Ženevský autosalón je azda najväčšou motoristickou slávnosťou roka. Podobne ako v minulosti, aj tentoraz ponúkol pestrú zmes noviniek a zaujímavostí, ktoré dávajú dôvod na radosť. 

JAGUAR 

ĎALŠÍ V RODINE 300+

V expozícii Jaguar sa srdce entuziastov najviac rozbúšilo pri pohľade na model XFR-S Sportbrake. Je to vlastne tretí model v ponuke ultravysokovýkonných vozidiel s prívlastkom R-S. V skutočnosti ide o pekelne rýchle kombi poháňané kompresorom preplňovaným 5,0-litrovým osemvalcom, ktorý vyvinie 405 kW (550 k), resp. 680 Nm. V porovnaní s modelom XFR je to nárast výkonu o 29 kW (40 k) a krútiaceho momentu o 55 Nm. Spomínané parametre posúvajú XFR-S Sportbrake do exkluzívneho klubu 300+ km/h. Táto šelma totiž dosiahne maximálnu rýchlosť 300 km/h, a keby ju nemala elektronicky obmedzenú, tak by jej to šlo ešte o kúsok rýchlejšie! Z nuly na stovku dokáže zrýchliť za 4,8 sekundy. Na kombi s kufrom až do 1 675 litrov slušné, nie?

jaguar_xfr-s_sportbrake_6

Motor je spojený, samozrejme, s osemstupňovou automatickou prevodovkou Quickshiftft, ktorá bola pôvodne vyvinutá pre F-TYPE. Radí fantasticky rýchlo a v športovom, resp. manuálnom režime aj nesmierne razantne. Pri podraďovaní v týchto režimoch riadiaca jednotka aplikuje medziplyn. Táto funkcia zvýrazní akustické zážitky vodiča a zároveň umožní prevodovke rýchlo a viacnásobne za sebou podraďovať pri prudkom spomaľovaní. Stredový tlmič výfuku bol nahradený prepojovacím dielom v tvare X, ktorý zvýrazňuje zvuk výfuku.

Pri Jaguari XFR-S Sportbrake sa aj fyzikálne zákony porúčajú. Podvozok bol totiž plne prepracovaný, s dôrazom na vysokú stabilitu a reakcie v zákrutách. Pri jeho vylaďovaní konštruktéri najazdili tisícky kilometrov na legendárnom Nürburgringu, na ovále v Nardo, ale aj na domácich cestách okolo testovacieho strediska v severnom Walesi. Zadné aktíve odpruženie eliminuje zmeny zaťaženia zadnej nápravy, resp. rozloženia hmotnosti, čo je pre kombi nesmierne dôležité. Upravené sú aj samotné pružiny a tlmiče, a tiež priečne skrutné stabilizátory. XFR-S Sportbrake jazdí na 20-palcových diskoch Varuna s nízkou hmotnosťou. Vpredu si obúvajú plášte 256/30 ZR20, vzadu 295/30 ZR20. Rozdiel v šírke diskov kolies a pneumatík prispieva k lepším jazdným vlastnostiam. Systém Adaptive Dynamics aktívne reguluje vertikálny pohyb vozidla, uhol priečneho náklonu a tiež stáčania okolo zvislej osi. Vodič si môže nastaviť jazdný režim. Ak si namiesto pretekárskeho overalu oblečiete oblek, počas jazdy si môžete vychutnávať 380-wattový audiosystém s 12reproduktormi Meridian. V opcii môže mať dokonca 825 Wattov hudobného výkonu, ktorý sa do kabíny rozlieha z 18 reproduktorov rovnakej značky.

VŠETKO PRE OČI

Pre tých, ktorí predsa len viac dajú na rozum než na srdce, je tu verzia XF R-Sport. V reči smrteľníkov to znamená kus športového nádychu navyše, avšak pri zachovaní rozumných prevádzkových nákladov. Balík R-Sport je dostupný pre sedan aj kombi modelového radu XF, avšak iba s 2,2-litrovým dieselovým motorom vyladeným na 120 kW (163 k), resp. 400 Nm. Samotný balík obsahuje športový predný nárazník, bočné vstupy, unikátny zadný spojler, 17-palcové disky kolies Ursa s pneumatikami s nízkym valivým odporom. V interiéri k nemu prislúchajú špeciálne materiály, hliníkové pedále atď. 

LAND ROVER

POLSTOROČIE LEGENDY

Land Rover Discovery je synonymom pre SUV s najväčšou terénnou prejazdnosťou, výnimočný dizajn, variabilitu, priestranný a užívateľsky prívetivý interiér. A táto legenda sa dožíva štvrťstoročia, pričom sa ho od roku 1989 predalo viac ako milión exemplárov na celom svete. A v súvislosti s týmto jubileom výrobca uvádza edíciu XXV. Okrem samotných plakiet XXV ju definujú prémiové materiály v interiéri – najmä koža Windsor. Edičné modely sú postavené na báze luxusného stupňa výbavy HSE a prichádzajú v jednej zo štyroch farieb karosérie – hnedej Causeway Grey, čiernej Santorini Black, bielej Fuji White a sivej Indus Silver. Jazdia na 20-palcových päťlúčových diskoch kolies, ktoré sú vyhradené len pre edíciu XXV.

AUTOBIOGRAFIA

Exkluzívne verzie Autobiography a Autobiography Dynamic sme doteraz poznali iba z luxusnejších modelov Range Rover a Range Rover Sport. Odteraz si ich však môžeme dopriať aj v modeloch Evoque. Edície Autobiography a Autobiography Dynamic zaujímajú pozíciu na špičke modelovej palety. Pozornosť si zaslúžia ľahučké 20-palcové kované disky kolies a kvalitné kožené čalúnenie. Verzia Dynamic debutuje výhradne s dvojlitrovým preplňovaným zážihovým motorom, ktorý vyvinie 210 kW (285 k), resp. 400 Nm, športovejšie vyladeným podvozkom a silnejšími prednými brzdami.

RR_EVQ_15MY_AB_Dynamic_180214_01

Novinkou v ponuke modelového radu Evoque je technológia Land Rover InControl Apps. Tá umožňuje preniesť do vozidla rôzne funkcie z mobilného telefónu. Systém je kompatibilný s ostatnými generáciami smartfónu Apple a so smartfónmi s operačným systémom Android. Po spojení smartfónu s vozidlom cez USB kábel sa niektoré aplikácie a funkcie v mobilnom telefóne prenesú do auta.

PETER VARGA

Foto: autor a archív