• Spoločnosť Jaguar Land Rover predstavila svoj koncept „virtuálneho čelného skla Jaguar“, ktoré má pomáhať vodičom pri jazde na ceste i na trati.
  • Informácie o hroziacom nebezpečenstve, rýchlosti, navigačné údaje či pretekárska trať – to všetko bude možné premietať na celú plochu čelného skla.
  • Spoločnosť Jaguar Land Rover predstavuje virtuálnu zobrazovaciu technológiu, ktorá dokáže vodičom premietnuť trojrozmerný obraz bloku prístrojov bez použitia okuliarov, a nahradiť tak späté zrkadlo.
  • „Virtuálne čelné sklo Jaguar“, trojrozmerný blok prístrojov a ovládanie gestami sú súčasťou zostavy nových koncepčných technológií, ktoré majú zmierniť rozptyľovanie vodiča za volantom.

 

Spoločnosť Jaguar Land Rover pracuje na vývoji špičkových technológií s cieľom poskytnúť vodičom kvalitnejšiu, realistickejšiu grafiku a informácie, vďaka ktorým by mali lepší „virtuálny“ výhľad na cestu či pretekársku trať.

Koncepcia „virtuálneho čelného skla Jaguar“ vyžíva celú plochu čelného skla ako displej, takže vodič nemusí ani na okamih spustiť oči z cesty. Na čelné sklo by bolo možné naraz premietať ikony vo vysokej kvalite upozorňujúce vodiča na hroziace nebezpečenstvo, rýchlosť či navigačné údaje. Grafika pre profesionálnych pretekárov, ktorá by mohla byť nápomocná pri jazde na pretekárskom okruhu, ponúka nasledovné možnosti:

 

  • Pretekárska dráha a indikácia brzdenia. Virtuálne čiary pretekárskej dráhy na čelnom skle pôsobia dojmom, akoby boli zakreslené priamo na trati pred vozidlom. Vytvárajú tak optimálnu pretekársku stopu, pričom meniaca sa farba čiary indikuje potrebu brzdenia.
  • Pretekanie s virtuálnym vozidlom. Zlepšite si svoj čas na okruhu pretekaním s virtuálnym zobrazením vlastného „tieňového“ vozidla v predchádzajúcom kole, alebo môžete súťažiť s virtuálnym vozidlom iného vodiča, ktorého údaje si nahráte do systému vozidla.
  • Virtuálne kužele – je možné ich rozmiestniť na trať pred sebou a využívať na cvičnú jazdu. So zlepšovaním zručností vodiča ich možno presúvať.

 

Pracujeme na výskumných projektoch, ktoré budú vodičovi lepšie sprostredkovávať informácie, a skvalitnia tak jeho zážitok z jazdy,

hovorí Dr. Wolfgang Epple, riaditeľ pre výskum a technológie v spoločnosti Jaguar Land Rover.

Vďaka tomu, že vodičovi poskytneme najvyššiu možnú kvalitu zobrazenia, postačí, ak sa na displej pozrie iba raz. Zobrazovanie virtuálnych obrazov, ktoré umožní vodičovi presne posúdiť rýchlosť a vzdialenosť, umožní lepšie rozhodovanie a prinesie skutočný úžitok pre každodennú jazdu, či už na cestách alebo na pretekárskej trati.

Jaguar Land Rover pracuje na vývoji systému ovládania gestami, vďaka ktorému vodič nebude musieť spustiť oči z cesty pred sebou. Zníži sa tak miera jeho rozptyľovania, pretože nebude musieť očami ani rukami hľadať tlačidlá či vypínače, ktoré treba stlačiť.

Výskum Jaguar Land Rover v oblasti ovládania gestami využíva technológiu snímania elektrického poľa, ktorá vychádza z najnovších kapacitných dotykových obrazoviek a poskytuje oveľa väčšiu presnosť než kedy predtým. Inteligentný telefón dnes zaregistruje blízkosť prsta používateľa zo vzdialenosti 5 mm. Systém Jaguar Land Rover zvyšuje rozsah snímacieho poľa približne na 15 cm, čo znamená, že ho možno použiť na presné sledovanie ruky používateľa a každého gesta, ktoré urobí vo vnútri vozidla.

Ovládanie gestami sa už považuje za oficiálnu formu ovládania čohokoľvek, od televízorov až po herné konzoly. Ďalším logickým krokom je ovládanie vybraných funkcií na palube vozidla. Určili sme, ktoré funkcie je stále potrebné ovládať pomocou fyzických tlačidiel a ktoré možno ovládať gestami a starostlivo kalibrovanými pohybovými senzormi,

uviedol Dr. Epple.

Systém sa v súčasnosti testuje na celom rade funkcií, ako sú napríklad slnečné clony, zadné stierače či satelitné navigačné mapy. Do predaja by sa mohol dostať už v priebehu najbližších pár rokov.

Výskumný tím Jaguar Land Rover pracuje tiež na výskume technológie, ktorá by mohla nahradiť vnútorné i vonkajšie spätné zrkadlá vozidla kamerami a virtuálnymi displejmi. Použitie dvojrozmerného zobrazovania namiesto zrkadiel je totiž obmedzené skutočnosťou, že podľa plošného obrazu na obrazovke vodič nedokáže presne odhadnúť vzdialenosť ani rýchlosť ostatných účastníkov cestnej premávky.

Jaguar Land Rover preto prichádza s revolučným trojrozmerným blokom prístrojov, ktorý využíva najmodernejšiu technológiu sledovania pohybu hlavy a očí. Na prístrojovom paneli tak vytvára prirodzený trojrozmerný obraz, ktorý je možné vidieť bez použitia špeciálnych okuliarov. Kamery umiestnené na prístrojovom paneli alebo v oblasti stĺpika riadenia sledujú polohu hlavy a očí používateľa. Softvér potom upraví premietanie obrazu tak, aby vznikol trojrozmerný efekt – do každého oka vyšle konkrétny obraz z dvoch jemne odlišných uhlov, čo vytvorí vnem hĺbky, a umožní tak vodičovi správne posúdiť vzdialenosť.