodiča a spolujazdca privíta dramatický červený interiér z najjemnejších materiálov – kože, velúrového textilu, anodizovaného opracovaného hliníka, uhlíkových vlákien a tmavého chrómu. Pôsobivý potenciál modelu C-X16 podčiarkuje aj voľba farby Vermillion Red ako základnej farby v celom interiéri.

Usporiadanie inšpirované lietadlom
C-X16 čerpá inšpiráciu pre usporiadanie interiéru z leteckej ergonómie, ako napríklad radiaca páka v štýle joysticku alebo páčkové spínače, ktoré pripomínajú klasické športové modely Jaguar. Túžba udržať hornú stranu palubnej dosky čo najjednoduchšiu viedla k vytvoreniu inteligentného vetracieho systému. Tento dvojitý vetrací otvor – inšpirovaný otvormi na stíhačke Typhoon – sa vysunie z prístrojovej dosky a intenzívne fúka teplý alebo studený vzduch, čím sa rýchlo zmení teplota v kabíne. Po dosiahnutí požadovanej úrovne sa zas diskrétne zasunie. To, čo na prvý pohľad vyzerá ako displej pred vodičom, je vlastne elegantný prístrojový panel s dvoma ciferníkmi. Je to charakteristický znak športových automobilov Jaguar.

Ovládacie prvky s dvojitou funkciou
Jaguar je už teraz lídrom v technológii dotykových displejov a model C-X16 disponuje novou generáciou tohto systému. Ďalšie ovládače sú inšpirované smartfónmi alebo tabletmi. Otočné ovládače kúrenia sú vyrobené z opracovaného hliníka a v ich strede je miniatúrny displej, ktorý ich prekonfiguruje podľa toho, na čo sa používajú. Otáčaním sa mení teplota na príslušných stranách auta, ale stlačením sa môže zmeniť ich funkcia napríklad na ovládanie vyhrievania alebo chladenia sedadiel. Palubná doska je orámovaná uhlíkovými vláknami a má jemné „hodinkové“ chrómové osvetlenie, zatiaľ čo radiaca páka a volič dynamického režimu sú obklopené červeným anodizovaným hliníkom.

[youtube id=“2Ez1oTD0giE“ width=“600″ height=“350″]

Pripojiteľnosť
V stredovej lakťovej opierke sa nachádza systém Connect and View automobilu Jaguar. Systém bol vyvinutý v spolupráci s Blackberry™, preto sa smartfóny rôznych výrobcov môžu zapojiť do opracovanej hliníkovej priehradky medzi prednými sedadlami a stredová dotyková obrazovka sa prekonfiguruje tak, aby zobrazovala displej zapojeného telefónu.

Konštrukcia z uhlíkových vlákien
Priliehavé športové sedadlá sú vyrobené z ľahkých kompozitných materiálov a majú ručné polohovanie, čím sa ešte viac znížila ich hmotnosť. Stredom každého operadla prechádza centrálna chrbtica z uhlíkových vlákien, ktorá ho vystužuje. Uhlíkové vlákna sa ďalej využívajú v spevňujúcej tyči, ktorá prechádza z palubnej dosky do tunela hnacieho hriadeľa. Podlaha má hliníkovú povrchovú úpravu s čiernou kožou Poltrona Frau, ktorá je ručne prešívaná šesťuholníkovým vzorom, ovplyvneným historickým kosoštvorcovým znakom Jaguar, pričom rovnaký motív je vyšitý aj do velúrového poťahu stropu kabíny.

TECHNICKÉ ÚDAJE*
Jaguar C-X16 3,0 l V6 – hybridný športový automobil s preplňovaným motorom

MOTOR
Objem (cm3) 2995
Valce 6
Ventily na valec 4
Turbokompresor Twin vortex s medzichladičom
Max. výkon (kW) 280 (380k)
Max. krútiaci moment (Nm) 450
Špecifický výkon (k na liter) 126
Prevodovka 8-rýchlostná ZF s integrovaným elektromotorom a radením Quickshift

HYBRIDNÝ SYSTÉM „PUSH TO PASS“
Systémové napätie (V) 300
Výkon (kW) 70 (95k)
Krútiaci moment (Nm) 235
Lítium-iónová batéria 300 V/1,6 kWh

VÝKON
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h (s) 4,4
Najvyššia rýchlosť (km/h) 300 (obmedzená)
Najvyššia rýchlosť pri elektrickom pohone (km/h) 80
Zrýchlenie z 80 – 120km/h (s) 2,1

HOSPODÁRNOSŤ A EMISIE
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 6,9
Emisie CO2 (g/km) v kombinovanej prevádzke 165

ROZMERY
Dĺžka (mm) 4445
Rázvor (mm) 2622
Šírka (mm) 2048
Výška (mm) 1297
Hmotnosť (kg) 1600

*Odhadované údaje výrobcu