Automobilka Jaguar vyvinula nový systém pohonu všetkých kolies AWD (All-Wheel Drive) pre svoj športový sedan XF a vlajkovú loď XJ. Cieľom je zvýšenie trakčnej schopnosti a všestrannosti týchto vozidiel za poveternostných podmienok, ktoré môžu zhoršiť priľnavosť kolies. Systém AWD bol vyvinutý na základe požiadaviek zákazníkov, ktorí od vozidiel Jaguar očakávajú rovnako vzrušujúce a vášne uspokojujúce jazdné vlastnosti, akými sú vozidlá tejto značky vychýrené, ale navyše požadujú väčšiu stabilitu pri jazde na klzkom povrchu.[to_like]

Systém vyvinutý s využitím odborných vedomostí Jaguar Land Rover v oblasti vývoja systémov pohonu všetkých kolies distribuuje krútiaci moment nového 3,0-litrového, kompresorom preplňovaného zážihového motora V6 s výkonom 250 kW v spojení s vynikajúcou osemstupňovou automatickou prevodovkou ZF a systémom Jaguar Intelligent Stop/Start. Tento nový motor je dokonalým partnerom pre systém AWD vďaka svojmu vysokému mernému výkonu, ktorý zaručuje dokonalú kultivovanosť a stabilnú, rovnomernú dodávku výkonu a krútiaceho momentu bez ohľadu na stav povrchu. V záujme zachovania neodmysliteľných vzrušujúcich jazdných vlastností vozidiel Jaguar systém uprednostňuje pohon zadných kolies a vďaka osemnásť mesiacov trvajúcemu intenzívnemu testovaniu v chladnom počasí a na každom druhu povrchu nijako nenarúša vynikajúci charakter riadenia ani kultivovanosť podvozka. Vďaka pozdĺžnemu uloženiu motora mohli konštruktéri Jaguar zachovať zadnú nápravu ako hlavný trakčný prostriedok, pričom lamelová spojka v rozdeľovacej prevodovke v prípade potreby – na základe priľnavosti povrchu a pokynov vodiča – prenesie časť krútiaceho momentu na prednú nápravu. Hlavným prínosom tohto systému je, že modely XF a XJ s pohonom AWD ostávajú rovnako agilné a citlivo reagujúce ako ich náprotivky so zadným náhonom, bez akéhokoľvek zhoršenia pocitu z riadenia či spätnej väzby pri svižnej jazde.

jag_awd_xf_160812_7_LowResSystém AWD pracuje v dokonalom súlade so systémom Jaguar Drive Control, ktorý zabezpečuje ešte vyššiu úroveň bezpečnosti a stability tým, že vodičovi umožňuje zvoliť „zimný“ režim. Ten pripraví systém na vyššiu pravdepodobnosť zhoršenia priľnavosti povrchu a umožní mu rezervovať väčšiu časť krútiaceho momentu na pohon prednej nápravy. Vďaka prepojeniu so systémom dynamickej kontroly stability (DSC) a protiblokovacím systémom brzd (ABS) môže byť každé koleso nezávisle pribrzďované a krútiaci moment prerozdeľovaný medzi pravé a ľavé koleso každej nápravy v záujme ďalšieho zvýšenia bezpečnosti.

3,0-LITROVÝ PREPLŇOVANÝ ZÁŽIHOVÝ MOTOR V6 SUPERCHARGED

Zdrojom sily pre systém pohonu AWD je nový celohliníkový zážihový motor Jaguar 3.0 V6 S/C 340, ktorý využíva nevšednú kombináciu špičkových technológií, aby mohol s ľahkosťou a kultivovanosťou vyvinúť vzrušujúci výkon 250 kW pri 6 500 ot./min. Najdôležitejšia pre použitie vo vozidle s pohonom AWD je však jeho obrovská špičková hodnota krútiaceho momentu 450 Nm v rozsahu 3 500 – 5 000 ot./min, pričom krútiaci moment 400 Nm je k dispozícii už od hranice tesne nad 2 000 ot./min, čo je zárukou úžasnej akceleračnej schopnosti. Motor 3.0 V6 S/C 340 využíva duálne nezávislé variabilné časovanie ventilov (DIVCT) a priame vstrekovanie paliva s riadeným rozstrekom (SGDI) v kombinácii s novou orientáciou zapaľovacích sviečok, pri ktorej sú elektródy v spaľovacom priestore presne umiestnené v záujme maximálnej účinnosti. Tieto prvky spolu s kompresným pomerom 10,5:1 prispievajú k optimálnemu výkonu, krútiacemu momentu a hospodárnosti v celom rozsahu otáčok. Medzi oboma radmi valcov sa nachádza preplňovací kompresor Twin Vortex typu Roots s elektronickým riadením preplňovania, ktoré zaručuje prevádzkovú účinnosť až do 20 %.

MECHANICKÉ ČASTI POHONU VŠETKÝCH KOLIES

Systém pohonu všetkých kolies spolupracuje s osemstupňovou prevodovkou, ktorá je štandardnou súčasťou výbavy všetkých verzií modelov XF a XJ na rok 2013. Aby bolo možné zakomponovať mechanické prvky systému AWD do konštrukcie modelov XF a XJ, bolo potrebné navrhnúť novú prednú nápravnicu, nový priečny nosník, systém uloženia motora a výfukový systém. Súčasťou nového spodného ochranného krytu a tepelného štítu motora je akusticky izolovaný tunel spojovacieho hriadeľa, ktorý zaručuje rovnakú kultivovanosť ako v prípade modelov so zadným náhonom. Vďaka použitiu vysokotlakových hadíc v systéme posilňovača riadenia a novoskonštruovaných kĺbov prednej nápravy sa podarilo dosiahnuť rovnakú smerovú citlivosť a charakter riadenia ako v prípade vozidiel s pohonom zadných kolies.

Jaguar XJ - AWDSystémy prednej nápravy sú tiež výrazne vylepšené použitím nových pružín, tlmičov a priečnych stabilizátorov. Počas osemnástich mesiacov testovania konštruktéri spoločnosti Jaguar preverovali vlastnosti systému v rôznych podmienkach, napríklad aj na zamrznutých jazerách vo Švédsku na hranici polárneho kruhu. Systém pohonu všetkých kolies AWD bol citlivo prepojený s existujúcimi elektronickými bezpečnostnými a podvozkovými systémami tak, aby sa ešte zlepšila ich funkčnosť a aby spolu tvorili spoľahlivý systém s ovládaným riadiacim modulom rozdeľovacej prevodovky (TCCM). Systém neustále monitoruje stav povrchu a pohyby plynového pedála a volantu a v prípade zistenia akéhokoľvek sklzu medzi prednou a zadnou nápravou modul TCCM automaticky zareaguje prenesením časti krútiaceho momentu tak, aby eliminoval rozdiel medzi rýchlosťou otáčania predných a zadných kolies. Krútiaci moment môže byť rozdelený medzi prednú a zadnú nápravu maximálne v pomere 50:50.

[youtube id=“h3Z5vptOPDA“ width=“600″ height=“350″]

Systém Jaguar Drive Control navyše ponúka vášnivým vodičom režim Dynamic, v ktorom vozidlo ostrejšie reaguje na pohyby plynového pedála a prevodovka radí vyššie prevodové stupne rýchlejšie a pri vyšších otáčkach. Modely XF a XJ s pohonom všetkých kolies budú k dispozícii len na vybraných trhoch a od modelov so zadným náhonom sa budú líšiť iba nápisom „3.0 AWD“ na veku batožinového priestoru. Systém AWD je k dispozícii pre vozidlá Jaguar XJ so štandardným aj predlženým rázvorom kolies. Na Slovensku prvé vozidlá očakávame na začiatku roka 2013. Model XF AWD môže mat slovenský zákazník od 54 655 eur a model XJ AWD od 97 617 eur s DPH

XF 3.0 V6 S/C AWD XJ (SWB) 3.0 V6 S/C AWD
Motor 3.0 litrový preplňovaný zážihový motor V6 Supercharged 3.0 litrový preplňovaný zážihový motor V6 Supercharged
Zdvihový objem (cm3) 2 995 2 995
Vŕtanie/zdvih (mm) 84,5/89 84,5/89
Max. výkon (k pri ot./min) 340 pri 6 500 340 pri 6 500
Max. výkon (kW pri ot./min) 250 pri 6 500 250 pri 6 500
Max. krútiaci moment
(Nm pri ot./min)
450 pri 3 500 – 5 000 450 pri 3 500 – 5 000
Prevodovka 8 stupňová automatická,
pohon všetkých kolies
8 stupňová automatická,
pohon všetkých kolies
Intelligent Stop/Start:    Áno Áno
Stály prevod rozvodovky    2,56:1 2,56:1
0-100 km/h (s) 6,4 6,4
Najvyššia rýchlosť (kn/h) 250 (limitovaná)** 250 (limitovaná)**
Kombinovaná spotreba paliva
(l/100 km)
9,8 9,8
Emisie CO2 (g/km) 234 234

 

 

Fotogaléria:

[/to_like]