Uvedenie modelu Discovery Sport predstavuje kľúčový moment v 66-ročnej histórii Land Rover. Ide tu nielen o predstavenie prvého nového člena našej rozširujúcej sa rodiny modelov Discovery, ale aj o prvé použitie všestranného systému sedadiel 5+2 v segmente kompaktných prémiových SUV. Okrem špičkového dizajnu a robustnej konštrukcie sa Discovery Sport od konkurentov líši najmä všestrannosťou: jeho podvozok je rovnako skvelý na ceste aj mimo nej a jeho sortiment motorov sa môže popýšiť emisiami už od 119 g/km. Discovery Sport je jednoducho najdokonalejšie vozidlo vo svojom segmente,

povedal Phil Popham, marketingový riaditeľ Jaguar Land Rover.

Discovery Sport bol vyvinutý a skonštruovaný v britskom vývojovom stredisku Land Rover a bude sa vyrábať v odborníkmi ocenenej továrni automobilky Land Rover v Halewoode pri Liverpoole. Do predaja sa dostane začiatkom roku 2015 spolu so súčasným sedemmiestnym modelom Land Rover Discovery vo vyše 170 krajinách sveta.

NOVÁ, PROGRESÍVNA FILOZOFIA DIZAJNU

Progresívny dizajn modelu Discovery Sport udáva tón pre celú novú generáciu prémiových SUV Land Rover Discovery. Tieto vozidlá budú v rámci troch vetiev modelov Land Rover – luxusné vozidlá (Range Rover), vozidlá na voľný čas (Discovery) a viacúčelové vozidlá (Defender) – patriť do rodiny vozidiel „na voľný čas“. Discovery Sport však posúva základný dizajn radu Discovery dynamickejším smerom. Optimalizované proporcie, objem a postoj zaručujú pôsobivý vizuálny dojem bez narušenia funkčnosti a konštrukčnej dokonalosti, vďaka ktorej sa kultové modely Discovery preslávili na celom svete. Kompaktný Discovery Sport s dĺžkou karosérie 4 590 mm je o 239 mm kratší ako sedemmiestny Land Rover Discovery, ktorý naďalej ostáva v predaji, kým vďaka veľkorysému rázvoru kolies 2 741 mm ponúka výnimočne veľký priestor na nohy.

Dizajnéri Land Rover tak zároveň mohli „vytiahnuť“ kolesá až do rohov karosérie, čím Discovery Sport získal vizuálne robustný, kompaktný postoj s nízko položeným ťažiskom. Aerodynamické, zaoblené rohy karosérie opticky zmenšujú objem predného previsu. Zovňajšok si zachováva typické prvky ako lastúrová kapota alebo maska chladiča s dvoma vodorovnými lištami a šesťuholníkovou mriežkou. Dynamický profil karosérie modelu Discovery Sport zlepšuje aj aerodynamiku, čoho dôkazom je pôsobivý koeficient odporu vzduchu Cd 0,36, s priaznivým dopadom na jazdné vlastnosti, spotrebu paliva a kultivovanosť.

NEZAMENITEĽNÉ DIZAJNOVÉ DETAILY

Výrazný dizajn stĺpika C zohráva dôležitú úlohu pri vytváraní dynamického profilu vozidla; je dramaticky naklonený dopredu a končí sa pri lesklom čiernom leme okna, čo umožňuje dosiahnuť želaný efekt s kontrastnou strechou. Nové, odvážne stvárnenie dizajnu svetlometov modelu Discovery so štíhlym tvarom, obopínajúcim rohy karosérie, vytvára spolu s okrúhlymi svetlami na denné svietenie silný vizuálny dojem. V prednom nárazníku sú zakomponované veľké nasávacie otvory so špičkovými hmlovými svetlami s technológiou LED, kým výrazný lichobežníkový tvar dolného nasávacieho otvoru vzbudzuje dojem sily. S týmto výrazným dizajnom korešponduje aj riešenie zadného nárazníka s odolným nájazdovým krytom lemovaným dvoma koncovkami výfuku. Blatníkové prieduchy sú na modeli Discovery Sport stvárnené novým, sviežim spôsobom, s horizontálnym grafickým motívom pripomínajúcim čepeľ noža, ktorý prechádza do bočnej ozdobnej línie tiahnucej sa pozdĺž karosérie.

LUXUSNÝ INTERIÉR SO VŠESTRANNOSŤOU KONFIGURÁCIE SEDADIEL 5+2

Interiér modelu Discovery Sport je navrhnutý tak, aby bol flexibilný a súčasne pôsobil upokojujúco. Jeho všestranne konfigurovateľný systém sedadiel 5+2 je v tomto segmente jedinečný. V raných fázach vývoja vozidla pozvali dizajnéri Land Rover do britského vývojového strediska široké spektrum rodín a sledovali ich pri nastupovaní do rôznych súčasných vozidiel SUV, pri usádzaní sa na sedadlá v treťom rade, pripájaní elektronických zariadení, pripevňovaní detských sedačiek k montážnym prvkom Isofix a ukladaní fliaš do držiakov na nápoje. Pre dizajnérov Land Rover bolo hlavnou prioritou poskytnúť cestujúcim veľký priestor nad hlavou, pred kolenami a okolo ramien. Zadná časť interiéru ponúka príležitostne využiteľný, no dobre prístupný tretí rad sedadiel, ktoré možno v prípade potreby sklopiť, a vytvoriť tak batožinový priestor s rovnakým objemom ako v päťmiestnej verzii. Cestujúci v druhom rade určite ocenia, že ich sedačky sú umiestnené o 50 mm vyššie než predné sedadlá. Výsledkom je kabína, ktorá pôsobí otvorenejšie a ponúka väčší pocit voľnosti cestujúcim v druhom rade.

KRÁSNY DIZAJNOVO ČISTÝ INTERIÉR BEZ KOMPROMISOV

Ústredným prvkom kabíny je pôsobivý priesečník výrazných zvislých línií stredovej konzoly s jemnejšími horizontálnymi prvkami prístrojovej dosky. Otočné ovládače a tlačidlá s mäkkým povrchom, zasadené do lesklého čierneho panela, vytvárajú na dotyk príjemné ovládacie rozhranie, v ktorom sa vodič môže dobre orientovať aj za silného slnečného svetla. V strede, medzi oboma ciferníkmi, sa nachádza 5-palcový farebný TFT displej. Za volantom modelu Discovery Sport sedí vodič vo zvýšenej polohe v duchu filozofie Command Driving Position („veliteľská“ pozícia za volantom), čo mu poskytuje výborný výhľad na cestu. Všetky materiály v kabíne modelu Discovery Sport sa vyznačujú vysokou kvalitou; interiér tak pôsobí luxusne, ale nie vyumelkovane.

ŠPIČKOVÁ KONŠTRUKCIA – ĽAHKÁ ŠKRUPINOVÁ KAROSÉRIA

Konštrukcia karosérie nového modelu prešla procesom optimalizácie a obsahuje inovatívnu kombináciu kovových materiálov: vysokopevnostnej ocele, ultrapevnej bórovej ocele a ľahkého hliníka. Architektúra prednej časti vozidla je do veľkej miery prevzatá z vysoko hodnoteného modelu Range Rover Evoque, ale platforma od stredného stĺpika karosérie ďalej dozadu je úplne nová. Discovery Sport je o 80 mm dlhší než Range Rover Evoque, pričom celý tento prírastok je využitý na zväčšenie priestoru medzi nápravami.

VÝNIMOČNÉ JAZDNÉ VLASTNOSTI, KULTIVOVANOSŤ A VYUŽITIE PRIESTORU

Plne nezávislé zavesenie kolies modelu Discovery Sport zaručuje skvelú jazdnú dynamiku a kultivovanosť na ceste v kombinácii s vynikajúcimi terénnymi schopnosťami. Vďaka použitiu ľahkých hliníkových komponentov sa podarilo vytvoriť nový podvozok s vysokou pevnosťou a zníženou hmotnosťou neodpružených častí, ktorý pomáha minimalizovať prenos hluku do kabíny a maximalizovať priestor pre cestujúcich. Úplne nová, viacprvková zadná náprava umožnila zakomponovať do vozidla s takýmto kompaktným pôdorysom flexibilný systém sedadiel 5+2 a veľkorysý batožinový priestor.

VYSOKO EFEKTÍVNY POHON

Discovery Sport ponúka vďaka sortimentu turbodúchadlom preplňovaných štvorvalcových zážihových a vznetových motorov spojenie výnimočného výkonu, kultivovanosti a hospodárnosti. Moderná technológia inteligentného rekuperačného dobíjania uprednostňuje dobíjanie akumulátora vo fázach, keď vozidlo spomaľuje.

KULTIVOVANÝ A HOSPODÁRNY

2,2-litrový vznetový motor s turbodúchadlom je k dispozícii v dvoch variantoch. Variant TD4 dokáže vyvinúť výkon 110 kW pri emisiách len 149 g/km CO2; SD4 ponúka výkon zvýšený na 140 kW pri pôsobivej hodnote emisií 157 g/km. Vozidlo s modernou deväťstupňovou automatickou prevodovkou a motorom SD4 dokáže akcelerovať z 0 na 100 km/h len za 8,9 sekundy a dosiahnuť najvyššiu rýchlosť 188 km/h. Oba varianty sa vyznačujú vysokou pružnosťou vďaka krútiacemu momentu 420 Nm, ktorý je k dispozícii už od 1 700 ot./min.

HOSPODÁRNY A VÝKONNÝ

2,0-litrový zážihový motor Si4 je vybavený moderným turbodúchadlom s malou zotrvačnosťou, systémom vysokotlakového priameho vstrekovania paliva a systémom variabilného časovania ventilov, čo mu dodáva výnimočnú hnaciu schopnosť v celom rozsahu otáčok. Vysokú úroveň kultivovanosti zaručuje dvojitý vyvažovací hriadeľ. Tento celohliníkový motor ponúka výkon a pružnosť šesťvalca, avšak pri oveľa menších rozmeroch a hmotnosti. Dokáže vyvinúť maximálny výkon 177 kW pri 5 500 ot./min a krútiaci moment 340 Nm v rozsahu 1 800 až 4 000 ot./min pri kombinovanej spotrebe 8,0 l/100 km a emisiách CO2 na úrovni 191 g/km. Motor Si4 dosahuje typicky o 20 percent nižšiu spotrebu paliva než väčšie motory s porovnateľným výkonom.

VYSPELÁ DEVÄŤSTUPŇOVÁ AUTOMATICKÁ PREVODOVKA, PREPRACOVANÁ ŠESŤSTUPŇOVÁ MANUÁLNA PREVODOVKA

Všetky vozidlá Discovery Sport so zážihovým motorom Si4 sa dodávajú s najmodernejšou deväťstupňovou automatickou prevodovkou ZF 9HP48; verzie TD4 a SD4 sa môžu kombinovať so šesťstupňovou manuálnou alebo deväťstupňovou automatickou prevodovkou. Inovatívny systém adaptívneho radenia pohotovo prispôsobuje reakcie automatickej prevodovky aktuálnej nálade vodiča. Šesťstupňová manuálna prevodovka Getrag M66 má optimalizované vnútorné prvky v záujme menšieho trenia a vyššej účinnosti. Čoskoro po uvedení na trh pribudne do ponuky verzií modelu Discovery Sport aj variant ED4 s pohonom jednej nápravy, menšou hmotnosťou a nižšími emisiami CO2.

VYNIKAJÚCE SCHOPNOSTI NA CESTE AJ MIMO NEJ

Discovery Sport absolvoval náročné testy, aby si jeho tvorcovia mohli byť istí, že má najlepšie terénne schopnosti v danej triede, ktoré sú základnou súčasťou DNA vozidiel Land Rover. Testovacie vozidlá strávili tisíce hodín na pieskových dunách Big Red v Dubaji, v hlbokom snehu a na ľade zamrznutých jazier vo Švédsku a v hlbokom blate a hline na strmých svahoch britského terénneho testovacieho strediska Land Rover v Eastnor Castle. Výsledkom optimalizácie modelu Discovery Sport, podporenej vyčerpávajúcimi skúškami na najrôznejších cestách, od britských vidieckych ciest až po pretekársky okruh Nürburgring Nordschleife, sú vynikajúce jazdné vlastnosti, ovládateľnosť, kultivovanosť a komfort pri jazde na ceste a v teréne.

OPTIMALIZOVANÁ SVETLÁ VÝŠKA, PREDNÝ A ZADNÝ NÁJAZDOVÝ UHOL A PREJAZDOVÝ UHOL

Discovery Sport má karosériu špeciálne optimalizovanú tak, aby ho nezastavil ani najnáročnejší terén, o čom svedčí svetlá výška 212 mm a v danej triede najlepšie hodnoty predného nájazdového uhla, zadného nájazdového uhla a prejazdového uhla 25, 31, resp. 21 stupňov. To znamená, že vozidlo dokáže v malej rýchlosti vychádzať na extrémne prekážky, prechádzať cez ne a schádzať z nich. Vozidlá s pohonom na všetky štyri kolesá dokážu zdolať neuveriteľne strmé svahy so sklonom až 45 stupňov, čo je až o 14 stupňov viac ako konkurenčné SUV.

VYSPELÝ SYSTÉM POHONU VŠETKÝCH KOLIES EFFICIENT DRIVELINE

Všetky verzie modelu Discovery Sport sú k dispozícii so systémom pohonu všetkých kolies Land Rover Efficient Driveline. Tento inteligentný systém stáleho pohonu všetkých štyroch kolies, ktorý neustále reguluje rozdelenie krútiaceho momentu medzi prednú a zadnú nápravu, zaručuje vynikajúci jazdný výkon a trakčnú schopnosť na každom povrchu.

VYNIKAJÚCE SCHOPNOSTI NA CESTE AJ V TERÉNE

Hnacia sústava Active Driveline je k dispozícii pre 5-miestne verzie modelu Discovery Sport s motorom SD4 alebo TD4. Active Driveline je revolučná hnacia sústava, ktorá dokáže inteligentne, podľa potreby prepínať medzi pohonom jednej nápravy a pohonom dvoch náprav vzhľadom na aktuálne podmienky. Prechod hnacej sústavy z režimu pohonu jednej nápravy do režimu oboch náprav sa deje nepozorovateľne, vodič však môže činnosť systému sledovať v špeciálnej sekcii 4x4i na 8-palcovej dotykovej obrazovke.

TERRAIN RESPONSE® – BEZPROBLÉMOVÁ JAZDA NA KAŽDOM TERÉNE

Systém Terrain Response® optimalizuje vlastnosti podvozka modelu Discovery Sport v záujme optimálnych jazdných vlastností a maximálnej bezpečnosti aj v tých najnáročnejších podmienkach. Pomocou jednoduchých ovládacích prvkov na intuitívnom používateľskom rozhraní na stredovej konzole umožňuje systém Terrain Response® presne prispôsobiť charakter riadenia, odozvu plynového pedála, činnosť prevodovky, medzinápravovej spojky, brzdovej sústavy a stabilizačných systémov modelu Discovery Sport aktuálnym terénnym podmienkam. Systém Terrain Response® má štyri základné režimy: General (bežná jazda), Grass/Gravel/ Snow (tráva/štrk/sneh – vhodný na šmykľavom povrchu na ceste aj mimo nej), Mud & Ruts (blato a koľaje) a Sand (piesok).

TECHNOLÓGIA WADE SENSING™ ZBAVUJE VODIČA NEISTOTY

Discovery Sport sa dokáže brodiť vodou hlbokou až 600 mm. Technológia Wade Sensing™, využívajúca senzory na vonkajších spätných zrkadlách, informuje vodiča o hĺbke vody pomocou grafiky na 8-palcovej dotykovej obrazovke a pomocou zvukového signálu. Otvor na nasávanie vzduchu sa nachádza vysoko nad blatníkovým oblúkom, aby voda nemohla vniknúť do motora. Vodotesnosť tesnení dverí bola preverená dôkladnými testami. Obzvlášť náročnou súčasťou testovania bola skúška, v ktorej konštruktéri Land Rover zaparkovali Discovery Sport v hlbokej vode, otvorili dvere a nechali zaplaviť interiér – a po 30 minútach bolo vozidlo schopné opäť pokračovať v jazde.

KOMPLEXNÝ BALÍK TERÉNNYCH TECHNOLÓGIÍ

Okrem systémov Terrain Response® a Wade Sensing™ ponúka Discovery Sport aj ďalšie terénne technológie:

• systém kontroly klesania HDC (Hill Descent Control®), ktorý pri klesaní po strmom svahu v teréne udržiava nastavenú rýchlosť,

• funkcia kontrolovaného rozjazdu na svahu GRC (Gradient Release Control®), ktorá v záujme maximálnej kontroly nad vozidlom postupne uvoľňuje brzdy pri rozjazde zo svahu,

• systém kontroly stability pri nakláňaní RSC (Roll Stability Control), ktorý dokáže zachytiť moment začatia prevracania sa vozidla a pribrzdiť vonkajšie kolesá, aby vodič znova získal kontrolu nad vozidlom,

• systém dynamickej kontroly stability DSC (Dynamic Stability Control), ktorý koriguje pretáčavosť a nedotáčavosť vozidla znížením krútiaceho momentu motora a pribrzďovaním jednotlivých kolies,

• systém elektronickej kontroly trakcie ETC (Electronic Traction Control), ktorý znižuje krútiaci moment a pribrzďuje jednotlivé kolesá, a tým bráni ich prešmykovaniu,

• systém kontroly brzdenia motorom EDC (Engine Drag torque Control), ktorý pomáha predchádzať zablokovaniu kolies pri intenzívnom brzdení motorom na šmykľavom povrchu tým, že zvyšuje prenos hnacej sily na postihnuté kolesá.

VYSPELÉ BEZPEČNOSTNÉ A INFORMAČNÉ TECHNOLÓGIE

Najmodernejší systém na ochranu chodcov Airbag pre chodcov sa aktivuje na základe signálu z dômyselných tlakových senzorov v rúrke umiestnenej medzi krytom a nosníkom nárazníka. Senzory sú navrhnuté tak, aby detegovali náraz do dospelého chodca. Ak systém zistí náraz v rýchlosti 24 až 48 km/h, za 60 milisekúnd sa nafúkne airbag ukrytý pod malým krytom pri spodnom okraji čelného skla, čím sa výrazne zníži riziko vážneho zranenia chodca.

INOVATÍVNY SYSTÉM AUTONÓMNEHO NÚDZOVÉHO BRZDENIA

Stereoskopický, digitálny kamerový systém dokáže do rýchlosti 50 km/h úplne zabrániť zrážke a do rýchlosti 80 km/h zmierniť následky nehody. Systém pomocou  stereoskopických kamier umiestnených vedľa spätného zrkadla detekuje objekty, ktoré by mohli predstavovať hrozbu. Ak systém usúdi, že hrozí zrážka, upozorní vodiča vizuálnym a zvukovým signálom. Ak vodič nezareaguje a systém vyhodnotí, že kolízia je neodvratná, spustí sa ďalšia výstražná signalizácia, pričom systém naplno aktivuje brzdenie plnou silou, s cieľom zastaviť vozidlo.

MODERNÝ INFORMAČNO-ZÁBAVNÝ SYSTÉM A PRAKTICKÉ FUNKCIE

Discovery Sport je vybavený úplne novým, špičkovým informačno-zábavným systémom s 8-palcovou dotykovou obrazovkou s rozlíšením 800 x 480 bodov. Štandardnou súčasťou výbavy je satelitná navigácia so slotom na SD kartu s mapami. Pomocou rozhrania Bluetooth® možno k informačno-zábavnému systému pripojiť až dva telefóny súčasne. Svoje smartfóny a MP3 prehrávače si cestujúci môžu pripojiť a dobíjať aj pomocou USB portov alebo prídavných audiovstupov. V ponuke sú tri rôzne audiosystémy, pričom vrchol ponuky predstavuje špičkový systém Meridian Surround Sound s celkovým výkonom 825 W, 17 reproduktormi a subwooferom.

LAND ROVER INCONTROL™ APPS – DOKONALÁ PLATFORMA PRE KONEKTIVITU V AUTOMOBILE

Platforma InControl Apps, vyvinutá v spolupráci so spoločnosťou Bosch SoftTec, je kompatibilná s najnovšími smartfónmi od spoločnosti Apple a s operačným systémom Android. Po pripojení smartfónu k určenému USB portu môže vodič obsluhovať známe aplikácie pre smartfóny prostredníctvom dotykovej obrazovky modelu Discovery Sport. Medzi kompatibilné aplikácie patria iHeartRadio, Stitcher, Glympse, Sygic, Parkopedia, Hotelseeker, Cityseeker, Eventseeker, Airmotion News, Winston a MobileDay. Ak si zákazník objedná do výbavy vozidla platformu InControl Apps, môže si do svojho smartfónu stiahnuť aplikáciu Land Rover InControlTM Apps z obchodu Apple App Store (pre zariadenia iPhone 5/5S/5C a novšie) alebo Google Play (Android). Funkcia InControl Remote umožňuje majiteľovi vozidla privolať pomoc pri technickej poruche alebo nehode, skontrolovať množstvo paliva v nádrži alebo nájsť svoje vozidlo na parkovisku. Aplikácia InControl Secure sleduje pohyb vozidla v prípade krádeže, pričom funkcia Secure Tracking System automaticky odošle SMS správu, ktorou upozorní majiteľa. Modul InControl WiFi poskytuje cestujúcim vo vozidle prístup k 3G hotspotu.

Zdroj: Land Rover

L550_15_INT_DET51