Range Rover Vogue. Luxus postavený na blate a špine. Nemýľte sa, to nie je spoločenská kritika štvrtej generácie modelu Rover. Je to krásne vozidlo s offroadovými génmi.

Na stredovom tuneli zatlačím otočné tlačidlo na nastavenie podvozku na špecický terén. Doteraz sme šli na automatickom móde Terrain Response 2, ktorý je v Range novinkou: dokáže si vyrátať, s akým povrchom má dočinenia, a tomu prispôsobí nastavenie podvozku a elektronických asistentov. Tlačidlo sa vysunie z tunela a ja si navolím režim sneh/blato (jeden z piatich režimov). Vchádzame do lesa.Je noc a my sa na 21-palcových kolesách predierame čerstvo napadanými 20 cm snehu do neznáma. Vysoký posed, absolútne komfortné tlmenie nerovností. K tomu presný, ale ľahučký posilňovač riadenia, vyhrievaný volant manévrovateľný špičkami prstov. Hlbokým snehom prechádzame s absolútnou istotou a ľahkosťou, akoby sme šliapali po obláčikoch. Vozidlo nezneistí ani RR_VOGUE4hlbší sneh, ani prudšie stúpanie a nerovnosti. Veď len brodivosť tohto auta je plných 900 mm. Adaptive Dynamics kontroluje cestu 500-krát za sekundu, pričom podľa potreby mení nastavenie jednotlivých tlmičov. Nezávislé odpruženie predných a zadných kolies zároveň znižuje nakláňanie karosérie. Zložitý, strmý terén? Žiadny problém: redukčná prevodovka poskytuje prevody high a low range.

Schádzame po širokej, zasneženej ceste do zákruty. Vypínam trakčnú kontrolu a volím prvý – neutrálny režim podvozku. Otočným tlačidlom prevodovky volím „šport“. Dupnem na plyn a vyvolaný pretáčavý šmyk poľahky zvládnem vďaka prekvapivo ľahkej manévrovateľnosti tohto auta. Dlhý rázvor je v tomto prípade veľkou výhodou (2 922 mm). Diaľkové xenóny osvetľujú nádherný biely „tunel“ lemovaný ťažko zasneženými konármi stromov. Toto je „perinbabovské offroadovanie“.

ŠIKOVNÝ MOTOR

Sme späť v civilizácii. Zošliapnem plyn a dieselový agregát zatlačí posádku jemne do sedadiel. Z nuly na stovku vystrelí za 7,9 s a maximálna rýchlosť sa zastaví na 209 km/h. Je to stále „najslabší“ ponúkaný motor – 3,0 l RR_VOGUE2preplňovaný vidlicový šesťvalec, s maximálnym výkonom 190 kW (258 k) pri 4 000 min-1 a krútiacim momentom 600 Nm pri 2 000 min-1. Od predchádzajúcej generácie však nastalo pár dramatických zmien. Auto je o niečo širšie a dlhšie než predtým a je aj trochu nižšie, s dlhším rázvorom. Podstatných je 420 kg, o ktoré auto schudlo aj vďaka použitiu ľahších konštrukčných materiálov (hliník). Stále váži cez dve tony (presne 2 160 kg), ale je to už trochu iné zviera. Oproti výkonnejšej sestre V8 zožerie aj menej šetrnou jazdou do 10 l/100 km. Rozdelenie krútiaceho momentu na prednú a zadnú nápravu je, samozrejme, v pomere 50:50, 8-stupňová automatická prevodovka radí veľmi hladko.

Na mestskom obchvate dokáže adaptívny tempomat rozpoznať kolónu, pričom zastaví aj na nulu. Rozbehnete sa jemným stlačením plynového pedálu.

COMMON, VOGUE

Čo je to Vogue? Jedna zo štyroch ponúkaných verzií klasického modelu Range Rover. Takže čo dostanete za svojich ťažko zarobených 102 745 €? Napríklad systém Stop/Start, 8-stupňovú automatickú prevodovku, RR_VOGUE3vyhrievané čelné sklo, vyhrievané/chladené predné sedadlá, vyhrievané zadné sedadlá, predné parkovacie senzory, systém Surround Camera, TV  digitálny prijímač a kadečo iné. Lenže naša verzia stála o 14 059 € viac: systém Terrain Response 2, masážne predné sedadlá, asistent parkovania (zaparkuje za vás – vy ovládate podľa pokynov len plyn a prevodovku), detekcia premávky pri cúvaní s monitorom slepého uhla, adaptívny tempomat s asistentom pre kolóny a systémom inteligentného núdzového brzdenia, Dual View dotykový displej a množstvo ďalšej „zábavy“. Ale k tomu sa ešte dostaneme.

RÁČTE VSTÚPIŤ…

Range Rover je jednoducho offroadový luxus na kolesách. Aj v komplikovaných terénoch sa posádka cíti ako na čajíku u kráľovnej Alžbety. Na nastupovanie síce znížite pneumatický podvozok, ale vyšší človek pri RR_VOGUE„naskakovaní“ a pri pomerne úzkych predných dverách môže prísť k modrine na hlave. Ale to nie je podstatné, pretože sa náhle ocitnete v nádhernom salóniku plnom kožených, masážnych (vpredu) sedadiel s možnosťou vyhrievania rozdielnych častí vášho cteného pozadia. Pred vami naozaj štýlový, krásny volant a za ním plne digitálna prístrojová doska. Stredovú konzolu zdobí osempalcový dotykový displej. Okrem základných vecí, ako je pripojenie telefónu cez bluetooth ci USB, navigácia a nastavenie audia, je tu aj populárny kamerový systém. Zabavíte ním minimálne spolujazdca, ktorý si môže vyberať z piatich kamier. Kamery v nárazníku vám uľahčia orientáciu na slepých križovatkách a horný pohľad po bokoch auta vám pomôže pri parkovaní, ale aj v neprehľadnejšom teréne. Animácia vám tiež ukazuje, čo práve robí ktoré koleso, náprava a diferenciál. Vďaka Dual View môže spolujazdec pozerať televíziu (áno, aj to tu je) alebo film, zatiaľ čo vodič vidí pod svojím uhlom trebárs navigáciu. Na jedinom displeji…

Život vpredu aj vzadu je ešte obohatený o panoramatickú strechu, ale hlavne o fantastický audiosystém. Na zadných sedadlách je dostatok miesta na kolená a hlavu aj pre vyšších a objemnejších. Na stredovom tuneli nájdete pod lakťovou opierkou chladiacu schránku. No a audio systém Meridian nemá žiadnu chybu. Dano Šoltís z kapely IMT Smile má citlivé ucho a nevychádzal z údivu, keď som mu z 13 reproduktorov s výkonom 380 W pustil Dire Straits.

KRÁSNY KUS

Nový Range je krásne auto. Výrazná predná maska chladiča, čisté línie a hranaté tvary, k tomu „žraločie žiabre“ vpredu po bokoch a skvele vyzerajúce denné LED. Ani s „najslabším“ motorom sa nemusíte báť, že ste šliapli vedľa. Range vás skutočne pohodlne privezie do zasypaného lyžiarskeho strediska, alebo cez Rallye Dakar, alebo po diaľnici do Monte Carla.
MARTIN TRENKLER, AUTOMAGAZIN