• Prvé vysokovýkonné športové kombi od automobilky Jaguar.
  • Vychádza z uznávanej športovej limuzíny XFR-S. Môže sa pochváliť rovnakými parametrami výkonu a svižnosti, zároveň je však všestrannejšie a praktickejšie.
  • 5,0 – litrový kompresorom preplňovaný motor V8 má výkon 550 koní a krútiaci moment 680 Nm. Po sklopení zadných sedadiel je k dispozícii batožinový priestor s objemom 1675 litrov.
  • Dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy a dosiahne elektronicky obmedzenú maximálnu rýchlosť 300 km/h.
  • Osemstupňová prevodovka s funkciou „Quickshift“ zabezpečuje optimálny priebeh zrýchlenia v celom rozsahu rýchlosti a otáčok.
  • Podvozok sedanu XFR-S bol pre model XFR-S Sportbrake zvlášť naladený.
  • Aktívny elektronický direnciál a stabilizačný systém sú prevzaté zo sedanu XFR-S a podieľajú sa na skvelých jazdných vlastnostiach modelu XKR-S Sportbrake.
  • Úpravy aerodynamických prvkov prinášajú zmenšenie vztlaku v porovnaní so štandardným modelom Sportbrake a modelu XFR-S Sportbrake dodávajú asertívny vzhľad.
  • 20 – palcové kované zliatinové disky „Varuna“, rovnaké ako pri sedane XFR-S, sú obuté do zákazkových pneumatík kvôli maximálnej priľnavosti.
  • Medzi exkluzívne materiály v interiéri patrí karbónová koža a kontrastné zvýraznenie mikrolemovkou a prešívaním.

XFR-S Sportbrake je tretím modelom patriacim do mimoriadne výkonného radu R-S značky Jaguar. Pripojí sa k svojmu súrodencovi, sedanu XFR-S a zaujme miesto v exkluzívnom klube vozidiel dosahujúcich rýchlosť 300 km/h. Je živým stvárnením dlhoročných a legendárnych športových modelov Jaguar. Vylepšenia pohonných jednotiek, podvozka a karosérie s označením R-S umožňujú modelu XFR-S Sportbrake prekročiť hranice bežného výkonu. Kompresorom prepĺňaný 5,0-litrový zážihový motor V8 dodáva vozidlu elektrizujúci výkon 550 koní a krútiaci moment 680 Nm. V porovnaní s verziou, ktorá sa montovala do modelu XFR, ide o zvýšenie o 40 koní a 55 Nm. Podarilo sa ho dosiahnuť vďaka revízii systému riadenia motora a optimalizácii prietoku vzduchu smerom do motora aj z motora.

Súčasťou výbavy je osemstupňová prevodovka s technológiou Jaguar „Quickshift“ (vyvinu- tá pre model F-TYPE). Vďaka zvýšenému výkonu motora dokáže XFR-S Sportbrake zrýchliť z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy a dosahuje elektronicky obmedzenú maximálnu rýchlosť 300 km/h. Cieľom konštruktérov bolo vyrovnať sa so zvýšenou hmotnosťou zadnej časti modelu XFR-S Sportbrake a zároveň zachovať ostrú odozvu pri prejazde zákrutami, známu zo sedanu XFR-S. Upravili preto zavesenie zadných kolies a revíziou prešli aj zadné pružiny a adaptívne tlmiče modelu Sportbrake. Aktívny elektronický diferenciál je nanovo naladený a nastavenia systému dynamického ovládania stability boli prepracované tak, aby v spolupráci s upraveným zavesením zadných kolies modelu XFR-S Sportbrake umožnili nadšeným vodičom využiť obrovský potenciál vozidla na maximum.

DIZAJN

Vzhľad modelu XFR-S Sportbrake bol mierne upravený, aby vozidlo využilo celý svoj potenciál, a zároveň odzrkadľuje zmeny, ktoré sa udiali pod kapotou. Ako je už štandardom pri modeloch Jaguar Sportbrake, kombinácia splývavej grafiky zadného okna, stúpajúca bočná línia a strešná línia verzie kombi prepožičiava modelu XFR-S Sportbrake dynamický, robustný vzhľad. Vďaka predĺženej streche majú cestujúci vzadu k dispozícii dodatočných 48 mm nad hlavami. Sedadlá sú delené v pomere 60 ku 40 a obsahujú otvor na lyže. Vnútri batožinového priestoru sa nachádzajú páčky na vzdialené sklápanie operadiel, takže sedadlá je možné do roviny sklopiť rýchlo a jednoducho a vytvoriť tak batožinový priestor s objemom 1675 litrov. Vztlak zadnej časti sa znížil vďaka spojleru v hornej časti dverí batožinového priestoru.

Nový, hlbší predný nárazník obsahuje väčšie a nižšie umiestnené stredné a bočné otvory na nasávanie vzduchu – predtým orámované uhlíkovými vláknami, ktoré zabezpečujú dostatočné prúdenie vzduchu do motorového priestoru. Predný splitter na spodnom okraji nárazníka je prvým z množstva aerodynamických prvkov, ktorých účelom je zabezpečiť plynulé rozrážanie vzduchu vozidlom pri jazde veľmi vysokou rýchlosťou. Rozšírené bočné prahy a aerodynamicky tvarovaný profil za prednými kolesami vytvárajú ostrý odtrhový bod medzi spodnou časťou karosérie a povrchom vozovky, aby sa prúdiaci vzduch čo najdlhšie udržal naviazaný k bočným stranám vozidla. Rovnaký princíp predurčil vzhľad hlbších bočných výrezov za zadnými kolesami. Súčasťou predĺženého zadného nárazníka je aj centrálny difúzor z uhlíkových vlákien – je väčší ako v prípade modelu XFR a siaha hlbšie pod zadnú časť vozidla, aby sa znížil vztlak.

Širšie šesťlúčové 20-palcové ľahké kované zliatinové disky Varuna dodávajú modelu XFR-S Sportbrake cieľavedomý, mohutný vzhľad a majú dvojitý povrch ako súčasť štandardnej výbavy. Na vonkajšie povrchy je nanesená leštená keramická vrstva, ktorej atraktívny vzhľad kontrastuje s vnútornými povrchmi nalakovanými lesklou čiernou farbou. Disky môžu byť na želanie nalakované buď celé lesklou čiernou, alebo technickou sivou farbou. Asertívny vzhľad modelu XFR-S Sportbrake ďalej vylepšuje lesklé čierne lemovanie namiesto chrómu okolo mriežky chladiča, bočných prieduchov, predného a zadného skla a okien, ako aj okolo dverí batožinového priestoru. Sieťovina v prednej mriežke je tiež zámerne lesklá čierna.

Zákazníci si pre model XFR-S Sportbrake môžu zvoliť niektorú z piatich farieb laku karosérie: modrý Ultra Blue, čierny Ultimate Black, sivý Stratus Grey, biely Polaris White a červený Italian Racing Red. Túto farebnú paletu dopĺňa interiér s koženým čalúnením Warm Charcoal na sedadlách a dverách, zdokonalený použitím kože s karbónovým efektom. Používa sa na bočniciach sedadiel a opierkach na ruky a dopĺňa exotické uhlíkové vlákna na aerodynamických prvkoch vozidla – exkluzívne pre vozidlá R-S. Na samotných sedadlách sa nachádza logo R-S. Na výber je niekoľko druhov kontrastných zvýraznení mikrolemovkou a prešívaním, buď červené, modré, alebo vo farbe slonovej kosti. Rovnaké decentné vylepšenia možno nájsť v hornej časti palubnej dosky, ktorej povrch má farbu tmavého hliníka Dark Aluminium.

VÝKON

Model XFR-S Sportbrake prichádza s oceneným 5,0-litrovým kompresorom prepĺňaným zážihovým motorom V8 v najvýkonnejšej verzii spolu s osemstupňovou prevodovkou s funkciou Quickshift. Vďaka použitým technológiám, ako je napríklad priame vstrekovanie s usmerňovaným vstrekom (SGDI) a duálne nezávislé variabilné časovanie vačkového hriadeľa (DIVCT), dosahuje tento celohliníkový motor so štyrmi ventilmi na valec nie len extrémny výkon, ale taktiež mimoriadnu účinnosť. Ľahký hliníkový blok sa vyrába okruh určený na zníženie teploty stlačeného vzduchu na optimalizáciu výkonu a účinnosti. V spodnej časti nárazníka modelu XFR-S sa nachádzajú väčšie predné otvory na nasávanie vzduchu, vďaka ktorým možno do motora privádzať väčší objem vzduchu. Výsledkom je zvýšenie výkonu o 40 koní a krútiaci moment vyšší o 55 Nm. Súčasťou systému nasávania je taktiež zvukový sympozér, ktorý do kabíny privádza viac zvuku z nasávacieho systému a pri jazde s modelom XFR-S Sportbrake vytvára aj sluchový zážitok. Výsledkom je zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy a elektronicky obmedzená maximálna rýchlosť 300 km/h.

Výfukový systém bol optimalizovaný s cieľom odvádzať odpadové plyny z motora s maximálnou účinnosťou. Centrálny tlmič bol zasa nahradený dielom v tvare X a kombináciou takmer rovných zadných potrubí pre krajší tón výfuku. Pridanou hodnotou je praskanie pri preraďovaní v štýle pretekárskych vozidiel. Na maximálne uplatnenie výhod rekalibrácie motora je použitá osemstupňová automatická prevodovka s technológiou Quickshift. Prevodovka Quickshift bola vyvinutá pre športový model F-TYPE a je ideálna pre zanietený a strhujúci model XFR–S Sportbrake. Keď nadšený vodič ručne preradí na vyšší prevodový stupeň pomocou páčky pod volantom, technológia Quickshift zabezpečí najrýchlejšie a najostrejšie preradenie prostredníctvom rýchleho a presne načasovaného zásahu do prenosu krútiaceho momentu motora.

Pri podraďovaní, či už ručne alebo v športovom režime, systém riadenia motora automaticky jemne pridá plyn, aby XFR-S Sportbrake zostal vyvážený a pokojný, čo je obzvlášť dôležité pri nájazde do zákruty. Funkcia rozpoznávania zákrut Corner Recognition dokáže rozpoznať, kedy vozidlo prechádza zákrutou, a prevodovka ponechá zaradený správny prevodový stupeň pre výjazd. Prevodovka dokáže taktiež rozpoznať, kedy vodič vykonáva viacero predbiehacích manévrov, pri ktorých sú nutné rýchle zmeny polohy plynového pedála. Takže namiesto preradenia na vyšší stupeň ponechá zaradený nižší a pripraví sa na zrýchľovanie.

JAZDNÉ VLASTNOSTI

O jazdné vlastnosti modelu XFR-S Sportbrake sa postarali vývojové oddelenia XKR-S aj F-TYPE. Výsledkom je neuveriteľne živé, citlivo reagujúce a strhujúce vozidlo. Systémy zavesenia predných aj zadných kolies sedanu XFR-S boli zosilnené a starostlivo naladené počas desiatok tisíc kilometrov v testovacom centre Jaguar na legendárnom okruhu Nürburgring či na vysokorýchlostnom okruhu v talianskom Narde. Hlavnou úlohou pri vývoji modelu XFR-S Sportbrake bolo vyrovnať sa so zvýšenou hmotnosťou zadnej časti vozidla pri zachovaní ostrej odozvy pri prejazde zákrutami, podobne ako v prípade sedanu. Konštruktéri spoločnosti Jaguar použili upravené tlmiče a pružiny, ktoré zohľadnili rozloženie hmotnosti vozidla. Zmenili priečne stabilizátory a upravili zadnú nápravu.

Zadné brzdy boli naladené s cieľom zdokonaliť ich funkciu v spojení so systémom ABS vozidla. S cieľom dosiahnuť maximálny úžitok z prepracovaného zavesenia kolies dostal model XFR-S Sportbrake ľahké 20-palcové kované zliatinové disky Varuna. V porovnaní s diskami na modeli XFR sú tieto disky vpredu o pol palca širšie a vzadu o palec širšie. Pneumatiky, vyvinuté v spolupráci so spoločnosťou Pirelli výhradne pre model XFR-S Sportbrake, sú o 10 mm širšie na všetkých pozíciách – rozmery predných pneumatík sú 265/35 a zadných 295/30.

Systém Adaptive Dynamics Jaguar aktívne reguluje vertikálne pohyby karosérie, mieru náklonu karosérie v priečnej a pozdĺžnej osi, pričom využíva tlmiče s plynulo premenlivým účinkom. Systém monitoruje zásahy vodiča a stav vozovky. Podľa týchto údajov nastavuje rýchlosťou až 500× za sekundu vlastnosti tlmičov a optimalizuje stabilitu a obratnosť vozidla. Ak vodič nastaví dynamický režim, môže lepšie kontrolovať pohyby karosérie vďaka posunutiu vlastností tlmičov do oblasti pevnejšieho tlmenia v rámci dostupného rozsahu. Aktívny elektronický diferenciál Jaguar, ktorý dokáže v prípade potreby takmer ihneď použiť plnú hodnotu uzatváracieho momentu, dostal nové hodnoty kalibrácie, aby vozidlo dokázalo využiť väčšiu priľnavosť širších zadných pneumatík, zavesenie kolies s presnejším riadením a vyšší výkon motora.

Vysokovýkonný brzdný systém Jaguar prináša rovnakú úroveň dôvery. Ponúka bezkonkurenčnú kombináciu výkonu, stability a jemného naladenia. Predné kotúče s priemerom 380 mm a zadné s priemerom 376 mm s vnútorným chladením dodávajú vozidlu istotu brzdného výkonu aj pri opakovanom zastavení. V prípade modelu XFR-S využívajú výhody prídavného chladenia nasmerovaním prúdenia vzduchu pod karosériou. Súčasťou štandardnej výbavy modelu XFR-S Sportbrake je audiosystém s výkonom 380 W a 12 reproduktormi od britských expertov zo spoločnosti Meridian. Súčasťou voliteľnej výbavy je systém s výkonom 825 W a 18 reproduktormi, ktorého súčasťou je patentovaný systém Meridian Trifield System, vďaka ktorému sa každý cestujúci ocitne v strede svojej vlastnej zóny dokonalého priestorového zvuku.

Technické údaje pre Jaguar XFR-S Sportbrake*

XFR-S SPORTBRAKE
Motor 5,0-litrový kompresorom preplňaný zážihový motor V8
Objem (cm3) 5 000
Vŕtanie/zdvih (mm) 92,5/93
Maximálny výkon (koní pri ot./min.) 550 pri 6500
Maximálny výkon (kW pri ot./min.) 405 pri 6500
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 680 pri 2500 – 5500
Prevodovka Osemstupňová automatická převodovka „Quickshift“
0 – 100 km/h (s) 4,8
Najvyššia rýchlosť (km/h) 300 (elektronicky obmedzená)
Kombinovaná spotreba paliva (EÚ l/100 km) 12,7
Emisie CO2 (g/km) 297
*Hodnoty výrobcu.