V septembri 2012 zástupcovia vojenských útvarov v priestoroch multifunkčnej základne Západ v Nemšovej prevzali nové terénne vozidlá Land Rover Defender 110. Ide o terénny automobil, ktorý si dokáže bez problémov poradiť s extrémnymi sklonmi terénu. Veď Land Rover je konštruovaný ako pracovné auto pre armádu a dnes ho s úspechom používajú v desiatkach ozbrojených síl po celom svete (okrem iného aj u našich západných susedov).

Nové terénne vozidlo postupne nahrádza vo vojenských útvaroch morálne zastarané uazy a vojaci ho túžobne očakávali. Čo prinieslo? Land Rover má náhon na všetky štyri kolesá, antiblokovací systém (ABS) s elektronickým systémom riadenia trakcie (ETC) v teréne pracuje spoľahlivo. Bez ohľadu na to, či jazdí na štrku, piesku alebo snehu

NOVÁ KVALITA I BEZPEČNOSŤ

Výhody vozidla sa ukážu aj pri jazde po cestných komunikáciách, lebo Defender disponuje moderným vznetovým motorom a šesťstupňovou prevodovkou. Počas prudkého brzdenia mu ABS dodáva potrebnú smerovú stabilitu. Trakčná kontrola ETC zasa čiastočne nahrádza chýbajúce uzávierky prednej a zadnej nápravy. Systém ETC aktivuje brzdu vždy, keď sa niektoré koleso začne otáčať oveľa rýchlejšie ako iné. Tým sa krútiaci moment prenesie na koleso s najlepšou priľnavosťou.

defender110_3

Náčelník parku a KTS v prápore RCHBO v Rožňave podpráporčík Jozef Guláš si pochvaľuje šesťstupňovú manuálnu prevodovku:

„Ponúka vynikajúci rozsah prevodov, umožňujúci jazdu stálou rýchlosťou, aj výbornú schopnosť jazdy veľmi nízkou rýchlosťou. Kratší prvý prevodový stupen umožňuje jazdiť veľmi nízkou rýchlosťou, čo uľahčuje pohyb v ťažkom teréne. Vysoký krútiaci moment motora takisto pomáha pri akcelerácii so zaradeným prevodovým stupňom a dlhý šiesty stupeň umožňuje hospodárnu a kultivovanú jazdu stálou rýchlosťou.“

Práve rožňavský útvar má svojím spôsobom najväčšie skúsenosti s vozidlom Land Rover. Veď už od roku 2008 majú jeho verziu pre chemické vojsko. Vodič, prieskumník skupiny monitorovania a odberu vzoriek slobodník Miloš Pavljúk na ňom najazdil vyše 18-tisíc kilometrov. Predtým jazdil prevažne na uaze. Aký vidí rozdiel?

„Predovšetkým v pohodlí a bezpečnosti vodiča, v úspore PHM. V teréne ma Land Rover ešte nezradil. Bez problémov si poradil aj s pieskovými terénmi VVP Záhorie.“

Náčelník logistiky seredského ženijného práporu kapitán Josef Hunal od Defendrov očakával, že prinesú novú kvalitu.

„Nesklamali nás, sú to nové vozidlá, navyše ich mnoho rokov používajú vo viacerých armádach NATO a odskúšané sú v rôznych konfliktoch vo svete,“

hovorí spokojný logista.

SKÚŠKA OHŇOM NA LEŠTI

defender110_2Od septembra minulého roka najviac najazdili na vozidlách Land Rover príslušníci nitrianskeho mechanizovaného práporu. Ich Defendre prešli doslova skúškou ohňom počas minuloročného najväčšieho cvičenia Fort Pribina II na Lešti. Starší dôstojník logistiky práporu nadporučík Michal Ostrožlík pripomína, že niektorí vodiči na nich počas cvičenia najazdili vyše tritisíc kilometrov v teréne. Osvedčili sa, priniesli so sebou aj úsporu PHM.

Náčelník parku a KTS podpráporčík Valér Husárik dodáva:

„Vodiči, s ktorými sa denne stretávam, si chvália Land Rover. Aj z pohľadu komfortu a bezpečnosti vodiča je to neporovnatelné. Namiesto jednookruhového brzdného systému uazu má k dispozícii ABS, ETC, bezpečnostné pásy a mnohé ďalšie prvky pasívnej i aktívnej bezpečnosti.“

Práve v Nitre školili vodičov aj pre iné útvary našich ozbrojených síl, ktoré majú Land Rover. Na dobré sa veľmi rýchlo navyká, vodič má v lete klimatizáciu a v zime účinné kúrenie, vyhrievané dvojité sklá. Ďalšou veľkou výhodou vozidla je, že jeden akumulátor slúži len na zabezpečenie chodu motora, teda jeho spustenie a prácu, a až druhý obsluhuje všetky spotrebiče vo vozidle. To je veľká výhoda. Rovnako ako to, že vozidlo má 12- a 24-voltové elektroinštalácie. Dva okruhy sú aj z bezpečnostnej stránky veľké defender110_4plus. Vodič je schopný vždy naštartovať, aj keď svetlá nezasvietia. Veľkou výhodou je hliníková samonosná karoséria na pevnom rebrinovom ráme. Umožňuje prepravu až deviatich osôb. Vodiči sa konečne dočkali v podmienkach našich ozbrojených síl terénnych pneumatík. Auto má zvýšené satie, zvýšenú priechodnosť, ochranu motora, ochranné rámy vpredu aj vzadu, strešný nosič, magnetický hľadáčik, ktorý je diaľkovo ovládaný. Keď je pod paľbou, môže si nasvetľovať nepriateľa.

PÁR MINÚT PRED DVANÁSTOU

Všetky spomínané prednosti ocenil aj vodič špeciálneho vozidla roty bojového zabezpečenia slobodník Norbert Danko. Pred vozidlom Land Rover jazdil nielen s uazom, ale aj s Aligatorom. Sám bol pred cvičením zvedavý, čo všetko dokáže Land Rover v teréne.

„Všade tam, kde som sa dostal s Aligatorom, som prešiel aj s Land Roverom. A osobne mi viac vyhovuje aj manuálna prevodovka a nie automat ako v Aligatore. Defender je širší ako uaz a preto aj pri bočnom náklone viac stabilný.“

defender110Veliteľ práporu RCHBO v Rožňave podplukovník Oliver Toderiška sa s vozidlami Land Rover stretol už v roku 2003 počas pôsobenia v česko-slovenskej protichemickej jednotke v Kuvajte a Iraku. Land Rover priniesol do útvarov dlho očakávanú novú kvalitu. Ukázalo sa, že sú to spoľahlivé vozidlá. Je neporovnateľné, ako vyzerajú vodič a cestujúci po absolvovaní takých 300 kilometrov na uaze a Land Roveri. Vodič v zime nemrzne, v lete sa nepotí, cíti sa oveľa bezpečnejšie, nezažíva otrasy, hluk v kabíne. Vôbec sa nedá porovnať svietivosť – účinnosť reflektorov, ktoré tiež významne zvyšujú bezpecnosť vodiča. Vidí viac a ďalej a je viac videný. Navyše jeho pocit bezpečnosti zvyšuje ochranný rám v prednej časti vozidla. V prípade nehody mu spoločne s deformačnou zónou zaručuje väčšiu bezpečnosť. Medzi ďalšie prvky, ktoré významne zvyšujú jeho pohodlie a bezpečnosť, patrí ohrev predných a zadných skiel, vykurované sedadlo. Teda všetko, čo vodič ocení najmä v zimnom období. Skúsenosti z útvarov, ktoré dostali prevažnú časť prvých vozidiel Land Rover Defender 110, teda nitrianskeho a michalovského mechanizovaného práporu, seredského ženijného práporu a práporu RCHBO Rožňava, hovoria jednoznačne o tom, že ich zavedenie bolo správnym krokom v správnom čase. Alebo doslova pár minút pred dvanástou. Namiesto dosluhujúcich uazov, ktoré si v uplynulých desaťročiach odviedli svoju prácu, priniesli novú kvalitu. Bodaj by ich v dohľadnom čase nasledovali ďalšie desiatky kusov.

Text a foto: JOZEF ŽIAK, Obrana, MO SR