Miroslav Podhorný pracuje ako riadiaci letovej prevádzky na Letisku M. R. Štefánika v Bratislave. Patrí k 120 letovým dispečerom na Slovensku. Jeho práca je mimoriadne zodpovedná, aj on je totiž zodpovedný za to, aby nedošlo ku kolízii lietadiel v našom vzdušnom priestore. Práca náročná na stres si vyžaduje relax, ktorým sú v jeho prípade aj krásne rýchle autá…

Pracujete ako dispečer letovej prevádzky. Čo presne to znamená?

Dispečer letovej prevádzky, presnejšie v našej terminológii je to riadiaci letovej prevádzky, je zodpovedný za bezpečné prevedenie letu. Suchá definícia, za ktorou sa skrýva veľa stresu, telefonovania a komunikácie cez rádiostanice a uprené sledovanie radarovej obrazovky. Celé sa to začína podaním letového plánu. Kapitán lietadla príde na ohlasovňu letov, kde dostane všetky informácie, ktoré nutne potrebuje na vykonanie letu, to znamená: počasie na plánovanej trase letu, prípadne nejaké obmedzenia, ktoré väčšinou bývajú spôsobené počasím a podobne. Podá si letový plán, ten sa spracuje  a odošle na všetky pracoviská, ktoré prídu s lietadlom do styku. Po prihlásení sa na veži sa let aktivuje, dostane povolenie na spúšťanie motorov a pokyny na štart. Tým sa spustí presný a zložitý systém riadenia letovej prevádzky, uskutoční sa koordinácia s prvými najbližšími pracoviskami, že je let aktívny a bude o chvíľu pripravený na vzlet. Je to dôležité, aby sa let bral do úvahy a prispôsobila sa tomu aj ostatná prevádzka, keďže lietadlo nemôže zastaviť vo vzduchu a dať prednosť  inému, sú v neustálom pohybe a treba ich udržať bezpečne od seba a dostať ich cez seba.

Slovensko je malá krajina, a teda aj nás vzdušný priestor je v porovnaní s inými krajinami menší. Kedy je v naše časti neba „najhustejšie“?

Je to rôzne, husto býva od rána do obeda a potom podvečer a v lete je husto aj v noci, keď lietajú dovolenkári.

Ako dispečer na veži ste zodpovedný aj za to, aby v našom vzdušnom priestore nedošlo k žiadnej kolízii či problémom. Vašim najväčším spojencom je v tomto prípade asi radar. Čo však, ak radar vypadne? Môže sa to vôbec stať? Stalo sa to už?

Výpadok radaru je naša nočná mora, ale stať sa to môže. Mne osobne sa to stalo za trinásť rokov riadenia trikrát, čo nie je často. Radar funguje naozaj spoľahlivo, ale v prípade, že sa to stane, tak sa pokračuje v  riadení z hlavy. Na radare zostane ako fotka zamrznutá posledná poloha lietadiel a pokračuje sa v riadení.  Medzitým prebieha koordinácia so susednými pracoviskami o prípadnom pozdržaní ostatných letov. Riadite všetko z hlavy, dávate si ohlasovať pozície lietadiel a ich výšku a dostávate ich postupne na pristátie. Každý polrok absolvujeme preskúšanie na simulátore, kde sa zakaždým nacvičuje aj táto núdzová situácia. Preto máme dobrú pamäť, lebo sa traduje, že si treba stále uchovávať poslednú situáciu na radare, niečo ako čierna skrinka.

Stalo sa vám niekedy, že do nášho vzdušného priestoru vletel „objekt“, ktorý ste nevedeli identifikovať podľa radaru a nefungovalo ani spojenie s ním? Čo v takomto prípade?

Občas sa stáva, že nejaké lietadlo zablúdi a náš systém ho neidentifikuje, lebo nemá o ňom informácie. Vtedy sa volá naslepo na frekvencii a obvolávajú sa okolité pracoviska, či o ňom niekto niečo vie. Ak nikto nič nevie a lietadlo sa neohlási, prichádza k slovu protivzdušná obrana. Ale to sa stáva len veľmi zriedkavo.

Koľko dispečerov máme na Slovensku?

Je nás okolo 120 na celom Slovensku a to v mestách Bratislava, Piešťany, Žilina, Poprad a Košice. Prevažná väčšina pracuje v Bratislave, kde je aj Oblastné stredisko riadenia. Tu sa riadia všetky prelety nad Slovenskom.

Počas vašej práce ste vystavený veľkému stresu. Ako relaxujete?

Športujem, rád počúvam hudbu a som filmový maniak. Keď mám voľno, nesmierne rád chodím do obľúbenej kaviarne v Šamoríne blízko pošty s partiou kamarátov na rannú kávu a „pokec“.

Venujete sa aj bojovému umeniu. Akému?

Venujem sa už asi desať rokov karate a o niečo kratšie aj Iaido. Teraz som si pridal ešte aj Tai Chi. Je to dobrý relax a predovšetkým, bojové umenia učia človeka trpezlivosti, sebaovládaniu a pokore.

Ste čerstvým majiteľom vozidla Jaguar XF Diesel S. Veľmi ste sa naň tešili. Prvé dojmy?

Je to úžasné auto, je dravé a elegantné zároveň. Pôsobí veľmi decentným a pokojným dojmom, ale zdanie klame, vie vystrčiť riadne pazúry ako pravá šelma.