Jaguar XF Sportbrake stelesňuje eleganciu a praktickosť pre každodenný život i víkendové výlety a nechýba mu ani športový charakter.

Model XF mal premiéru už v roku 2008 a medzičasom (konkrétne vlani) stihol absolvovať aj facelift. Na kombi sme si však museli počkať až doteraz. A oplatilo sa! Kulisu nášmu zoznamovaniu s novým Jaguarom XF Sportbrake tvoril škótsky vidiek, ktorý dokonale podčiarkol charakter auta. Zaoblené kopce a slnkom zaliate doliny okorenené nádhernými jesennými farbami odzrkadľovali ladné tvary karosérie. Pôvodné kamenné vidiecke domy reflektovali históriu automobilky, zámky a kaštiele noblesu auta, úzke kľukaté cesty s množstvom stúpaní a padáčikov zasa jeho športový charakter.
[to_like]

PRAKTICKEJŠÍ

Iste mi dáte za pravdu, že Jaguar XF je najelegantnejšia limuzína vo svojom segmente, najmä pri pohľade zozadu nemá páru. Ani kufor modelu Sportbrake nič neuberá z tejto elegancie. Napnuté blatníky rozširujú auto opticky aj fyzicky. Zaujímavé je čierno lakované maskovanie C-stĺpika. Predlženie strechy znamená pre pasažierov sediacich na zadných sedadlách zväčšenie priestoru nad hlavou o 48 mm. Samotné sedadlá sú delené v pomere 40:60. Po ich sklopení sa kapacita batožinového priestoru zväčší až na 1 675 dm3. Kufor na úrovni podlahy má vtedy dĺžku až 1 970 mm. Bočné steny priestoru sú kolmé, vnútorná šírka je 1 064 mm. Samozrejmosťou sú koľajnice s posuvnými kotevnými okami a rozperou, ktorá umožňuje predeliť batožinový priestor. Nechýba ani otvor na prestrčenie dlhších predmetov, napríklad lyží. Nakladanie rozmerných a ťažkých vecí uľahčuje široký vstupný otvor so spodnou hranou na úrovni dna batožinového priestoru. Pod podlahou sú ešte tajné priečinky, sú však neobvykle plytké. V ponuke nechýba ani elektromotorické otváranie dverí.

NAJLEPŠIA NA TRHU

Hoci je XF Sportbrake veľmi emotívne auto, nezaprie v sebe dávku pragmatizmu. Okrem praktického batožinového priestoru o tom svedčí aj motorizácia. Je totiž poháňané výhradne vznetovými motormi. Prvou alternatívou je 2,2-litrový štvorvalec vo výkonových verziách 120 kW (163 k) a 147 kW (200 k), druhou je trojlitrový vidlicový šesťvalec dostupný opäť v dvoch výkonových verziách –176 kW (240 k) a 202 kW (275 k). Najsilnejší motor má krútiaci moment ohromujúcich 600 Nm. Všetky štyri spolupracujú s osemstupňovou automatickou prevodovkou ZF, ktorá je dnes suverénne najlepšou na trhu. Nie je žiadnym tajomstvom, že ju nájdeme aj v iných značkách. Každá z nich však má vlastný softvér riadenia a mne sa najviac páci práve ten v Jaguari. V normálnom režime radí citlivo a motor nevytáča. Stačí ju prepnúť do športového režimu a ako by ste ju vymenili za prevodovku nejakého super športiaka. Pri manuálnom radení vaše povely vykoná okamžite a pri radení smerom nahor pod plynom preradí tak razantne, že doslova trhne autom.

SKVELÝ PODVOZOK

Všetky modely XF Sportbrake sú na zadnej náprave vybavené štandardne pneumatickým pružením s automatickou reguláciou svetlej výšky bez ohľadu na zaťaženie. Toto pruženie zároveň zabezpečuje lineárnu odozvu a nezmenené jazdné vlastnosti bez ohľadu na zaťaženie. Podvozok sme si vyskúšali na okruhu East Fortune. Najprv sme okruh absolvovali s prázdnym vozidlom, potom s chladničkou v batožinovom priestore. Aby to nebolo také jednoduché, na cieľovej rovinke sme mali simulovanú prudkú zmenu jazdného pruhu. Podvozok nás v oboch prípadoch presvedčil. Avšak, pravdupovediac, viac nám zo seba ukázal na otvorených cestách škótskeho vidieka, kde auto viedol ako po koľajniciach aj zákrutami cez horizont. Navyše, parádne filtroval nerovnosti. Sportbrake má v ponuke tiež adaptívne pruženie, ktoré až 500-krát za sekundu upravuje charakteristiku pruženia v závislosti od kvality povrchu vozovky a aktuálneho jazdného štýlu. Zároveň vodičovi umožňuje zvoliť si športový režim – zmení sa pri tom tuhosť tlmenia aj charakteristika reakcií motora. Vozidlo môže byt vybavené tiež ťažným zariadením, ktoré sa dá schovať pod zadný nárazník. Ak ho vozidlo má, potom má elektronický stabilizačný program aj funkciu stabilizácie prívesu.
[/to_like]