Prudko zastavte, vykopnite z auta štyroch tlstých chlapov aj s kuframi a opäť vyštartujte na plný plyn! Tak takto šliape novinka od Range Rover. Po teste Rangu prvej generácie a snímkach so zaplavenou kapotou pod hladinou Seneckých jazier som si bol istý, že Land Rover mi viac žiadne auto do rúk nedá. A tiež, že robustný tereniak v priliehavom biznis obleku proste nemôže nikdy jazdiť lepšie. V oboch prípadoch som sa prekvapujúco mýlil.

SERIÓZNA DIÉTA

Objektívne však treba priznať, že prvá generácia s hmotnosťou dva a pol tony pôsobila s prívlastkom Sport trochu neadekvátne, a to napriek skutočne atletickým výkonom a vystúpeným šľachám v pote dobre živeného anglického džentlmena. Drastická redukcia viac než štyristo kilogramov je v automobilovom svete neslýchaná! Keď som s prvým Sportom naháňal s oknami pod vodou kapry, dnes by som si z nich robil žarty a dymil im výfukmi do žiabier! Žiaden iný offroad sa totiž nedokáže brodiť deväťdesiat centimetrov pod vodou. Avšak len čo počas prvého kilometra strasiete na asfaltke tonu blata a potešíte motorkárov, vpálite pokojne do výjazdu na diaľnicu a sedíte opäť v decentnom, serióznom automobile, kde vás konečne neruší ani pískanie preťažených pneumatík. Ťažké oceľové nosníky boli nahradené samonosným hliníkovým monokokom, podvozok bol upravený novými technológiami, redukcie sa stali zvláštnou výbavou. Z už aj tak dobre ovládateľného vozidla sa stal doslova skvelo obratný stroj. Práve spomínaná schopnosť kamufláže v jednotlivých prostrediach nadchýna klientelu po celom svete. Osemstupňová prevodovka radí v každom režime hladko a bez zaváhania, pri akcelerácii dokáže vynechať jeden stupeň a pri brzdení motorom si motor sám pridá efektný medziplyn. Dômyselný kamerový systém robí auto v teréne skutočne menej zraniteľným, v podzemných parkoviskách je dnes úplnou podmienkou. Osempalcový displej ponúka tiež vysoké rozlíšenie a osobitná pozornosť je venovaná efektivite jazdy, spolu so záznamom a zobrazením histórie jazdeckého štýlu.

Testy nového Sportu sú dnes ospevované v každom médiu. Áno, jazdí brutálne, akceleruje ako športiak, drží stopu, nenakláňa sa, je nepochopiteľne stabilný, má priateľskú spotrebu a mimoriadne komfortnú výbavu.

NAFTA ČI BENZÍN?

Treba podotknúť, že nový Range Rover Sport nie je len povinná kozmetická úprava auta či lacný „facelifting“. Ide o kompletne nové vozidlo, s perfektne navrhnutým funkčným dizajnom, prepchaté najnovšími technológiami. A my sme ho otestovali skutočne poctivo. Naložili sme mu pár tisíc kilometrov, počas ktorých sme mali možnosť auto skutočne spoznať a zažiť ho vo všetkých situáciách. Masívny krútiaci moment turbodiesela dodáva vagónu energiu športovca a v kombinácii s relatívne nízkymi prevádzkovými nákladmi a celkovo vysokou eleganciou ponúka nevšednú exkluzivitu a radosť z jazdy. Zaujímavým spestrením bude aj doplnková 7-miestna verzia. Na záver sme dostali možnosť otestovať aj benzínovú verziu, a tá nás doslova nadchla. Spotreba síce stúpne o poctivé dva litre, no významnú rolu hrá aj frekvencia pohybu v meste či jazda na dlhé trasy. Studený diesel zožerie zvyčajne viac ako benzín, čiže cestovný Sport by som iste vybavil úspornejším naftovým motorom, no na krátke bratislavské trasy by som si radšej užil nádherný zvuk kompresorového trojlitra a na hranici maximálnych otáčok búchal krátkych osem stupňov prevodovky cez pádla na volante hore a dole tisíckrát za deň!

Range Rover Sport SDV6

Motor: vidlicový šesťvalec 2 993 cm3 diesel
Výkon: 215 kw (292k) 600 NmRange
Prevodovka: automatická 8-stupňová
Náhon: vpredu motor, všetky štyri kolesá
Prevádzková hmotnosť: 2115 kg
Akcelerácia: 7,2 sek. 0 – 100 km/h
Max. rýchlosť: 220 km/h
Spotreba komb.: 7,5 l /100 km nafty
Cena: od 61 586 eur s DPH

Dick Kvetňanský