Prestížnej britskej značke sa po rokoch neúspechov začalo dariť. Vlani zvýšila odbyt až o 21 % a predala 52 000 vozidiel. Ďalší nárast záujmu si sľubuje od modelovej ofenzívy, ktorú sa práve začína, od vstupu na nové trhy a do nových segmentov. Do roku 2016 Jaguar predstaví 40 nových modelov.

Úžasný motor – vstupenka do klubu „300 km/h“

Cestovné aj pretekárske vozidlá Jaguar vždy poháňali nevšedné motory, od rekordy lámajúceho radového šesťvalca v modeli XK120 až po kultivovaný vidlicový dvanásťvalec, ktorý urobil z modelu XJ12 v čase jeho príchodu na trh najrýchlejší štvordverový automobil na svete. Podobne je to aj s novým superšportiakom, ktorý debutoval na marcovom autosalóne v Ženeve a ktorý nedávno prišiel do predaja. Najextrémnejšiu vášeň, akú kedy Jaguar do svojich modelov vkladal. Je to prvý sériovo vyrábaný model značky, ktorý vstupuje do exkluzívneho klubu áut dosahujúcich rýchlosť 300 km/h. Zásluhu na tom má v prvom rade brutálna sila kompresorom prepĺňaného 5.0l V8 zážihového motora s priamym vstrekovaním paliva, ktorý dosahuje výkon 404 kW (550 k) a krútiaci moment 680 Nm. Spúšťa sa tlačidlom a vytvára pôsobivú a neopakovateľnú zvukovú kulisu. Zvonku reve ako pretekárske auto alebo ako zúrivá šelma, ale v kabíne ho takmer nepočujete. Dôsledné prekalibrovanie zaručilo rovnomerný rast jeho výkonu, ktorý umožňuje vozidlu akcelerovať z 0 na 100 km/h iba za 4,4 s! Vo výborne tvarovaných športových sedadlách zažívate takéto dych berúce zrýchlenie po prudkom stlačení akcelerátora takmer na podlahu. Z 0 na 160 km/h to trvá iba 8,6 s! Vidlicový osemvalec spontánne reaguje aj na najmenší pohyb pravej nohy a šesťstupňová automatická prevodovka v športovom režime preraďuje bleskurýchlo.

Dravé kupé s dobrou výchovou

Pozoruhodné pritom je, ako jednoducho a ľahko sa ovláda táto dravá šelma na kolesách pri temperamentnej až športovej jazde. Podvozok s adaptívnymi tlmičmi pruženia nedovoľuje karosérii nakláňať sa priečnym ani pozdĺžnym smerom. Riadenie je priame, bez toho, aby v rýchlo sa striedajúcich zákrutách tvrdlo a samosvorný diferenciál na zadnej náprave zabezpečuje autu aj pri prudkej akcelerácii v ostrých zákrutách dokonalú trakciu. Stupeň cestovného pohodlia si môžete nastaviť elektronickým systémom Jaguar-Drive-Control. Keď si zvolíte príslušný režim, dravé kupé Jaguar XKR-S sa môže zmeniť aj na komfortné auto, ktoré vám dovolí vychutnať si prekvapujúco pohodovú jazdu.

Vzhľadovo rozoznáte tento decentne vycibrený superšportiak od verzie XKR podľa aerodynamických doplnkov karosérie a jedinečného zadného krídla so strednou sekciou z uhlíkových vlákien, pripevneného o veko batožinového priestoru. Kufor svojou veľkosťou a tvarom zodpovedá autám tejto kategórie. Kapacitou 330 l sa však vyrovná aj kompaktnému hatchbacku. Toto jedinečné dvojmiestne vozidlo má o 10 mm nižšiu svetlú výšku ako štandardný Jaguar XKR a jazdí na 20-palcových zliatinových diskoch kolies Vulcan, ktoré zaručujú vysokú presnosť jazdy a dokonalý styk s vozovkou. Na nových diskoch kolies sú obuté pneumatiky Pirelli P Zero s rozmermi 255/35 R20 vpredu a 295/35 R20 vzadu. Vďaka tejto kombinácii klesla celková neodpružená hmotnosť o 4,8 kg, čím sa zlepšila ovládateľnosť a dynamika vozidla.
Mimoriadne auto si vyžiadalo aj mimoriadny režim. Vyrábajú ho iba na objednávku. Na rozdiel od iných vozidiel tejto kategórie však jeho malosériová produkcia nie je limitovaná.

[youtube id=“qRrSp3cUdhc“ width=“600″ height=“350″]

Rudolf Karpat, Autožurnál
Foto: Jaguar