Tím šiestich vozidiel Jaguar Heritage Racing sa predstavil na podujatí Mille Miglia 2012, ktorým Jaguar oslávil 60. výročie predstavenia modelu C-type vybaveného prototypom kotúčových bŕzd na pretekoch v roku 1952. Účasť na rely Mille Miglia 1952 predstavovala prvý súťažný vytrvalostný test v procese vývoja kotúčových bŕzd automobilky Jaguar pred ich možným masovým používaním v cestných automobiloch.

Zavolantom modelu C-type vybaveného kotúčovými brzdami sedel počas pretekov Mille Miglia v roku 1952 Sir Stirling Moss a vedľa neho Norman Dewis, vtedajší hlavný vývojový konštruktér Jaguar. V roku 2012 sa táto pozoruhodná dvojica – jeden vo veku 82 a druhý vo veku 91 rokov – opäť zúčastnila na rely Mille Miglia vo vozidle C-type. Tento konkrétny model C-type s označením XKC 005 je to isté vozidlo, ktoré neskôr v roku 1952 prinieslo Sirovi Stirlingovi Mossovi víťazstvo na pretekoch športových automobilov v Reims a znamenalo historicky prvé víťazstvo vozidla vybaveného kotúčovými brzdami.

Vozidlo, v ktorom sa Moss s Dewisom viezli, nasledovalo na tohtoročnom podujatí Mille Miglia päť ďalších členov tímu, konkrétne dva ďalšie modely C-type (XKC 018, ktorého prvým majiteľom bol Juan Manuel Fangio, a XKC 045), sedan Mk VII a dve vozidlá XK 120, jedno vo verzii roadster a druhé vo verzii kupé. Celkovo sa na pretekoch zúčastnila tridsiatka vozidiel značky Jaguar, čo znamenalo nový rekord na tomto podujatí.

Adrian Hallmark, globálny riaditeľ značky v spoločnosti Jaguar Cars, povedal:

„Tento ročník pretekov Mille Miglia bol pre Jaguar veľmi významný. Sprevádzalo ho spustenie programu Jaguar Heritage Racing, ktorý je oslavou našej bohatej histórie a zároveň tvorí skutočný míľnik v dejinách značky z hľadiska zavádzania inovatívnych technológií. Práve uplynulo 60 rokov odvtedy, čo Sir Stirling Moss na pretekoch v Reims zaznamenal prvé víťazstvo pre vozidlo vybavené kotúčovými brzdami. Sledovať Sira Stirlinga Mossa jazdiť spolu s Normanom Dewisom v Brescii je veľmi významným okamihom.“

Šesť vozidiel programu Jaguar Heritage Racing, ktoré sa zúčastnili na rely Mille Miglia 2012, dopĺňali podporné tímy zložené zo súčasných modelov Jaguar: XF, XJ a XKR-S, pričom každý z týchto modelov je výsledkom rovnakého konštruktérskeho étosu a dizajnového novátorstva, ktoré Moss a Dewis svojím úsilím zhmotnili pred šesťdesiatimi rokmi. Mille Miglia 2012 boli prvé preteky, na ktorých sa verejnosti predstavil program Jaguar Heritage Racing, v rámci ktorého si záujemcovia neskôr v priebehu tohto roka mohli a môžu pozrieť úplne prvé súťažné vystúpenie vozidiel C-type a D-type od roku 1956, a to na veľkej cene veteránov Nürburgring Oldtimer Grand Prix, ako aj na podujatí Goodwood Revival.

 

Vozidlá, ktoré sa v rámci programu Jaguar Heritage Racing zúčastnili na rely Mille Miglia 2012:

C-type (podvozok: XKC 005, registrácia: MDU 212)
• C-type (podvozok: XKC 018, registrácia: 70 XVK)
• C-type (podvozok: XKC 045, registrácia: NDU 289 )
• Mk VII (registrácia: LHP 5)
• XK 120 roadster (registrácia: OOF 748)
• XK 120 kupé (registrácia: LWK 707)

Program Jaguar Heritage Racing bol spustený 12. marca 2012 v londýnskom automobilovom klube RAC Club. Realizuje a spravuje ho spoločnosť JD Classics so sídlom v meste Maldon v anglickom grófstve Essex. Spoločnosť JD Classics ako etablovaný hráč na poli historických motorových vozidiel prevzala prípravu oboch modelov Jaguar C-type aj D-type, ktoré pretekali a budú pretekať na podujatiach Nürburgring Oldtimer Grand Prix (10. až 12. august) a Goodwood Revival (14. až 16. september).

Program Jaguar Heritage Racing dopĺňa aktivity charitatívneho fondu Jaguar Heritage, ktorý spravuje rozsiahlu zbierku nesmierne cenných historických modelov značky Jaguar, vrátane jedinečného prototypu XJ13. Vozidlá z tejto zbierky sa neprezentovali na trati, ale boli a ešte budú vystavované a predvádzané na viacerých akciách v roku 2012. Globálnym mediálnym partnerom programu Jaguar Heritage je CNN.

Fotogaléria: