Je pilot a veliteľ celého lietadla. S cestujúcimi prelietal krížom-krážom doslova celý svet. Zažil zopár nebezpečných turbulentných situácií. O svojom povolaní nám viac prezradil Ľubomír Matúška.

Ako sa človek stane pilotom? Bol to váš sen odmalička?

Každý, kto sa chce stať pilotom, musí mať výborný zdravotný stav a osobnostné predpoklady, ako technické myslenie, dobrú úroveň vedomostí z matematiky a fyziky, slušnú znalosť anglického jazyka a v neposlednom rade aj finančné zabezpečenie. Na získanie potrebných kvalifikácií  pilota dopravného lietadla potrebujete výcvik, ktorého hodnota je približne 50 000 eur. Teoretické znalosti štrnástich odborných predmetov preverí Úrad pre civilné letectvo v anglickom jazyku. Praktická časť prebieha na lietadle a letovom simulátore. Následne je potrebné uspieť v náročnom výberovom konaní u leteckej spoločnosti. Očakávajú sa od vás znalosti z navigácie, aerodynamiky, meteorológie, lietadlových motorov, leteckých predpisov, atď. Vaše predpoklady posúdi aj špecializovaný psychológ. Vzhľadom na výsledky letecká spoločnosť zhodnotí, či do vás investuje finančné prostriedky na získanie typového oprávnenia na konkrétny typ dopravného lietadla. Tým sa však preskúšavania nekončia, nasleduje séria preskúšaní na letovom simulátore a množstvo teoretických testov. Okrem iného pilot dopravného lietadla musí každých šesť mesiacov preukázať svoje vedomosti a zručnosti na preskúšaní z núdzových postupov na simulátore pre daný typ lietadla a raz ročne sa zhodnotí jeho zdravotný stav komplexnou lekárskou prehliadkou v špecializovaných zdravotníckych klinikách.
Tak ako každý chlapec, aj ja som mal rôzne sny o budúcnosti – pretekár športových áut či pilot. Nakoniec som sa rozhodol pre lietadlá a nikdy som to neoľutoval.

Koľko hodín máte nalietaných? V akých destináciách?

Mám nalietaných 11 500 hodín, hlavne na lietadlách typu Boeing 737. V minulosti som lietal aj na Tu 154, BA Jetstream 31, L – 410, An – 2, Z – 142. Vďaka rôznorodosti lietania som mal možnosť navštíviť všetky krajiny Európy. Z tých zaujímavých destinácií sú to štáty severnej a južnej Ameriky, Barbados, Jamajka, Dominikánska republika, Havaj, Tahiti, Nový Zéland, Austrália či mnohé ázijské a africké krajiny. Medzi najpozoruhodnejšie destinácie určite patria Galapágy, kde sme pristáli ako prvé lietadlo registrované v Európe. Všade je pekne, krásny je pohľad nad oceánmi, nad pralesmi, nad Alpami, keď je jasno, ale ja mám najradšej pohľad z výšky na Slovensko.

Ako vyzerá pracovný deň kapitána lietadla Boeing 737-800?

Príprava na let – brífing sa začína hodinu pred odletom na dispečingu leteckej spoločnosti, kde si preštuduje letový plán, skontroluje počasie v destinácii a po trati letu, určí množstvo paliva na daný let, preštuduje informácie o letiskách odletu, príletu a v blízkosti trati letu. Uvedená činnosť sa vykonáva v súčinnosti s druhým pilotom. O dôležitých skutočnostiach informuje v rámci predletovej prípravy palubných sprievodcov. Približne 40 minút pred odletom posádka odchádza do lietadla. Vykoná sa technická prehliadka lietadla a pripraví sa autopilot, palubný počítač a navigačné prístroje k letu. Skontroluje sa množstvo pohonných hmôt. Po príprave kabíny lietadla sa začne nástup cestujúcich. Nasleduje štart motorov a odlet do destinácie. Príprava na spiatočný let je podobná. Na záver je debrífing  posádky, teda zhodnotenie letu. A cesta domov alebo do hotela.

Svetom z času na čas zarezonujú informácie o leteckom nešťastí, páde lietadla, pri ktorom spravidla zahynú všetci pasažieri. Čo býva príčinou týchto nešťastí? Je letecká doprava bezpečná?

Letecká doprava je najbezpečnejší druh dopravy. Pre lepšiu  predstavu: v súčasnosti leteckú prevádzku v 200 krajinách sveta zabezpečuje približne 180 000 členov posádok s 25 750 dopravnými lietadlami vo viac než 800 leteckých spoločnostiach. Lety sú uskutočňované na 1 350 väčších dopravných letiskách. Každé dve sekundy pristáva niekde vo svete dopravné lietadlo. Viac ako tri milióny ľudí denne používajú lietadlo. Štatisticky môžete lietať denne po dobu takmer 200 rokov, aby bola pravdepodobnosť, že budete účastníkom leteckej nehody.
Letecká nehoda môže postihnúť kohokoľvek a kedykoľvek. Ľudia, ktorí leteckú prevádzku zabezpečujú, teda piloti, technici, riadiaci letovej prevádzky však robia všetko pre to, aby sa to nestalo. Príčiny leteckých nehôd sú rôzne a vždy sú súborom viacerých na seba nadväzujúcich problémov.
PILOT XF PEOPLE

Ste členom Odbornej komisie na vyšetrovanie leteckých nehôd. Ako dlho trvá vyšetrenie príčiny nehody? Je vôbec možné s istotou určiť presnú príčinu nešťastia?

Doba vyšetrenia leteckej nehody je u každej udalosti iná. Na vyšetrovaní sa podieľajú zástupcovia leteckého úradu, výrobcu lietadla, Ústavu pre zisťovanie príčin leteckých nehôd, pripadne ďalších organizácií. Následne sa vyhodnotia závery a prijmú sa také opatrenia, ktoré ďalšie podobné riziká eliminujú.
V nadväznosti na závery vyšetrovania dochádza aj k odbornému školeniu, k výcvikom, ktoré ukazujú, ako reagovať, ako zabrániť vzniku podobnej situácie a podobne.
Prijímajú sa aj všeobecné opatrenia, to znamená, že ak došlo k nehode na lietadle Airbus a môžeme predpokladať, že do podobných ťažkostí by sa mohol dostať aj Boeing, vydá sa všeobecné nariadenie alebo odporúčanie na zvýšenie bezpečnosti vzhľadom na dané vyšetrovanie.

Ktorá časť lietadla, respektíve ktoré sedadlá sú pre pasažierov najbezpečnejšie v prípade nehody?

Ja sa najlepšie cítim v kokpite lietadla. K štatistikám najbezpečnejších sedadiel sa neprikláňam. Stále tvrdím a do lietadla nastupujem s presvedčením, že z neho po pristátí aj vystúpim.

Spomínate si na najťažší let?

Prelietavali sme Indický oceán v období monzúnov a dostali sme sa do blízkosti rozsiahlej búrky. Náhle došlo k deaktivácii autopilota, nebol v silnej turbulencii schopný udržať lietadlo v danom režime letu, takže som letel manuálne. Bol to veľmi nepríjemný zážitok pre posádku aj pre cestujúcich. Spolu s kolegom sme situáciu zvládli a v danej oblasti sme absolvovali ešte množstvo letov v podobných podmienkach, ale na takúto skúsenosť sa nezabúda.

Dokázali by ste pilotovať akékoľvek lietadlo?

Na každé dopravné lietadlo musí mať pilot typovú kvalifikáciu. Vo väčšine prípadov sa tak špecializuje len na jeden typ lietadiel. Preškolenie na typ zahŕňa teoretickú časť, výcvik na simulátore, výcvik na lietadle a záverečné preskúšanie, teda celkovo to znamená minimálne šesť týždňov.

Kapitán lietadla je obklopený krásnymi letuškami. Ku krásnym ženám idú krásne autá. Váš vzťah k ženám a k autám?

Áno, mám to šťastie, že v práci stretávam veľa krásnych dievčat a dám. Iste sú medzi nimi také, ktorým sa páčia pekné autá. Môj vzťah k autám – viac ako pozitívny. Cestovanie v aute je pre mňa relax. Svoje auto beriem ako kamaráta do každého počasia. A vzťah k ženám? Mám ich v úcte a vážim si ich.

Čo pre vás stelesňuje značka Jaguar?

Elegantná značka britského džentlmena.

Katarína Kližanová Rýsová
Foto: archív Ľ. M., Andrej Kližan