• Jaguar XE prináša do svojej kategórie novú úroveň využitia hliníka a karosériu s nízkou hmotnosťou.
  • Cieľom bolo vyrobiť vozidlo so spotrebou nižšou ako 4 l/100 km* v kombinovanom cykle EÚ.
  • Mimoriadne pevná a tuhá karoséria je zárukou špičkových jazdných vlastností – spolu s dynamickou jazdou a presným ovládaním.
  • Vo vozidle je použitá úplne nová modulárna architektúra vyvinutá spolu s piatou generáciou technológie lepenia a nitovania hliníka.
  • Spoločnosť vyvinula novú hliníkovú zliatinu: RC5754 využíva vysoký podiel recyklovaného hliníka, aby sa v rámci životného cyklu výrazne znížila spotreba energie a emisie CO2.

Nový Jaguar XE je jediným vozidlom vo svojej triede, ktorého karoséria obsahuje mimoriadne vysoký podiel hliníka – ľahký hliník tvorí až 75 percent jej štruktúry.

Tento výsledok, ktorý automobilka dosiahla vďaka svojmu svetovému prvenstvu v oblasti výroby hliníkových vozidiel, umožnil spojenie skvelého dizajnu so špičkovými jazdnými vlastnosťami a prvotriednym ovládaním. V danej kategórii pôjde o vozidlo určené skutočne pre vodiča.

Ľahká konštrukcia je kľúčovým prvkom DNA značky Jaguar, ktorá pri výrobe vozidiel využíva špičkové technológie obrábania hliníka. Modely Jaguar XJ, XK a F-Type boli všetky vyvinuté využitím mimoriadne tuhej hliníkovej konštrukcie s lepenými a nitovanými spojmi: model XE je najnovším prvkom tejto rodiny, ktorá využíva túto leteckú technológiu.

Vďaka zníženiu hmotnosti je XE doteraz najúspornejšie vozidlo Jaguar. V kombinovanom cykle NEDC dosahuje spotrebu paliva nižšiu ako 3,1 l/100 km a emisie CO2 pod 100 g/km.

Karoséria modelu Jaguar XE obsahuje viac ako 75 % hliníka, čím prekonáva všetky vozidlá vo svojej triede. Vďaka tomu sa nám podarilo vyrobiť štruktúru karosérie s bezkonkurenčne nízkou hmotnosťou: je ľahká, ale zároveň veľmi pevná s mimoriadne vysokou torznou tuhosťou. Naša karoséria s vysokým podielom hliníka prekračuje všetky globálne bezpečnostné štandardy bez ústupkov v oblasti konštrukcie vozidla alebo kultivovanosti.

Dr. Mark White, hlavný technický špecialista Jaguar

Jaguar XE s hliníkovou karosériou poskytuje vďaka svojej štruktúre aj výnimočnú torznú tuhosť. Súčasťou ľahkej ale zároveň pevnej karosérie sú mimoriadne pokročilé systémy zavesenia kolies, vďaka čomu má vozidlo jedinečnú úroveň jazdných vlastností, ovládania a riadenia.

Jaguar XE je taktiež prvým vozidlom na svete, na výrobu ktorého sa využíva zliatina vysoko pevného hliníka novej kategórie s názvom RC 5754, ktorá bola vyvinutá špeciálne pre model XE. Pri výrobe tejto novej zliatiny sa využíva veľké množstvo recyklovaného materiálu. Automobilka Jaguar sa tak významne posunula k svojmu cieľu používať do roku 2020 až 75 percent recyklovaných materiálov.

Video – nový Jaguar XE

Nový Jaguar XE v krátkosti:

  • Svetová premiéra úplne nového modelu Jaguar XE sa bude konať v Londýne dňa 8. septembra 2014

XE bude pravý športový sedan so špičkovými jazdnými vlastnosťami, prvotriednou kultivovanosťou a množstvom technológií.

  • Presné ovládanie vozidla a kvalitnú jazdu zaručí zavesenie kolies s integrovanými ramenami zadnej nápravy Integral Link – usporiadanie navrhnuté pre optimálny výkon, pohodlie a ovládanie.
  • Zavesenie kolies prednej nápravy pochádza z modelu F-TYPE a bolo vyladené s cieľom zabezpečiť presnú a okamžitú odozvu riadenia.
  • Najmodernejší systém elektrického posilňovača riadenia je zárukou pocitu z jazdy a odozvy riadenia, ktoré sú povestné pre vozidlá značky Jaguar.
  • Ako prvé vozidlo na svete obsahuje model XE systém regulácie trakcie na všetkých typoch povrchov All Surface Progress Control, ktorý zabezpečuje trakciu zadných kolies pri rozbiehaní aj počas extrémnych podmienok.

Automobilka Jaguar predstaví 8. septembra na podujatí s hviezdnym obsadením v Londýne svoj najnovší prírastok do rodiny športových limuzín, model Jaguar XE. Na tomto podujatí sa predstaví vozidlo určené skutočne pre vodiča – vozidlo, ktoré nanovo zadefinuje koncept športovej limuzíny – segment, ktorý pred viac ako 50 rokmi vytvorila spoločnosť Jaguar pomocou kultových modelov, ako je napríklad Mark II.

Jaguar predstaví množstvo inovácií, ktoré sú v tomto segmente nevídané – vďaka svojim skúsenostiam s vývojom ľahkých konštrukcií a sofistikovaných technológií podvozka spolu s novou rodinou motorov Ingenium – pričom všetko sa navrhuje, konštruuje a vyrába vo Veľkej Británii.

Model XE je vyrobený na základe úplne novej architektúry s využitím množstva hliníkových prvkov. Kombinuje vzrušujúci výkon, agilnú ovládateľnosť, presné a citlivé riadenie s mimoriadnou úrovňou kultivovanosti.

Mike Cross, hlavný konštruktér oddelenia integrity vozidiel, povedal:

Modely Jaguar boli vždy známe vyváženosťou presného ovládania a kvalitnej jazdy. XE je stelesnením všetkých poznatkov, ktoré spoločnosť  nadobudla v priebehu rokov. Zavesenie kolies s integrovanými ramenami zadnej nápravy Integral Link je zárukou pružnej jazdy a mimoriadnych jazdných vlastností, ktoré sú v tomto segmente jednoducho bezkonkurenčné. Naším cieľom je ponúkať vozidlo, ktoré v oblasti dynamických vlastností prekoná svojich konkurentov.

Zavesenie kolies zadnej nápravy

Zavesenie kolies s integrovanými ramenami zadnej nápravy Integral Link je unikátnym riešením použitým v tomto segmente a v porovnaní s konvenčnou konštrukciou typu multi-link prináša veľké výhody. Zavesenie kolies s integrovanými ramenami zadnej nápravy zabezpečuje tuhosť nápravy v bočnom aj pozdĺžnom smere a zaručuje ostrú spätnú väzbu a ovládateľnosť pri zachovaní kultivovanej a luxusnej jazdy.

Množstvo dielov zadnej nápravy je vyrobených z kovaného hliníka alebo z dutých hliníkových odliatkov. Tieto výrobné techniky sú optimálne pre produkciu pevných a ľahkých konštrukčných prvkov.

Zavesenie kolies prednej nápravy

Dvojité lichobežníkové zavesenie predných kolies modelu XE je namontované na pomocnom ráme vyrobenom z hliníkových odliatkov a poskytuje mimoriadnu úroveň ovládateľnosti a stability na ceste.

Moderná konštrukcia vychádza zo športového vozidla Jaguar F-TYPE a jej súčasťou sú niektoré kľúčové komponenty, ktorých účelom je zabezpečiť rovnakú tuhosť konštrukcie ako v prípade modelu Jaguar XFR. Model XE vďaka nim poskytuje podobnú úroveň agility a spätnej väzby riadenia. Podobne ako v prípade zavesenia zadných kolies je mnoho dielov vyrobených z hliníkových odliatkov a kovaného hliníka, pričom niektoré sú vyrobené použitím patentovaného procesu.

Najlepšia spätná väzba riadenia v príslušnej triede

Modely Jaguar sú známe vďaka spätnej väzbe riadenia, ktorá sa teraz presúva na ďalšiu úroveň. Model XE sa totiž stane prvým vozidlom značky Jaguar, ktoré bude vybavené najnovšou generáciou elektrického posilňovača riadenia.

Naše najnovšie softvérové algoritmy umožňujú oveľa väčšiu mieru ladenia než hydraulické systémy a prinášajú lepšiu spätnú väzbu z riadenia. Medzi ďalšie výhody patrí riadenie s variabilným tlmením, ľahkosť pri manévrovaní pri nízkych rýchlostiach a schopnosť prispôsobiť nastavenia systému Jaguar Drive Control. Systém EPAS navyše umožňuje využiť množstvo funkcií z oblasti aktívnej bezpečnosti a systémov asistencie vodičovi.

Systém regulácie trakcie na všetkých typoch povrchov All Surface Progress Control (ASPC)

Aj s tými najlepšími systémami na reguláciu trakcie môžu mať vozidlá s pohonom zadných kolies problémy pri rozbiehaní sa na veľmi klzkom povrchu. Automobilka Jaguar preto vyvinula systém All Surface Progress Control, ktorý je vo svojej triede úplnou novinkou.

Systém ASPC bol vyvinutý vďaka dlhoročným skúsenostiam spoločnosti Jaguar Land Rover so systémami pre jazdu v teréne. Elektronickou cestou dokáže zabezpečiť trakciu s oveľa menšími problémami, než by sa podarilo dosiahnuť vodičovi. Systém funguje na princípe nízkorýchlostného tempomatu a prináša optimálnu trakciu aj na tých najšmykľavejších povrchoch bez prekĺzavania a bez toho, aby vodič musel ovládať pedále.

Model XE bude prvým vozidlom značky Jaguar, ktoré sa bude vyrábať v novom výrobnom závode spoločnosti v Solihulle v oblasti West Midlands vo Veľkej Británii.

Zdroj: Jaguar