F-TYPE Coupé ponúka vodičovi jedinečný zážitok z jazdy na športovom automobile. Spája zvodný dizajn so špičkovými technológiami a skvelým výkonom, čo je naozaj dych vyrážajúca kombinácia. Vzrušujúce, presné, intuitívne a svižné – naozaj dokonalé športové kupé.

Phil Popham, generálny riaditeľ Jaguar Land Rover

  • NovýF-TYPE Coupéjezhľadiskajazdnýchvlastnostínajdokonalejšísériovo vyrábaný model Jaguar zameraný na výkon.
  • Načele tohto modelového radustojí F-TYPE R Coupé s 5,0-litrovým prepĺňaným motorom V8, ktorý ponúka výkon 550 koní a krútiaci moment 680 Nm. Okrem toho umožňuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,2 sekundy a dosahuje elektronicky obmedzenú maximálnu rýchlosť 300 km/h.
  • Model F-TYPE R Coupé sa pýši aktívnym elektronickým diferenciálom druhej generácie Jaguar, ktorý v spolupráci s technológiou vektorového smerovania krútiaceho momentu (Torque Vectoring) brzdovým systémom zaručuje ešte vyššiu dynamiku a skvelé jazdné vlastnosti aj pri maximálnom výkone.
  • F-TYPE Coupé využíva neprekonateľné skúsenosti automobilky Jaguar s hliníkovými konštrukciami a ponúka torznú tuhosť až 33 000 Nm/stupeň – ide o sériovo vyrábané vozidlo značky Jaguar s doposiaľ najvyššou torznou tuhosťou.
  • F-TYPE Coupé s celohliníkovou konštrukciou stelesňuje nekompromisnú dizajnovú víziu oceneného konceptu C-X16.
  • Modelový rad dopĺňajú varianty F-TYPE S Coupé aF-TYPE Coupé, ktoré poháňajú verzie 3,0-litrového prepĺňaného motora V6, v prvom prípade s výkonom 380 koní a v druhom 340 koní. Umožňujú zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,9/5,3 sekundy a maximálnu rýchlosť 275/260 km/h.
  • Pre oba modely, F-TYPE R a F-TYPE S Coupé, je v rámci voliteľnej výbavy dostupný uhlíkovo-keramický (CCM) brzdový systém s 398-milimetrovými kotúčmi vpredu a 380-milimetrovými vzadu.
  • Všetky motory poháňajú zadné kolesá prostredníctvom osemstupňovej prevodovky „Quickshift“ s plne manuálnym sekvenčným ovládaním pomocou páčok na volante alebo voliacej páky SportShift na stredovej konzole.
  • F-TYPE Coupé ponúka batožinový priestor s objemom až 407litrov, do ktorého sa pohodlne vojdú dve súpravy golfových palíc. Súčasťou voliteľnej výbavy je elektrické otváranie dverí batožinového priestoru.
  • Rad vozidiel F-TYPE Coupé dopĺňa existujúcu ponuku modelov F-TYPE Convertible, ocenenú titulom Najlepší automobilový dizajn roku 2013, ktorú tvoria variant F-TYPE, F-TYPE S a F-TYPE V8 S. 

F-TYPE Coupé s celohliníkovou konštrukciou je z hľadiska jazdných vlastností najdokonalejším sériovo vyrábaným športovým automobilom značky Jaguar zameraným na výkon. Je dostupný v troch verziách: F-TYPE R, F-TYPE S a F-TYPE. Jednotku v rámci modelového radu, F-TYPE R Coupé, poháňa 5,0-litrový prepĺňaný motor V8, ktorý poskytuje výkon 550 koní a krútiaci moment 680 Nm. Dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 4,2 sekundy a dosahuje elektronicky obmedzenú maximálnu rýchlosť 300 km/h. Varianty F-TYPE S Coupé a F-TYPE Coupé poháňajú 3,0-litrové zážihové agregáty V6 s prepĺňaním, ktoré dosahujú výkon a krútiaci moment 380 koní/460 Nm v prvom prípade a 340 koní/450 Nm v druhom. Umožňujú zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,9/5,3 sekundy a ponúkajú maximálnu rýchlosť 275/260 km/h.

F-TYPE Coupé stelesňuje nekompromisnú dizajnovú víziu úchvatného konceptu športového kupé Jaguar C-X16, ktorý debutoval na autosalóne vo Frankfurte v roku 2011. Základom dramatického postoja tohto modelu s dozadu sa nakláňajúcou kabínou sú tri emocionálne dizajnové línie. Prvé dve, ktoré nájdete aj na modeli F-TYPE Convertible, tvoria robustné predné a zadné blatníky. Treťou je výrazná strešná línia vozidiel Coupé, ktorá vytvára jednoliatu siluetu a zároveň zvýrazňuje vizuálnu dramatickosť zošikmenej kabíny, posadenej medzi mohutnými zadnými hranami. Vďaka odborným skúsenostiam Jaguar v oblasti hliníkovej technológie sa dizajnová vízia modelu F-TYPE Coupé premietla do ľahkej, no zároveň neuveriteľne pevnej karosérie. Torzná tuhosť všetkých verzií modelu F-TYPE Coupé je 33000 Nm/stupeň, teda je vyššia než u ktoréhokoľvek sériového modelu Jaguar. Táto pevnosť vytvára základ pre skvelé dynamické vlastnosti. Bok karosérie modelu F-TYPE Coupé je vyrobený z jedného kusu lisovaného hliníka. Ide o hliníkový bočný panel lisovaný za pravdepodobne najnižšej možnej teploty v automobilovom priemysle, vďaka čomu nie je potrebné využitie viacerých panelov ani kozmetických spojov. Samotný strešný panel je dostupný v hliníkovej alebo panoramatickej presklenej verzii. Vysúvateľný zadný spojler modelu F-TYPE Coupé je zasadený do skosenej koncovej línie, zatiaľ čo štíhle svetlá LED, kopírujúce línie rohových častí vozidla, lemujú nádherne tvarované dvere batožinového priestoru s voliteľnou funkciou elektrického ovládania. 

Jednotka modelového radu F-TYPE R Coupé je vybavená špičkovo vyladeným zavesením kolies a novými dynamickými technológiami v záujme sebaistého, pokrokového ovládania, ktoré dokonale ladí s výkonom 550 koní. K týmto technológiám patrí elektronický aktívny diferenciál (EAD) druhej generácie a po prvýkrát v modeli značky Jaguar aj systém vektorového smerovania krútiaceho momentu (Torque Vectoring) brzdovým systémom. Uvedené systémy spolupracujú tak, aby zaručili okamžitú odozvu a citlivé riadenie. Systém EAD automaticky prerozdelí krútiaci moment motora medzi zadné kolesá, čím zaručí skvelé ovládanie aj pri maximálnom výkone. Systém vektorového smerovania krútiaceho momentu brzdovým systémom zasa inteligentne prenesie na vnútorné kolesá presne odmeraný brzdný účinok, ktorý je počas zatáčania potrebný na zvýšenie svižnosti. Športové zavesenie kolies so systémom adaptívnej regulácie charakteristiky tlmenia Adaptive Dynamics a konfigurovateľným dynamickým režimom Configurable Dynamic Mode ešte zdokonaľujú rýchlosť odozvy modelu F-TYPE R a výsledkom je vzrušujúca a akčná jazda.

Modely F-TYPE R a F-TYPE S Coupé prichádzajú s možnosťou objednať si v rámci voliteľnej výbavy uhlíkovo-keramické (CCM) brzdy, ktoré ponúkajú stopercentne plynulý výkon a skvelú odolnosť voči strácaniu účinnosti. Okrem toho umožňujú zníženie celkovej hmotnosti neodpružených častí o 21 kg. Každý model F-TYPE Coupé využíva osemstupňovú prevodovku Quickshift s tesne odstupňovanými prevodovými pomermi od spoločnosti Jaguar, ktorá je dokonale prispôsobená športovej jazde. Manuálne sekvenčné radenie zabezpečuje voliaca páka SportShift na stredovej konzole alebo páčky na volante. Rad vozidiel F-TYPE Coupé dopĺňa existujúcu trojčlennú ponuku modelov F-TYPE Convertible. Patria do nej dva modely s motorom V6, konkrétne F-TYPE (340 koní) a F-TYPE S (380 koní), ako aj model F-TYPE S s motorom V8 a výkonom 495 koní.

F-TYPE COUPÉ: DIZAJN A KONŠTRUKCIA

Pre Jaguar je vizuálna príťažlivosť veľmi dôležitá a ako správne vozidlo tejto značky je F-TYPE Coupé jednoducho nezameniteľné. Vychádza z úchvatného konceptu športového kupé C-X16 a modelu F-TYPE Convertible víťaza ocenenia za najlepší automobilový dizajn roku 2013. Vizuálne posolstvo vozidla F-TYPE Coupé stelesňujú tri emocionálne línie, ktorých vizuálny odkaz sa začína úchvatnou prednou mriežkou. Prvá emocionálna línia, ktorá odzrkadľuje dizajn modelu F-TYPE Convertible, vychádza z dvoch otvorov po stranách masky chladiča, ktoré svojím tvarom pripomínajú žraločie žiabre, a postupne sa začína tvarovať. Tiahne sa naprieč prednými reflektormi a zvýrazňujú ju svetlá LED na denné svietenie, usporiadané v zostave J blade. Línia ďalej kopíruje oblúkovitý tvar podbehov predných kolies a vzápätí elegantne klesá, križuje dvere a nenápadne sa stráca v robustnej zadnej časti. Druhá emocionálna línia modelu Coupé, ktorou sa takisto pýši aj Convertible, sa začína na zadnej hrane dverí, dvíha sa smerom von aj hore a vytvára na pohľad robustný podbeh kolesa. Zdôrazňuje nekompromisný pohon zadných kolies vozidla, a potom kolmo klesá naprieč koncovým svetlom. Tretia emocionálna línia vytvára dramatický, veľkolepý strešný profil s dozadu naklonenou kabínou. Formuje jednoliatu siluetu a zvýrazňuje vizuálnu dramatickosť zošikmenej kabíny, ktorá je zasadená medzi mohutnými zadnými bokmi. Nezameniteľný dizajn bočných okien s povrchovou úpravou zo svetlého hliníka zvýrazňuje kompaktnosť automobilu aj jeho strešný profil. Dlhoročné skúsenosti Jaguar v oblasti hliníkovej konštrukcie boli základom pri vytváraní nekompromisne elegantného dizajnu modelu F-TYPE Coupé a zároveň umožnili dosiahnuť základné jazdné vlastnosti každého športového vozidla, nízku hmotnosť a extrémne pevnú karosériu.

F TYPE Coupé je s 33 000 Nm/stupeň sériový automobil s najvyššou torznou tuhosťou, aký kedy vyšiel z dielne Jaguar. Základná požiadavka na skvelé jazdné vlastnosti, ktorej výsledkom je uvedená skvelá torzná tuhosť, si vyžadovala inovatívne konštrukčné riešenia. Ich cieľom bolo maximalizovať pevnosť bez negatívnych vplyvov na dizajnovú stránku. Vzhľadom na absenciu stredných stĺpikov konštruktéri spoločnosti Jaguar čelili výzve zachovať eleganciu strešnej línie bez stĺpikov a zároveň potrebe vytvoriť optimálne množstvo priestoru v interiéri. Okrem toho nesmeli zabúdať na stanovené ciele v oblasti tuhosti a pevnosti. Riešenie predstavoval vysokopevný hydraulicky tvarovaný nosník z hliníkovej zliatiny, ktorý sa tiahne od čelnej časti predného stĺpika až po zadnú časť zadného stĺpika cez líniu otvorov dverí späť k zadnému štvrtinovému oknu. F-TYPE Coupé je dostupné buď s hliníkovým, alebo panoramatickým preskleným strešným panelom, ktoré sú zapustené do hlavnej konštrukcie strechy. Torzná tuhosť je rovnaká v prípade oboch verzií strechy. Dramaticky tvarované boky modelu F-TYPE Coupé tvoria panely z jedného kusu lisovaného hliníka. Ide o hliníkové bočné vonkajšie panely lisované za pravdepodobne najnižšej teploty v celom automobilovom priemysle. Tieto výnimočné hliníkové panely, vyrobené hlbokoťažným lisovaním, úplne eliminovali potrebu spojov na povrchu panela. Bočné panely karosérie sú vyrobené z vysokopevného tvarovateľného hliníka AC600, ktorý sa použil aj na vystuženie konštrukcie. Ide o dve konštrukčné novinky spoločnosti Jaguar. Využitie hliníka AC300 T61 v konštrukcii karosérie vozidla zaručuje ešte vyššiu pevnosť vďaka schopnosti tohto materiálu absorbovať energiu. Výsledkom je maximálna ochrana cestujúcich. V záujme dosiahnutia žiadaného dizajnu zadnej časti sa F-TYPE Coupé pýši skrytým zadným spojlerom, ktorý je zasadený do skosenej koncovej línie dverí batožinového priestoru. Pri zvyšujúcej sa rýchlosti sa vysunie, aby znížil aerodynamický vztlak v prednej a zadnej časti vozidla. Spojler sa automaticky vysunie pri rýchlosti približne 110 km/h a zasunie sa naspäť, keď rýchlosť klesne pod 80 km/h, pri- čom dokáže znížiť vztlak až o 120 kg.

Šírku zadnej časti vozidla zdôrazňujú štíhle svetlá, vybavené čisto technológiou LED, ktoré kopírujú línie blatníkov takmer až po zostupnú hranu podbehov zadných kolies. Tieto svetlá sú vybavené špeciálnou technológiou, vďaka ktorej ostávajú skryté až do okamihu, keď sa aktivuje niektorá z ich funkcií. Dovtedy pôsobia dojmom jednoliatej plochy. F-TYPE Coupé okrem toho disponuje vysoko posadeným brzdovým svetlom LED, ktorého lúče pripomínajú stuhy. Skrýva sa vo vrchnej časti nádherne navrhnutých dverí batožinového priestoru, ktoré sú dostupné s voliteľnou funkciou elektrického ovládania. Sú vyrobené z kompozitných materiálov a objem batožinového priestoru dosahuje až 407 litrov. Hliník predstavuje dôležitú časť snahy automobilky Jaguar o ochranu životného prostredia, keďže až polovica materiálu použitého na karosériu pochádza z recyklovaného kovu. Okrem toho je konštrukcia modelu F-TYPE Coupé výlučne nitovaná a lepená. Pri tomto výrobnom procese vznikne o 80 % menej CO2 v porovnaní so zváraním porovnateľnej oceľovej konštrukcie. Jaguar okrem toho zavádza komplexný ekologický systém recyklovania hliníka pre svojich dodávateľov, vďaka ktorému sa všetky zvyšné časti kovu z výrobného procesu opätovne využijú.

F-TYPE COUPÉ: TECHNICKÉ ŠPECIFIKÁCIE*

 

F-TYPE COUPÉ F-TYPE S COUPÉ F-TYPE R COUPÉ
MOTOR A PREVODOVKA
Objem motora (cm3)
2 995 2 995 5 000
Valce 6 6 8
Ventily na valec 4 4 4
Kompresný pomer 10,5 : 1 10,5 : 1 9,5 : 1
Vŕtanie/zdvih (mm) 84,5/89,0 84,5/89,0 92,5/93,0
Prevodovka Osemstupňová „Quickshift“ Osemstupňová „Quickshift“ Osemstupňová „Quickshift“ Osemstupňová
1. stupeň 4,714 4,714 4,714
2. stupeň 3,143 3,143 3,143
3. stupeň 2,106 2,106 2,106
4. stupeň 1,667 1,667 1,667
5. stupeň 1,285 1,285 1,285
6. stupeň 1,000 1,000 1,000
7. stupeň 0,839 0,839 0,839
8. stupeň 0,667 0,667 0,667
Stály prevod 3,15 3,31 2,56
VÝKON
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 5,3 4,9 4,2
Zrýchlenie z 80 na 120 km/h (s) 3,3 3,1 2,4
Max. rýchlosť – elektronicky obmedzená (km/h) 260 275 300
Výkon (k pri ot./min) 340 pri 6 500 380 pri 6 500 550 pri 6 500
Výkon (kW pri ot./min) 250 pri 6 500 280 pri 6 500 404,5 pri 6 500
Pomer výkonu a hmotnosti (k/tona) 216 238 330
Krútiaci moment (Nm pri ot./min) 450 pri 3 500 až 5 000 460 pri 3 500 až 5 000 680 pri 2 500 až 5 500
Pomer krútiaceho momentu a hmotnostiNm/tona) 285 289 408
SPOTREBA**
Kombinovaná spotreba l/100km) 8,8 9,1 11,1
Emisie CO2 (g/km) 205 213 259
ROZMERY
Dĺžka (mm) 4 470 4 470 4 470
Šírka bez zrkadiel (mm) 1 923 1 923 1 923
Výška (mm) 1 309 1 309 1 321
Rázvor (mm) 2 622 2 622 2 622
Rozchod kolies vpredu (mm) 1 597 1 597 1 586
Rozchod kolies vzadu (mm) 1 649 1 649 1 628
Batožinový priestor (litre, po výklopné dvere) 407 407 407
Batožinový priestor (litre, po zadné plató) 315 315 315
Objem palivovej nádrže (litre) 72 72 72
Hmotnosť od (kg) 1 577 1 594 1 665