Nový Jaguar F-TYPE predstavuje návrat značky k svojim koreňom: je to dvojmiestny športový roadster so sklápacou strechou zameraný na výkon, agilnosť a radosť z jazdy. F-TYPE je najnovším členom športového rodokmeňa, ktorý siaha vyše 75 rokov do minulosti a obsahuje úžasné vozidlá, ktoré možno zaradiť medzi tie najkrajšie, najvzrušujúcejšie a najžiaducejšie automobily, aké kedy boli vyrobené.

KONŠTRUKCIA

Konštruktéri Jaguar, ktorí ako prví vyvinuli hliníkovú škrupinovú karosériu pre sériovú výrobu, mohli využit svoje vyše desaťročné skúsenosti s týmito výrobnými postupmi, vďaka čomu sa im v prípade modelu F-TYPE podarilo dosiahnuť kombináciu nízkej hmotnosti a extrémnej tuhosti karosérie. Výsledkom je, že surová karoséria modelu F-TYPE váži len 261 kg. F-TYPE má pri jazde o 20 mm menšiu svetlú výšku než uznávaný model XKR-S. Nízko položené ťažisko je dôležité, aby vodič mohol získať pocit dokonalého splynutia s vozidlom.

F-TYPE navyše obsahuje viac kompozitných materiálov než ktorýkoľvek predchádzajúci Jaguar; pod prahmi karosérie a vekom batožinového priestoru sa nachádzajú deformačné štruktúry vyrobené z veľmi pevných plastov. Ďalšie zníženie hmotnosti konštrukcie modelu F-TYPE priniesol nový systém kapoty, ktorý je ľahší o 12 kg. Pôsobivých 24 kg sa podarilo ušetriť optimalizáciou konštrukcie a upevnenia sedadiel. Výsledkom je, že F-TYPE dosahuje minimálnu hmotnosť len 1 597 kg.

 VONKAJŠÍ DIZAJN

Vizuálna príťažlivosť patrí medzi základné črty modelov Jaguar, a to platí aj pre model F-TYPE. Jeho dynamická vizuálna komunikácia sa začína impozantnou maskou chladiča, ktorá svoj tvar prevzala od atraktívnych sedanov Jaguar XF a XJ, aby v mierne pozmenenej forme vytvorila dominantný prvok dizajnu tohto športového automobilu. Masku chladiča lemujú vizuálne pôsobivé dvojité otvory pripomínajúce žraločie žiabre, podľa ktorých ostatní vodiči pri pohľade do spätného zrkadla okamžite spoznajú, že ide o Jaguar F-TYPE. Od hornej hrany masky chladiča sa dozadu tiahne jednodielna lastúrová kapota s vypuklým pásom a dvomi vetracími jag_f-type_firesand_281112_2_LowResotvormi, typickými pre vozidlá Jaguar. Čepeľ poliaca otvory „žralocích žiabrí“ v prednej časti karosérie tvorí začiatok jednej z emocionálnych dizajnových línií. Druhá emocionálna línia začína svoju púť na zadnej hrane dverí, od ktorej stúpa smerom nahor a von, aby dala úžasne dynamický tvar vypuklému zadnému blatníku, ktorý zdôrazňuje, že sú to práve zadné kolesá, ktoré prenášajú hnaciu silu. Emocionálna línia potom klesá nadol okolo pretiahnutej, nízko položenej zadnej hrany karosérie. Tento dôležitý estetický prvok modelu F-TYPE by nebolo možné použiť bez skrytého zadného spojlera, ktorý sa zdvíha pri rýchlosti 96 km/h, a keď rýchlosť opäť klesne pod 64 km/h, sklopí sa do roviny s okolitým povrchom. Ďalšie diskrétne aerodynamické pomôcky, ako predná lišta – splitter a špeciálne tvarovaný zadný difúzor, eliminujú nedokonalosti v prúdení vzduchu pod vozidlom.

Šírku vozidla pri pohľade zozadu ešte zvýrazňujú zadné svetlá, kompletne zostavené z LED diód, ktoré sa obtáčajú okolo rohov karosérie a siahajú takmer až k zadnej hrane výrezu pre koleso. Tieto združené svetlá pôsobia dojmom jednoliatej plochy, až kým sa nerozsvieti niektoré zo zahrnutých svetiel. Ďalší príklad využitia modernej technológie v záujme dizajnovej čistoty možno vidieť vo vysúvacích klučkách dverí. Tie ostávajú zasunuté v rovine s povrchom dverí, kým ich vodič neaktivuje odomknutím vozidla alebo stlačením citlivej plochy na kľučke. Keď sa vozidlo rozbehne, kľučky sa opäť zasunú, aby nenarušovali aerodynamiku povrchu. Vyhotovenie koncoviek výfuku dáva príležitosť na vzájomné odlíšenie variantov V6 a V8. Variant V6 má dvojitú koncovku umiestnenú v strede. Variant V8 možno spoznať podľa typických štyroch, pri vonkajších okrajoch rozmiestnených koncoviek. Variant V6 je štandardne vybavený 18-palcovými zliatinovými kolesami, pričom za príplatok sú k dispozícii 19- alebo 20-palcové disky, ktoré sú zas štandardnou súčasťou výbavy variantov S a V8 S.Jag_F-TYPE_V8_studio_image_4_260912_LowRes
Najvyšší variant V8 S sa navyše odlišuje prídavnými aerodynamickými prvkami – prednými krídelkami pod „žraločími žiabrami“ a plochými lištami pod bočnými prahmi – zaručujúcimi stabilitu pri vysokých rýchlostiach, ktoré je toto vozidlo schopné dosahovať. V súlade s charakterom výkonného športového automobilu dali konštruktéri modelu F-TYPE prednosť plátennej pred kovovou sklápacou strechou. To okrem významnej úspory hmotnosti prináša možnosť lepšie využiť vnútorný priestor vozidla a pomáha dosiahnuť nízku polohu ťažiska. Strecha sa dokáže samočinne stiahnuť alebo zatiahnuť len za 12 sekúnd, a to aj pri rýchlosti do 48 km/h. Súčasťou jej viacvrstvovej štruktúry je hrubá vrstva materiálu insulate, ktorá zaručuje optimálne tepelné a zvukové parametre.

PRIESTOR PRE VODIČA

Cieľom návrhárov bolo vytvoriť kokpit obklopujúci vodiča, so všetkými ovládacími prvkami prirodzene umiestnenými na dosah ruky a logicky zoskupenými tak, aby nič nerušilo plné prežívanie jazdy. Časť kabíny určená pre vodiča je zreteľne oddelená od priestoru pre spolujazdca, pričom hranicu tvorí v prvom rade držadlo, ktoré sa tiahne dole od horného konca stredovej konzoly a zatáča sa poza volič SportShi a tlačidlá Dynamic Mode. Ovládacie prvky, inšpirované kokpitmi bojových stíhačiek, sú ergonomicky usporiadané a zoskupené podľa funkcie. Ďalším dôkazom inšpirácie letectvom je volič osemstupňovej prevodovky SportShi, pripomínajúci „knipel“ lietadla. Obe častijag_f-type_firesand_281112_9_LowRes kabíny sa od seba ďalej odlišujú rôznymi povrchovými úpravami; v priestore vodiča nájdeme technickejšie textúry kontrastujúce s povrchmi na strane spolujazdca. Vo variantoch S a V8 S sú hlavné ovládacie prvky – štartovacie tlačidlo Engine Start, radiace páčky pod volantom a spínač režimu Dynamic – zvýraznené oranžovou farbou Ignis. Trojramenný volant s malým priemerom venca je možné objednať si vo verzii so sploštenou dolnou časťou alebo vo verzii s poťahom Alcantara. Dalším dôkazom zamerania interiéru na potreby vodiča je inovatívny systém vetrania s vysúvateľnými vetrákmi navrchu stredovej konzoly. Na základe vnútorného algoritmu činnosti klimatizačného systému ostávajú skryté až do okamihu, keď je potrebné rýchlo upraviť teplotu v interiéri – až vtedy sa vysunú z hornej plochy stredovej konzoly.

Ako všetky automobily Jaguar, aj F-TYPE ponúka luxusné materiály obloženia, no bez ohľadu na to majú ovládacie prvky úmyselne nenápadné farby a technický dizajn. Spínače majú na dotyk príjemný, matný čierny povrch s bielym značením pre čo najlepšiu čitateľnosť, kým ozdobné detaily sú úmyselne zdržanlivé a majú matnú chrómovú a tmavú hliníkovú povrchovú úpravu. V oboch variantoch „S“ majú povrchy v súlade s ich športovejším charakterom tmavšiu farbu.jag_f-type_firesand_281112_11_LowRes

Súčasťou štandardnej výbavy sú športové sedadlá s elektrickým nastavovaním záklonu operadla a výšky a manuálnym posuvom dopredu a dozadu. Oba varianty si možno objednať s plne elektrickým systémom polohovania, ktorého súčasťou je nastaviteľná bedrová opierka a bočné opierky. F-TYPE je k dispozícii s tromi audio systémami, z ktorých dva dodáva špičkový britský výrobca Meridian. Ich súčasťou je zostava 10 alebo 12 reproduktorov s celkovým výkonom 380 alebo 770W. Najvyšší model z ponuky obsahuje dokonca vlastnú technológiu spoločnosti Meridian s názvom Trield System, ktorá pre vodiča aj spolujazdca vytvára vlastné, dokonale nasmerované priestorové zvukové polia.

VÝKON

F-TYPE je skvelou výkladnou skriňou pre novú generáciu kompresorom preplňovaných zážihových motorov Jaguar, ktoré sa vyznačujú vysokým pomerom výkonu a krútiaceho momentu voči hmotnosti v kombinácii s vysokou hospodárnosťou. Exkluzívnym prvkom montovaným do variantu F-TYPE S je 3,0-litrový, kompresorom preplňovaný motor V6 vyladený na výkon 280 kW a krútiaci moment 460 Nm, ktorý bol v pôvodnej verzii s výkonom 250 kW a krútiacim momentom 450 Nm vyvinutý pre sedany XJ a XF na rok 2013; túto 250 kW verziu ponúka aj model F-TYPE. Motor V6, vychádzajúci z vysoko oceňovaného 5,0-litrového vidlicového osemvalca V8, teraz vyrábaného už v tretej generácii, využíva rovnaký formát konštrukcie z ľahkej zliatiny s ľahkým odlievaným blokom, vystuženým priečne zoskrutkovanými vekami hlavného ložiska, co zvyšuje tuhosť a kultivovanosť chodu.

[youtube id=“K4D1-bI3p8Y“ width=“600″ height=“350″]

Živý a neúnavný charakter má motor aj vďaka systému priameho vstrekovania paliva s riadeným rozstrekom. Medzi obomi radmi valcov sa nachádza preplňovací kompresor Twin Vortex typu Roots najnovšej generácie, ktorý má kľúčový podiel na vysokom mernom výkone a účinnosti motora 3.0 V6 Supercharged. Pri preplňovaní kompresorom nevznikajú čerpacie straty, ktoré sú vo väčších motoroch preplňovaných turbodúchadlom spôsobované zvýšeným protitlakom. Skvelé výkonové parametre 250 kW verzie modelu F-TYPE – zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,3 sekundy a elektronicky limitovaná maximálna rýchlosť 260 km/h – podopiera aj údaj o zrýchlení z 80 na 120 km/h za 3,3 sekundy. Vo verzii vyladenej na 280 kW dosahuje motor 3.0 V6 Supercharged najvyšší merný výkon spomedzi všetkých motorov Jaguar, ktoré boli doteraz vyrobené: 93,4 kW na liter. Variant F-TYPE S tak zvládne šprint z 80 na 120 km/h len za 3,1 sekundy, čo len umocňuje pôsobivé údaje o zrýchlení z 0 na100 km/h za 4,9 sekundy a elektronicky obmedzenej maximálnej rýchlosti 275 km/h. F-TYPE a F-TYPE S dosahujú úroveň emisií CO2 209 g/km, respektíve 213 g/km. Najvyšší model z radu F-TYPE nesie označenie V8 S a poháňa ho nový 5,0-litrový preplňovaný motor Jaguar V8, ktorý je vyladený na výkon 364 kW a krútiaci moment 625 Nm. Vďaka nemu je vozidlo schopné zrýchliť z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy, dosiahnuť elektronicky obmedzenú maximálnu rýchlosť 300 km/h a zrýchliť z 80 na 120 km/h len za 2,5 sekundy. Emisie CO2 majú hodnotu 259 g/km.

AKTÍVNY VÝFUK

Varianty V6 S a V8 S sú štandardne vybavené aktívnym výfukovým systémom. Tento systém využíva množstvo elektronicky riadených prepúšťacích ventilov v zadnej časti výfukového potrubia. Tie sa pri prudkej akcelerácii v záujme vylepšenia zvukového efektu otvoria, čím zmenia trasu prúdenia výfukových plynov. Aktívny výfuk prináša autentický, sýty zvuk, ktorého hlasitosť pri približovaní sa k maximálnym otáčkam postupne rastie až na jag_f-type_firesand_281112_6_LowResvzrušujúci rev. Prepúšťacie ventily sa môžu otvárať buď pri veľkej záťaži, alebo môžu byť otvorené trvale, a to v režime „Dynamic“ zvolenom pomocou ovládača Jaguar Drive Controller, alebo pomocou príplatkového spínacieho tlačidla. Aby mal vodič z činnosti systému čo najväčší pôžitok, zadná časť vozidla je akusticky vyladená tak, aby bolo v kabíne viac počuť zvuk výfuku. Vďaka systému Intake Feedback môže vodič navyše počuť, čo sa deje v nasávacom potrubí, čo je obzvlášť vzrušujúce v spojení s kvílením preplňovacieho kompresora.

OSEMSTUPŇOVÁ PREVODOVKA „QUICKSHIFT“

Osem krátkych, športovo odstupňovaných prevodových stupňov je zárukou, že vodič v modeli F-TYPE dokáže naplno využiť dostupný rozsah otáčok motora, ktorý tak môže po každom preradení pracovať v pásme optimálneho výkonu.
Funkcia Corner Recognition sleduje, kedy vozidlo prechádza zákrutou, takže prevodovka „vie“, že má podržať aktuálny prevodový stupeň, aby motor pri výjazde zo zákruty pracoval v správnych otáčkach. Prevodovka dokáže dokonca rozpoznať, že vozidlo vykonáva sériu predbiehacích manévrov, ktoré si vyžadujú časté zmeny polohy plynového pedála, takže namiesto preradenia nahor podrží nižší prevodový stupeň, aby bolo vozidlo pripravené na ďalšiu akceleráciu. Vodič môže kedykoľvek manuálne zmeniť prevodový stupeň, a to buď pomocou páčok pod volantom, alebo pomocou centrálneho voliča SportShi.

REŽIM DYNAMIC LAUNCH

F-TYPE S ponúka navyše jednu unikátnu funkciu, ktorá optimalizuje akceleráciu z pokoja: režim Dynamic Launch. Keď vozidlo stojí, vodič drží stlačený brzdový pedál a súčasne zvyšuje otáčky motora, kým sa na prístrojovej doske neobjaví nápis „Dynamic Launch Ready“ (dynamický rozbeh pripravený). Vodič potom iba uvoľní brzdový pedál, stlačí plynový pedál až na podlahu a o zvyšok sa už postará automatika – v záujme optimálnej akcelerácie.

SAMOSVORNÝ DIFERENCIÁL

Do derivácie F-TYPE S sa štandardne montuje mechanický samosvorný diferenciál.
Derivácia V8 S je vybavená aktívnym elektronickým diferenciálom z konštrukčnej dielne Jaguar, ktorý obmedzuje prešmykovanie kolies, maximalizuje trakciu a zaručuje ešte väčšiu kontrolu nad vozidlom. Aktívny diferenciál Jaguar je ovládaný elektromotorom pôsobiacim na lamelovú spojku, ktorá môže prenášať krútiaci moment na koleso s najväčšou priľnavosťou.

BRZDY

Brzdový systém Jaguar Performance, montovaný do variantu F-TYPE s výkonom 250 kW, má vpredu 354 mm kotúče a vzadu 325 mm kotúče so strmeňmi striebornej farby. F-TYPE S je vybavený systémom Jaguar Highjag_f-type_firesand_281112_8_LowRes Performance s väčšími prednými kotúčovými brzdami s priemerom diskov 380 mm a čiernymi alebo červenými brzdovými strmeňmi.
Variant F-TYPE V8 S využíva systém Super High Performance s najväčšími brzdovými kotúčmi, aké sa štandardne montujú do sériovo vyrábaných vozidiel Jaguar – 380 mm vpredu a 376 mm vzadu. Strmene môžu mať čiernu alebo červenú farbu. Všetky varianty sú štandardne vybavené protiblokovacím systémom bŕzd (ABS), systémom elektronického rozdeľovania brzdnej sily (EBD) a asistentom núdzového brzdenia (EBA).

INTELIGENTNÝ SYSTÉM STOP / ŠTART

Model F-TYPE štandardne ponúka systém Jaguar Intelligent Stop/Start, ktorý automaticky vypína motor po zastavení vozidla so zošliapnutým brzdovým pedálom. Po uvoľnení brzdového pedála systém dokáže motor znova naštartovať skôr, než vodič stihne presunúť nohu z brzdového na plynový pedál. Vďaka svojej rýchlosti tento systém stihne zareagovať a vrátiť motor do obrátok aj počas vypínacej fázy – napríklad vtedy, keď vodič zastaví pred križovatkou a náhle zistí, že sa môže zaradiť do pohybujúceho sa vedľajšieho pruhu. Systém umožňuje dosiahnuť úsporu paliva až do 5 %.

JAZDNÉ VLASTNOSTI

Použitím nových konštrukčných zliatin na stavbu vozidla F-TYPE sa výrazne zvýšila tuhosť, čo predstavuje najlepší možný základ pre jemne vyladené systémy zavesenia kolies. Skrátenie predného a zadného previsu tiež pomohlo sústrediť hmotnosť medzi prednú a zadnú nápravu, co zmenšuje moment zotrvačnosti a zväčšuje „ochotu“ vozidla zatáčať. Konštruktéri Jaguar sa špeciálne sústredili na optimálne pozdĺžne rozloženie hmotnosti. Dôkazom tejto posadnutosti dokonalým vyvážením vozidla je fakt, že akumulátor a nádržka kvapaliny ostrekovačov sú umiestnené vzadu v batožinovom priestore. Každý Jaguar je skonštruovaný a vyladený tak, aby poskytoval bezkonkurenčnú rovnováhu medzi komfortom a ovládateľnosťou. Režim Dynamic, ktorý ponúka model F-TYPE, umožňuje vodičovi ešte viac zvýrazniť športový charakter vozidla. Motor vtedy ostrejšie reaguje na pohyby plynového pedála, zväčší sa odpor volantu, prevodovka preraďuje rýchlejšie a pri vyšších otáčkach stabilizacný systém menej citlivo reaguje na začínajúci šmyk. Okrem toho sú varianty F-TYPE S a V8 S vybavené systémom Jaguar Adaptive Dynamics, ktorý aktívne koriguje vertikálne pohyby karosérie, jej bočné nakláňanie a nakláňanie dopredu a dozadu, pričom až 500-krát za sekundu reguluje tuhosť tlmičov v záujme optimálnej stability a agilnosti. V príplatkovom programe Congurable Dynamics si vodič môže zvoliť, ktoré prvky režimu Dynamic požaduje, takže napríklad odpor volantu môže byť zväčšený a reakcie na plynový pedál zostrené, ale komfort odpruženia môže ostať nezmenený. S programom Configurable Dynamics navyše pribudnú na centrálnej dotykovej obrazovke nové funkcie, zamerané na využitie vozidla na pretekárskom okruhu. Systém vodičovi umožňuje zaznamenávať časy na jedno kolo vrátane medzičasov a navyše zobrazuje informácie o používaní plynového a brzdového pedála a dokonca o preťažení G

Fotogaléria: