Po takmer desiatich rokoch od môjho prvého stretnutia s Jaguarom sa mi dostal do rúk model XF. Môžem smelo vyhlásiť, že Jaguar už nie je len rozkošne britskou alternatívou k zavedenej konkurencii, ale v mnohom ju tromfne. Vo verzii Sportbrake sa doňho zmestí všetko, čo potrebujete na zdolávanie nástrah 21. storočia.

Spredstavením Jaguaru XK na autosalóne v Ženeve (vtedy pod názvom ALC) v roku 2005 Jaguar úplne obrátil svoje smerovanie. Namiesto usadlých tvarov dostal ostré krivky, drevo v interiéri vystriedal hliník a schudol takmer 100 kilogramov. V tomto modernom smere pokračuje aj model XF, ktorý je však podstatne viac mainstreamový než športové kupé XK. XF je v ponuke od roku 2008, model po facelifte (2011) dostal o niečo ostrejšie krivky a pásik LED diód denného svietenia v tvare ležiaceho J. Priznám sa, že sa mi o niečo viac páčili pôvodné predné svetlá, ktorých hlavné projektory prechádzali do výstupkov na kapote, ale takto má o niečo čistejšie tvary. Cez dlhú, takmer vodorovnú kapotu s veľkým zvýšením v strede je inak majestátny pohľad. Auto je výrazne odlišné od nemeckej korporátnej šede na našich cestách.

Mal som možnosť otestovať verziu Sportbrake, čiže kombi vo výbave Luxury. Sportbrake je v ponuke od roku 2012 a rovnako ako menší, štvorvalcový naftový motor si ho vyžiadal trh mnoho ľudí chcelo nový Jaguar XF, ale nie všetci si ho mohli dovoliť v menej praktickej verzii sedan a so šesťvalcovým či väčším motorom. Podľa vzoru XJ je zadné sklo Sportbrake opticky rozšírené stĺpikmi v lesklej čiernej. Mne toto riešenie pripomína slnečné okuliare z jedného spojitého kusu skla, v každom prípade je však netradičné a vynikne najmä v kombinácii so svetlejšími lakmi.

Po S-type očakávam všetky Jaguary v zelenej metalíze s interiérom v kombinácii béžovej kože a hnedého dreva. Tento nemal ani jedno zvonku bol lakovaný bielou, čím vyniklo práve zaujímavé riešenie zadného okna, ale inak sa mi farba zdala málo „jaguarovitá“. Interiér bol pokrytý hliníkom a čiernou kožou. Prekvapilo ma najmä obšitie palubnej dosky kožou je to prémiový detail, za ktorý sa u konkurencie mastne pripláca, tu je už v základnej výbave. Inak tmavý interiér rozjasňuje podsvietenie prístrojov modrozelenou farbou. Tá mu skutočne dodáva nádych dizajnového baru v centre Londýna. Ani jedno z dievčat, ktoré som viezol a že ich bolo, s takým autom! sa nesťažovalo na nedostatok priestoru.

Kufor ponúka veľkorysý priestor na dĺžku aj šírku, koľajničkový záchytný systém aj otvor v zadných sedadlách na lyže. Relatívne nízka strecha v štýle karosérií „shooting brake“ ho diskvalifikuje z použitia na sťahovanie chladničiek, práčok či veľkého nábytku. Ale to sa vlastne ani veľmi nehodí, však? Do rúk sa mi dostal kľúčik od verzie so 163-koňovým naftovým štvorvalcom a osemstupňovou automatickou prevodovkou ZF tú považujú odborníci za najlepší automat na svete. Motor je perfektne postačujúci má 400 Newtonmetrov, takže je veľmi pružný a osem stupňov ho vždy drží v optimálnych otáčkach. Odporúčam vám však priplatiť si 2 500 eur za jeho silnejšiu, 190-koňovú verziu už len preto, aby ste nikdy nikomu nemuseli povedať, že jazdíte na Jaguari XF s najslabším dieslom.

Pri prvom stretnutí som sa zľakol veľkých, devätnásťpalcových kolies, ktoré vyzerali, že dokonale zničia jazdný komfort auta. Moje obavy sa však nenaplnili. Pretože v Británii majú podobne hrboľaté cesty ako u nás, podvozok je príkladne pohodlný, ale stále dobre sedí na ceste. Snáď nemusíme pripomínať, že Jaguar XF má pohon zadných kolies, takže na mokrej ceste môžete aj so zapnutým stabilizačným systémom pri výjazde z pomalších zákrut decentne pohodiť zadkom auta. Pri jazdení som si vôbec neuvedomoval, že auto má takmer päť metrov a dve tony a keď prišlo na rad parkovanie, pomáhala mi užitočná parkovacia kamera. Jaguar XF nepôsobí ako produkt poskladaný z koncernových dielov, ale ako prestížny, luxusný model. Tento dojem prestíže nedosiahli tak ako v minulých Jaguaroch pozeraním sa do minulosti, ale správnou kombináciou bohatej základnej výbavy, najmä tej „prémiovej“ automatická prevodovka, kožou obšitá palubná doska, elektrické nastavovanie sedadiel a drobných, efektných detailov. Po nastúpení pulzuje podsvietenie štartovacieho tlačidla v rytme tlkotu srdca, po naštartovaní sa zo stredového tunelu vysunie valcový volič prevodovky a po zapnutí vetrania sa vysunú výduchy klimatizácie. Pod týmito drobnôstkami sa však stále skrýva auto, ktoré obstojí v porovnaní s konkurenciou. Návrhári v Jaguari sa snažili o to, aby ste mali z XF pocit výnimočného, špeciálneho auta, a to aj napriek základnej cene necelých 42 000 eur. Podarilo sa im to, a to je na trhu s automobilmi obrovská devíza.

MICHAEL KASARDA, .týždeň