Range Rover už viac ako 40 rokov patrí medzi najvýraznejšie vozidlá v histórii motorizmu. Bol prvým automobilom na svete, schopným jazdiť v ťažkom teréne a súčasne poskytujúcim vysoký komfort pri jazde po asfaltovej ceste. Predstavuje prvý plnohodnotný luxusný terénny automobil s pohonom 4×4 na svete, ktorý sa stal míľnikom vo vývoji automobilov kategórie SUV(Sport Utility Vehicle).

ŠTYRI VOZIDLÁ V JEDNOM

Prvý Range Rover prezentácia bola v Cornwalle spojená s testovacími jazdami v teréne v areáli cínovej bane neďaleko St. Agnes.

Prvý prospekt modelu Range Rover hovoril o „najuniverzálnejšom automobile na svete“ a „spojení komfortu automobilov Rover automobilu Land Rover s pohonom všetkých kolies.“ Cieľom bolo vytvoriť automobil s pohonom 4×4 s vysokým komfortom a dobrými jazdnými vlastnosťami na ceste. No výrobca bol presvedčený, že súčasne musí poskytovať oveľa vyšší komfort ako Land Rover, bez ujmy na schopnostiach jazdy v teréne.

„Range Rover skutočne predstavuje odjakživa štyri automobily v jednom,“

uviedol John Edwards, generálny riaditeľ značky Land Rover.

„Je to luxusný automobil na každý deň ; rekreačné vozidlo schopné jazdiť kdekoľvek na svete po akýchkoľvek cestách i mimo nich; vysoko výkonný komfortný automobil pre jazdu na dlhé trasy a predstavili svetovým médiám 17. júna 1970 (novinárska s robustnosťou a mobilitou súčasne pracovné vozidlo do akéhokoľvek terénu). Range Rover všetko toto dokáže. Nijaký iný automobil na svete nemá takéto široké spektrum vlastností.“

Pôvodný Range Rover mal iba trojo dverí, vrátane dverí batožinového priestoru, a nedala sa objednať ani automatická prevodovka – hoci jeden z prvých prototypov mal trojstupňovú automatickú prevodovku Borg Warner. Geof Miller, korý stál pri projekte Range Rover aj po jeho uvedení na trh, už skoro identifikoval, že päťdverová karoséria má zásadný význam. Osemnásť mesiacov po predstavení vznikol päťdverový prototyp – so splývajúcou zadnou časťou karosérie. No napriek tomu vedenie automobilky vozidlo na dlhý čas odložilo. Do sériovej výroby sa päťdverová verzia dostala až v roku 1981. Automatická prevodovka sa začala montovať za príplatok v roku 1982. Obidva prvky boli nevyhnutné pre úspech na trhu USA, kde sa Range Rover začal predávať v roku 1987.

LUXUSNÝ AJ V DRSNOM TERÉNE

Prvé marketingové materiály zdôrazňovali schopnosť vozidla ťahať príves –„Pripojený k nákladnému alebo obytnému prívesu, člnu alebo prívesu s koňmi je Range Rover silným ťažným vozidlom odolávajúcim všetkým ťažkostiam a prekážkam pri tejto náročnej činnosti.“

Okrem toho zdôrazňovali aj schopnosť rýchlej jazdy po diaľnici, výnimočnej medzi automobilmi s pohonom 4×4: „Na cestách mimo mesta a diaľniciach Range Rover môže jazdi trvalou rýchlosťou 90 míľ za hodinu (cca 145 km/h)“.

Veľký význam sa pripisoval aj schopnosti vozidla prekonávať náročný terén v luxuse: „Je potrebné si vyskúšať , aké je to zísť z cesty a pokračovať rovno cez pole bez podstatného zníženia rýchlosti a s iba malou zmenou jazdnej charakteristiky, aby človek pochopil, že Range Rover je celkom špeciálnym druhom vozidla.“

Range Rover bol síce prvým luxusným terénnym automobilom na svete, no hoci mal komfort a jazdné výkony limuzíny premium, vyhotovenie interiéru nezodpovedalo luxusnému automobilu. To prišlo až o niekoľko rokov neskôr. Prvý Range Rover bol vnútri pomerne sparťanským vozidlom s koženkovými poťahmi sedadiel a gumovými kobercami na podlahe kabíny, ktoré sa dali ľahko vybrať a opláchnuť hadicou. V kabíne nebolo nijaké drevo, koža, ba dokonca ani textilný koberec.

„Nebolo to vlastne luxusné vozidlo, najmä nie od začiatku,“

hovorí Spen King.

„V mnohých smeroch bolo úplne skromné.“

Zakrátko však výrobca zistil, že interiér je až príliš strohý. Takmer okamžite tak doplnili do ponuky vyššie špecifikácie vybavenia za príplatok. Veľmi obľúbený bol textilný koberec, ktorý mal príjemný vedľajší efekt, že na stredovom tuneli tlmil mechanický hluk z prevodovky. Batožinový priestor, ktorý pri prototypoch tvoril holý plech, tiež zakrátko dostal čalúnenie kobercom, vrátane krytu na súpravu náradia. Stalo sa tak na podnet z Buckinghamského paláca. Náradie, ktoré bolo vystavené v batožinovom priestore, totiž z paláca reklamovali, že kráľovnini psi Corgi sa na ňom môžu zraniť …

Aký to rozdiel s dnešným superluxusným interiérom, vybaveným koženými poťahmi, najnovšou eneráciou navigačného systému a virtuálnou prístrojovou doskou!?

HLINÍKOVÁ KAROSÉRIA

Hliník má mnoho výhod oproti konvenčnej oceli, používanej na výrobu karosérií prevažnej väčšiny automobilov. Je ľahší, odolný vo i korózii, má dlhšiu životnosť a ľahšie sa recykluje. Klasický Land Rover mal od začiatku hliníkovú karosériu – čiastočne pre výhodné vlastnosti materiálu, no hlavne preto, že vo Veľkej Británii po druhej svetovej vojne, kde sa vyvíjal Land Rover, bol hliník ľahšie dostupný ako oceľ .

Väčšina hliníka tvorili prebytky z vojnového leteckého priemyslu. Preto nebolo prekvapením že Range Rover bol od začiatku navrhnutý s celohliníkovou karosériou. Táto karoséria bola charakteristickým prvkom značky Land Rover. Všetky panely karosérie modelu Range Rover boli hliníkové okrem kapoty motora a tretích dverí batožinového priestoru. Tvar kapoty bol oproti pôvodným prototypom zmenený, dostal trojrozmerný tvar, vizuálne ohraničujúci obrys vozidla. V tej dobe bolo príliš zložité kapotu presne vylisovať z hliníka, preto sa vyrábala z oceľového plechu.

Využívanie hliníka pokračovalo v širokom rozsahu aj pri druhej generácii modelu Range Rover, ktorá debutovala v roku 1994. Predné blatníky, vonkajšie panely dverí a spodná čas dvojdielnych dverí batožinového priestoru boli z hliníka. Aj Range Rover tretej, aktuálnej generácie využíva hliník na prednú kapotu, predné blatníky a bočné dvere. Dvere nemajú hliníkové, iba vonkajšie panely, ale sú vyrobené kompletne z hliníka (predchádzajúci model mal hliníkové panely na oceľovom ráme). Tým sa dosiahla úspora hmotnosti 40 kg.

TRI MODELOVÉ RADY RANGE ROVER

Doteraz vznikli štyri generácie modelu Range Rover. Originál, v súčasnosti označovaný aj ako Classic, sa začal predávať v roku 1970 a jeho výroba s mnohými vylepšeniami a novými verziami pokračovala vyše 25 rokov.

Range Rover druhej generácie so zaužívaným označením P38a sa začal predávať v roku 1994 a v roku 2001 ho nahradila tretia generácia. Pokračujúci úspech modelu Range Rover pôsobil, že aj ďalší výrobcovia segmentu premium vstúpili do expandujúceho trhu luxusných automobilov SUV. Tretia generácia dosiahla väčší ročný predaj ako ktorýkoľvek predchádzajúci model a získala si mimoriadnu obľubu na celom svete. Range Rover od Londýna po Los Angeles, od Sydney po Šanghaj, od Turína po Tokio zostáva ultimatívnou voľbou pre zákazníkov, hľadajúcich luxusný automobil SUV. Od princov po politikov, od rockových hviezd po horolezcov, od futbalistov po farmárov, Range Rover vždy oslovoval široké spektrum zákazníkov.

V súčasnosti sa na autosalóne v Paríži predstaví štvrtá generácia Range Rover. Nový Range Rover modelového roka 2012 bude najluxusnejší a najodolnejší Range Rover všetkých čias. Ľahší, výkonnejší, využíva vysokokvalitné materiály a najmodernejšie technológie, ktorými si Range Rover upevnil svoju vedúcu pozíciu medzi prémiovými SUV.

Druhý modelový rad Range Rover Sport, uvedený v roku 2005, bol orientovaný na športovejšie založených zákazníkov. Od začiatku bol veľmi úspešný a v roku 2007 sa stal celosvetovo najpredávanejším modelom značky Land Rover. V roku 2011 rodinu automobilov Range Rover rozšíril ďalší prírastok – najmenší, najľahší a najúspornejší model Range Rover Evoque. No pritom je rovnako premium, rovnako luxusný a rovnako špeciálny ako všetky ostatné modely Range Rover.

STRUČNÁ HISTÓRIA RANGE ROVER

1966 Začiatok prác na vývoji prvého prototypu Range Rover, označovaného ako „kombi s rázvorom 100 palcov“.

1970 Začiatok predaja originálneho trojdverového Range Rover – známy ako Classic.

1971 Range Rover získal cenu RAC Dewar Award za významný technický výdobytok.

1972 Range Rover sa stal prvým vozidlom, ktoré prekonalo Darien Gap pri expedícii anglickej armády cez americký kontinent.

1974 Range Rover absolvoval expedíciu cez Saharu zo západu na východ – vyše 12 000 km za 100 dní.

1977 Modifikovaný Range Rover zvíťazil v triede automobilov 4×4 na rely Londýn-Sydney, najdlhších automobilových cestných rýchlostných pretekoch na svete (30 000 km).

1979 Špeciálne modifikovaný Range Rover zvíťazil v prvej rely Paríž-Dakar. (Range Rover v týchto pretekoch opätovne zvíťazil v roku in 1981.)

1981 Premiéra prvého sériového päťdverového modelu Range Rover spolu s prvou limitovanou verziou „In Vogue“.

1982 Range Rover sa začal vyrábať aj s automatickou prevodovkou.

1983 Zavedenie 5-stupňovej manuálnej prevodovky pre Range Rover.

1985 Prototyp Range Rover „Bullet“ s naftovým motorom vytvoril 27 rýchlostných rekordov, vrátane prekonania priemernej rýchlosti 100 míľ za hodinu (160 km/h) počas 24 hodín.

1987 Range Rover sa začal predávať v Severnej Amerike. 1989 Range Rover dostal ako prvý automobil 4×4 na svete protiblokovací brzdový systém ABS.

1990 Zvláštna verzia Limited Edition CSK – pomenovaná po tvorcovi (Charlesovi Spencerovi Kingovi) – predstavovala športovejší Range Rover.

1992 Range Rover Classic ako prvý automobil 4×4 na svete dostal systém elektronickej trakčnej kontroly (ETC).

1992 Premiéra verzie LSE s predĺženým rázvorom (v USA označovaná ako County LWB).

1992 Range Rover dostal pneumatické pruženie s elektronickou reguláciou ako prvý automobil 4×4 na svete.

1994 Začal sa predávať Range Rover druhej generácie (P38a).

1996 Skončenie výroby modelu Range Rover Classic po 317 615 vyrobených kusoch.

1999 Na londýnskom autosalóne mala premiéru limitovaná séria Range Rover Linley.

2001 Premiéra tretej generácie modelu Range Rover (L322).

2002 Vo výrobnom závode Solihull bol vyrobený 500 000. Range Rover.

2005 Premiéra druhého modelového radu Range Rover Sport.

2006 Zavedenie systému Terrain Response a naftového motora TDV8.

2009 Range Rover dostal nové benzínové motory LR-V8 5.0 a 5.0 Supercharged a technické vylepšenia.

2010 Range Rover oslavuje 40. narodeniny; do ponuky je zaradený nový, 4,4-litrový vznetový motor LR-TDV8 s 8-stupňovou automatickou prevodovkou a inými vylepšeniami.

2010 Na parížskom autosalóne je predstavený úplne nový, kompaktný model Range Rover Evoque.

2011 Začiatok výroby modelu Range Rover Evoque; vozidlo získava 110 svetových ocenení a kvôli veľkému dopytu sa rozširuje výroba v továrni Halewood.

2012 Nový Range Rover – predstavenie 4. generácie

 

Fotogaléria: