Pohyb potrebuje každý z nás. Niekto má radšej športové aktivity na čerstvom vzduchu, iný dá prednosť fitnescentru. Tie u nás vyrastajú ako huby po daždi. Aj cvičenie vo fitku by však malo mať svoje pravidlá. Viac nám porozprával osobný tréner Michal Zrelák.

Ako sa správne udržiavať vo forme?

Je to individuálne, každý preferujeme iný druh aktivít. Základom by mala byť pravidelná vyvážená strava, cvičenie a dostatok spánku.

FITNESS TRÉNER

Aké sú najnovšie trendy vo fitnes?

Každý rok sa vynárajú nové trendy. Pravidelne niekto príde s niečím prevratným alebo s novou fantastickou pomôckou, ktorá vám pomôže vylepšiť alebo urýchliť dosiahnutie vášho cieľa. Ale pravda je, že ľudské telo je stále rovnaké a za posledné roky sa nezmenilo. Pracuje na tých istých princípoch a systémoch. Všetko účinné a efektívne už bolo vymyslené, preto odporúčam držať sa overených princípov v posilňovaní, aj keď občas môže byť príjemné spestriť si tréning nejakým zábavným skupinovým cvičením.

Aké najčastejšie chyby robia ľudia pri cvičení?

Každý z cvikov má svoju striktne predpísanú techniku. V praxi sa stretávame s ľuďmi blúdiacimi po fitku, ktorí netušia nič o cvičení a snažia sa improvizovať, ako by sa mohol daný cvik vykonávať. Dnes majú ľudia problém so správnym držaním tela pri chôdzi, nieto ešte pri cvičení. Takže z môjho pohľadu najčastejšia chyba je pokúšať sa cvičiť bez odborného dozoru.

aAko by mal vyzerať ideálny cvičiaci program pre ženu na spevnenie problémových partií, ako je bruško, zadok a stehná?

Každý sme jedinečný, preto hovoriť o ideálnom cvičebnom pláne je veľmi ťažké. Tréningové programy sa pripravujú podľa vstupných testov každému presne na mieru. V každom prípade, nedá sa venovať len určitým, problematickým partiám. Naše telo pracuje ako celok. Je dôležité dosiahnuť rovnováhu vo všetkých jeho segmentoch. Viem, že dámy primárne zaujímajú tieto partie, no, bohužiaľ, nemožno ich vyňať z celku a trénovať iba tie. V takom prípade si koledujeme o zdravotné  problémy. Ak budeme cvičiť komplexne a dodržiavať zásady zdravého životného štýlu, tak tieto partie budú vyzerať lepšie a dámy sa budú cítiť skvelo.
Muži chcú mať zas vyrysované svaly…
Vyrysované svaly nám ovplyvňuje percento telesného tuku. Každý máme geneticky dané kocky na bruchu, no niektorí z nás ich poctivo schovávajú pod vrstvou „tepelnej“ izolácie. Takže čím menej tuku, tým viac budeme „vysekaní“.

Na udržiavanie sa v kondícii je potrebný aj zdravý jedálniček. Čo by sme mali z našej stravy úplne vylúčiť?

Úplne vylúčiť netreba nič. Ak sa stravujeme zdravo a máme dostatok pohybu, tak nám neuškodí, ak si raz za čas dáme aj niečo nezdravé, na čo máme chuť.
c

Prečo je dôležité mať pri cvičení osobného trénera?    

Ako som spomínal, každý z nás je jedinečný a každý z nás môže mať rôzne zdravotné problémy a svalové disbalancie zapríčinené nesprávnym držaním tela, sedavým zamestnaním alebo aj nesprávnym cvičením. Úlohou osobného trénera je identifikovať tieto problémy a následne sa ich pokúsiť správnym programom eliminovať. Pri cvičení je rovnako veľmi dôležitá osobná motivácia a úlohou osobného trénera je napríklad aj motivovať či povzbudzovať svojho klienta na ceste k dosiahnutiu cieľa.

Katarína Kližanová Rýsová
Foto: Thinkstock, Andrej Kližan

 

Súvisiace príspevky