NAJrýchlejší. NAJagilnejší. NAJdynamickejší. Range Rover Sport novej generácie, ktorý sa prvýkrát predviedol svetovej verejnosti v uliciach New Yorku, je dokonalým predstavitelom kategórie luxusných športových SUV. Mrakodrapy Manhattanu tvorili skutocne ideálne kulisy pre túto svetovú premiéru, pretože v USA sa predáva najviac vozidiel Range Rover Sport spomedzi všetkých svetových trhov a New York je mesto, v ktorom sa tento model predáva najlepšie.

Nový Range Rover Sport, ktorého vývoj prebiehal súčasne s vývojom úspešného modelu Range Rover novej generácie, ponúka najlepšiu dynamiku jazdy na ceste spomedzi všetkých vozidiel tejto značky a ako pravý Land Rover aj najväcšiu terénnu univerzálnosť vo svojej triede. Nový, techonológiami nabitý Range Rover Sport zaujme asertívnejším, „svalnatejším“ zovňajškom, luxusnejším interiérom a flexibilitou aj vďaka možnosti konfigurácie sedadiel 5+2. Vďaka revolučnému, ľahkému systému zavesenia kolies z konštrukčnej dielne Land Rover, inovatívnym podvozkovým technológiám a úplne novej, v tejto triede vozidiel unikátnej hliníkovej konštrukcii má nový Range Rover Sport o vyše 500 kg nižšiu hmotnosť. To výrazne zmenilo jazdné vlastnosti vozidla, ktoré teraz ponúka zmes agilnosti s výnimočným komfortom a jedinečnú kombináciu športového luxusu a pôžitku z dynamickej jazdy s pocitom prepojenia vodiča s vozidlom a vozovkou. FujiWhite_SDV6_166_LowRes

Globálny riaditeľ značky Land Rover John Edwards pred oficiálnou svetovou premiérou na medzinárodnom autosalóne v New Yorku povedal:

„Range Rover Sport novej generácie je vozidlo navrhnuté a skonštruované bez kompromisov. V jadre si zachoval schopnosti typické pre vozidlá Land Rover, no pritom je jedným z najviac cestne orientovaných modelov, aké sme kedy vyrobili, stále však ponúka bezkonkurenčnú terénnu univerzálnosť. Pri jeho vývoji sme sa sústredili predovšetkým na jazdné vlastnosti. Podarilo sa nám dosiahnuť takú kombináciu jazdného komfortu, ovládateľnosti a agilnosti ako pri žiadnom z doterajších modelov Land Rover, takže jeho vodiči si budú môcť vychutnať pôžitok zo športovej jazdy v spojení s bezkonkurenčným luxusom a všestrannosťou. Nový Range Rover Sport, nadväzujúci na úspech našej nedávno uvedenej vlajkovej lode Range Rover, takisto ponúka množstvo nových technológií, ktoré prispeli k vylepšeniu jeho jazdných parametrov, kultivovanosti a všestrannosti,“

dodal John Edwards.

DIZAJN

ASERTÍVNY, VYŽARUJÚCI SILU A DYNAMIKU

Nový, dynamický Range Rover Sport má odvážny, progresívny zovňajšok, ktorý je asertívny, vyžaruje silu a dáva tušiť vylepšené jazdné vlastnosti, pričom vozidlo jednoznačne zaraďuje medzi modely Range Rover a Evoque prostredníctvom zreteľných spoločných dizajnových čŕt. Gerry McGovern, hlavný dizajnér a kreatívny riaditeľ značky Land Rover:

„Nový Range Rover Sport je dokonalé luxusné SUV. Nový Range Rover Sport pre novú éru. Výkonný, ekologický a absolútne atraktívny. Popri modeli Range Rover novej generácie a modeli Range Rover Evoque predstavuje Range Rover Sport tretí jedinečný model, ktorý vzišiel z produktovej revolúcie značky Land Rover, ktorá si upevňuje svoju pozíciu výkonnej britskej značky charakteristickej výnimočným dizajnom.“

LoireBlue_V6Supercharged_041_LowResVďaka sviežej interpretácii nezameniteľného dizajnu svojho predchodcu ponúka nový model uhladený, moderný vzhľad a lepšie využitý vnútorný priestor. Nový Range Rover Sport je len o 62 mm dlhší než jeho predchodca, no aj s dlžkou 4 850 mm je stále kratší než iné 7-miestne SUV a väčšina sedanov vyššej strednej triedy, čo mu dáva výhodu lepšej manévrovacej schopnosti a jednoduchšieho parkovania. Podstatne väčší rázvor kolies (zväčšený o 178 mm) sa však premietol do väčšieho vnútorného priestoru a lepšieho prístupu na zadné sedadlá. Krátke previsy a väčšia šírka (+55 mm) dodávajú vozidlu modernejší vzhľad. Vďaka šikmejšiemu čelnému sklu, plynulejšiemu a zaoblenejšiemu profiCorris_Grey_V8Supercharged_072_LowReslu s nižšou, dozadu sa zvažujúcou strechou je nový Range Rover Sport o 8 % aerodynamickejší (Cd 0,34) než jeho predchodca. Nový Sport je o 149 mm kratší a o 55 mm nižší než Range Rover novej generácie, z ktorého je odvodený, pričom hmotnostný rozdiel medzi oboma modelmi v rovnakej verzii je 45 kg. Hoci bol nový Range Rover Sport vyvíjaný súčasne so sesterským modelom Range Rover, s ktorým má určité zhodné črty, obsahuje 75 % jedinečných dielov, z ktorých významná časť priamo vplýva na vzhľad a charakter vozidla novej generácie. Aby si každý zákazník mohol svoje vozidlo maximálne prispôsobiť vlastnému vkusu, k dispozícii je niekoľko rôznych dizajnov diskov kolies s priemerom 19, 20, 21 alebo 22 palcov vrátane kultového dizajnu „hadie hniezdo“, ktorý je teraz prvýkrát k dispozícii pre všetky modely Range Rover.

INTERIÉR

MODERNÝ A LUXUSNÝ, SO SILNÝM ŠPORTOVÝM CHARAKTEROM

Nový Range Rover Sport ponúka interiér s typickými dizajnovými prvkami, prvotriednymi detailmi a špičkovou kvalitou dielenského spracovania. Interiér modelu Range Rover Sport – ako štandard kvality dizajnu vo svojom segmente – ponúka unikátnu zmes elegancie a zdržanlivého luxusu s výraznými, no vkusnými líniami, tými najkvalitnejšími materiálmi a štipkou športového charakteru. Silné architektonické formy v interiéri sú zvýraznené použitím hladších, čistejších, esteticky dokonalých povrchov, pričom na klúčových miestach sú použité luxusnejšie, na dotyk príjemné materiály. So športovejším charakterom interiéru korešponduje aj volant s menším priemerom a hrubším vencom, vertikálna páka prevodovky, vyššie umiestnená stredová konzola, konfigurovateľné náladové osvetlenie a výraznejšie tvarované čalúnenie sedadiel.

LR_Range_Rover_Sport_Interior_01_LowResInteriér modelu Range Rover Sport je riešený systémom CDP (Command Driving Position – „veliteľská“ pozícia za volantom), vďaka čomu má vodič jedinečný pocit sebaistoty a kontroly nad vozidlom, ako vo vozidlách Range Rover, no pozícia na sedadle je športovejšia, podobne ako v modeli Evoque. Interiér s optimalizovaným usporiadaním ponúka viac miesta v zadnej časti kabíny: cestujúci tu majú o 24 mm viac priestoru pred kolenami a väčšia je aj šírka kabíny. Záujemcovia o nový model si môžu objednať aj dômyselne zakomponovaný tretí rad sedadiel na príležitostné cestovanie v zostave 5+2. Vozidlo s týmito elektricky ovládanými sedadlami, delenými v pomere 50/50, má nezmenený batožinový priestor, sedadlá možno sklopiť do roviny s podlahou batožinového priestoru.

POHONNÉ SÚSTAVY

NA ZAČIATOK ŠTYRI MOTORY, NESKÔR NOVÝ HYBRIDNÝ POHON

V čase uvedenia na trh si budú môcť záujemcovia o model Range Rover Sport novej generácie vybrať zo štyroch typov motorov. K dispozícii budú dva kompresorom preplňované (Supercharged) zážihové motory (5,0-litrový V8 s výkonom 375 kW a nový 3,0-litrový V6 s výkonom 250 kW) a dva vznetové motory (3,0-litrový TDV6 s výkonom 190 kW a SDV6 s výkonom 215 kW). Neskôr, v priebehu roka ponuku pohonných jednotiek doplní supervýkonná 4,4-litrová verzia vznetového motora SDV8 s výkonom 249 kW. Navyše, ešte v tomto RR_Range_Rover_Sport_4.4L_SDV8_Diesel_07_LowResroku si budú môcť záujemcovia objednať aj inovatívny, vysoko hospodárny dieselovo-hybridný model, ktorý sa k prvým zákazníkom dostane v roku 2014. Najvýkonnejšie verzie dokážu „šprintovať“ z 0 na 96 km/h len za 5 sekúnd, a to aj napriek zníženiu spotreby paliva o 24 % (v závislosti od verzie) a hodnote emisií CO2 už od 194 g/km. Všetky zážihové aj vznetové motory sa v novom modeli Range Rover Sport kombinujú s vyspelou, elektronicky riadenou 8-stupňovou automatickou prevodovkou ZF 8HP70. Vďaka použitým opatreniam na zníženie hmotnosti modelu Range Rover Sport novej generácie bude v budúcnosti možné zaradiť do ponuky aj menší a ľahší, napríklad štvorvalcový motor, pričom celková hmotnosť takéhoto vozidla by mohla klesnúť pod 2 000 kg.

 

EKOLOGICKOSŤ

NAJLEPŠÍ VO SVOJEJ TRIEDE VĎAKA ĽAHKEJ HLINÍKOVEJ KONŠTRUKCII

Range Rover Sport novej generácie je prvé vozidlo v tomto segmente s modernou celohliníkovou konštrukciou karosérie, ktorej nízka hmotnosť prispieva nielen k výnimočnej živosti a jazdnej dynamike, ale tiež k šetrnosti voči životnému prostrediu. Ľahká hliníková konštrukcia karosérie nového modelu, vyvíjaného bok po boku s vysoko úspešným modelom Range Rover nRR_Range_Rover_Sport_BIW_Front_34_01_LowResovej generácie, využíva kombináciu lisovaných panelov a odlievaných, pretlačovaných a valcovaných dielov z hliníkovej zliatiny, takže pevnosť je sústredená do miest s najväčším zaťažením. Základná konštrukcia vozidla je o 39 % ľahšia než pri predchádzajúcom modeli. V roku 2014 sa nový Range Rover Sport posunie v oblasti hospodárnosti o ďalší skok vpred vďaka zavedeniu vysokoefektívneho dieselovo-hybridného pohonu s emisiami CO2 len 169 g/km. Všetky verzie nového modelu obsahujú moderný inteligentný systém Stop/Start, ktorý dokáže znížiť spotrebu paliva až o 7 %.

SCHOPNOSTI

NAJŠIRŠÍ ZÁBER SCHOPNOSTÍ MEDZI SUV

Nový Range Rover Sport má dramaticky vylepšené jazdné vlastnosti na ceste: je agilnejší, vodičovi prináša pocit priameho prepojenia s vozidlom a vozovkou v spojení s vyšším jazdným komfortom a kultivovanosťou. Systém plne nezávislého zavesenia kolies má ľahkú hliníkovú konštrukciu; vpredu je použitá lichobežníková náprava s dvomi naširoko od seba umiestnenými priečnymi ramenami a vzadu moderná viac prvková náprava. Najväčší zdvih kolies v danej triede (260 mm vpredu a 272 mm vzadu) znamená  výnimočný maximálny výkyv kolies 546 mm, vďaka  ktorému vozidlo zvládne aj tie najťažšie podmienky.  Maximálna svetlá výška sa zväčšila na 285 Corris_Grey_V8Supercharged_186_LowResmm (+58 mm), pričom vylepšený systém pneumatického pruženia počas jazdy automaticky prepína medzi dvomi možnými hodnotami svetlej výšky a revolučný systém  Terrain Response® 2 novej generácie automaticky volí najvhodnejší terénny program. Systém  pneumatického pruženia piatej generácie poskytuje štandardné rozpätie nastavenia 115 mm, od najnižšej,  „prístupovej“ výšky (zníženej o 10 mm na 50 mm v záujme ľahšieho nastupovania a vystupovania) až po štandardnú svetlú výšku na jazdu v teréne. Po manuálnom alebo automatickom aktivovaní dodatočného zvýšenia podvozka (na základe signálu zo senzorov) sa Range Rover Sport zdvihne o ďalších 35 mm, co znamená celkové rozpätie nastavenia 185 mm. Vďaka prepracovanému systému pneumatického pruženia s novým prechodným nastavením +35 mm môže byt terénny režim k dispozícii aj pri oveľa vyšších rýchlostiach (do 80 km/h, predtým do 50 km/h), čo je výhodné v teréne s dlhými prašnými cestami s vyjazdenými koľajami. Úplne nové riadenie s elektrickým posilňovačom sa vyznačuje ľahším chodom a pocitom priamejšieho prepojenia volantu s kolesami.
FujiWhite_SDV6_222_LowResV ponuke budú dva systémy stáleho pohonu všetkých kolies. Prvý systém s dvojstupňovou rozdeľovacou prevodovkou s redukciou dokáže vďaka štandardnému rozdeleniu hnacej sily medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 50/50 a možnosti 100-percentného uzamknutia diferenciálu zvládnuť aj ten najťažší terén. Alternatívny systém je o 18 kg ľahší a obsahuje rozdeľovaciu prevodovku bez redukcie s diferenciálom typu Torsen, ktorý automaticky rozdeľuje hnaciu silu na nápravu, ktorá má najlepší kontakt s povrchom. V kombinácii so systémami na kontrolu trakcie poskytuje vynikajúce trakčné schopnosti v akýchkoľvek podmienkach. Štandardné rozdelenie hnacej sily medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 42/58, teda s miernou prevahou zadnej nápravy, zaručuje optimálnu jazdnú dynamiku.

TECHNOLÓGIE

PRVKY ZAMERANÉ NA POTREBY ZÁKAZNÍKA A BEZPEČNOSŤ

Nový Range Rover Sport bol vyvinutý ako skutočné vozidlo „bez kompromisov“, ktoré dokonale zapadne do životného štýlu svojho majiteľa. Do jeho konštrukcie boli zakomponované najnovšie technológie zamerané na potreby zákazníka a bezpecnosť, ktoré prispievajú ku komfortu, sebaistote za volantom a ochrane cestujúcich. Nový Sport obsahuje rôzne nové alebo vylepšené technológie, napríklad systém Adaptive Dynamics s kontinuálne adaptívnym ovládaním tlmičov pruženia (CVD) a výkonnejšie verzie ponúkajú aj systém Terrain Response® 2 so špeciálnym režimom „Dynamic“ pre maximálnu dynamiku pri jazde na ceste. Tento systém spolupracuje s dvojkanálovým aktívnym systémom kontroly FujiWhite_SDV6_045_LowResstabilizátorov náprav Dynamic Response, dynamickým aktívnym samosvorným diferenciálom zadnej nápravy a systémom smerovania krútiaceho momentu, ktorý v zákrutách prenáša viac hnacej sily na vonkajšie kolesá, čím kompenzuje nedotáčavosť. Nový Range Rover Sport ponúka rozsiahly balík komunikačných rozhraní a technológií, vďaka ktorým môžu vodiči a cestujúci ostať zapojení do pracovného a rodinného života aj počas jazdy. Patrí sem napríklad technológia „connect and view“, ktorá vodičovi poskytuje prístup k aplikáciám v jeho smartphone prostredníctvom 8-palcového dotykového displeja. Vďaka technológii „connected car“ zas môže vodič sledovať stav vozidla prostredníctvom aplikácie vo svojom smartphone, ktorá navyše podporuje funkcie sledovania odcudzeného vozidla, volania na tiesňovú linku a volania na linku služby Land Rover Assist.

RR_Range_Rover_Sport_WiFi_Hotspot_11_LowResDo vozidla možno navyše nainštalovať širokopásmový Wi-Fi hotspot, takže cestujúci si môžu na svojich smartphonoch alebo tabletoch prezerať internetové stránky a využívať kvalitné dátové spojenie. Nový, za príplatok inštalovaný farebný „head-up“ displej premieta najdôležitejšie prevádzkové a navigačné informácie na čelné sklo, takže vodič nemusí spúštať zrak z cesty. Systém využíva laserovú technológiu, ktorá zaručuje špičkovú čitateľnosť a kontrast. Nový model je vybavený digitálnou kamerou, ktorú využívajú tri funkcie pomáhajúce vodičovi pri jazde: Lane Departure Warning (varovanie pred vybočením z jazdného pruhu), Trac Sign Recognition (rozpoznávanie dopravných značiek) a Automatic High Beam Assist (automatický asistent diaľkových svetiel). )Ďalšou unikátnou novinkou, ktorú Sport ponúka, je funkcia Wade Sensing™, poskytujúca informáciu o aktuálnej hĺbke pri brodení; prínos tejto funkcie dokazuje aj skutočnosť, že vozidlo je schopné brodiť sa do hĺbky 850 mm, čo je o 150 mm viac než pri predchádzajúcom modeli.

PREDURČENÝ NA VÝNIMOČNÝ ÚSPECH

Range Rover Sport novej generácie je vďaka výrazne väčšej všestrannosti predurčený nadviazať na mimoriadny úspech svojho predchodcu, ktorý sa už krátko po uvedení na trh v roku 2005 zaradil medzi najpopulárnejšie modely značky Land Rover, o čom svedčí fakt, že dodnes sa predalo vyše 380 000 týchto vozidiel. Nový model, navrhnutý a skonštruovaný vo vývojárskych strediskách spoločnosti Land Rover v Spojenom kráľovstve, sa bude vyrábať v špičkovo vybavenej, nízko energetickej továrni v britskom Solihulle. Nový Range Rover Sport, ktorý sa začne predávať v priebehu tretieho štvrťroka 2013, bude k dispozícii na 169 trhoch celého sveta. Vo väčšine krajín si budú môcť zákazníci vybrať zo štyroch stupňov výbavy (S, SE, HSE a Autobiography), pričom výbavy HSE a Autobiography budú k dispozícii aj v novej verzii „Dynamic“. A vďaka pestrej ponuke farieb, povrchových úprav a detailov si bude môcť každý zákazník vytvoriť SUV presne podľa svojich predstáv.

Fotogaléria: