Prémiová britská značka chce rozšíriť svoju klientelu o nové skupiny zákazníkov.

Britská automobilka predstavila svoj nový model XE v svetovej premiére na minuloročnom autosalóne v Paríži. Jeho najvýznamnejšou konštrukčnou časťou je pokroková modulárna hliníková platforma Intelligent Aluminium Architecture, na ktorej v budúcnosti spočinú viaceré modely. Okrem už ohláseného prvého športovo-úžitkového vozidla Jaguar pripravovaného tento rok aj sedan XF novej generácie a predovšetkým táto dlho chýbajúca športová limuzína strednej triedy, ktorá má zohrať kľúčovú úlohu v rastovej stratégii firmy. Nový Jaguar prispôsobujú charakteristikám podvozka posledného z nich, lebo je všeobecne považovaný za meradlo úspešnosti.

Nový Jaguar XE bude poháňať nová generácia 4-valcových celohliníkových prepĺňaných zážihových aj vznetových motorov vlastnej konštrukcie Ingenium s priamym vstrekovaním paliva a valcami zdvihového objemu 500 cm3. Vďaka nej aj ľahkej karosérii (zo 75 % bude pozostávať z hliníka) má najúspornejšia verzia novej limuzíny s 2.0 l turbodieselovým motorom spotrebovať v priemere 3,8 l nafty na 100 km a emitovať menej než 99 g CO2 na 1 km. Viaceré motory budú spriahnuté s 8-stupňovou automatickou prevodovkou ZF. Všetky budú pochádzať z novej motorárne, ktorú Jaguar Land Rover otvoril koncom minulého roka. Po dokončení v nej bude pracovať 1400 ľudí a prvé agregáty z nej vyjdú na budúci rok.

Špičkovou verziou športovej limuzíny bude Jaguar XE S jazdiaci rýchlosťou vyše 300 km/h. Pod kapotou bude mať dvoma kompresormi prepĺňaný 3.0 l V6 agregát s výkonom 250 kW/340 k odvádzajúci krútiaci moment 450 Nm pochádzajúci zo športiaka Jaguar F-Type, ktorý bude poháňať všetky kolesá. Vo výhľade je aj hybridná poháňacia sústava obsahujúca benzínový agregát a 2 elektromotory (každý z nich na pohon jednej nápravy) odvodená z prototypu Jaguar C-X75. Novinkou v stavbe tohto vozidla je hliníková zliatina vysokej pevnosti, ktorú možno vyrábať aj z recyklovaných materiálov. Vďaka nej bude karoséria nielen výrazne ľahšia, ale aj tuhšia. Z recyklovaného materiálu sú zhotovené bočné panely karosérie. Jaguar chce z neho do roku 2020 vyrábať 75 % automobilových komponentov.

Ďalšou technickou novinkou bude v aute Jaguar po prvý raz použité riadenie s elektrickým posilňovačom s meniteľným účinkom a pri nízkych rýchlostiach (od 3,6 do 30 km/h) pracujúci novodobý asistent rozjazdu, ktorý zabráni prekĺzaniu kolies pri pohýňaní sa z miesta. Vozidlo bude môcť mať vo výbave aj laserový head-up displej, stereokamery riadiace automatické núdzové brzdenie, čítačku dopravných značiek, asistenčný systém upozorňujúci vodiča na neželanú zmenu jazdného pruhu, parkovací asistent aj snímače upozorňujúce na auto blížiace sa zozadu. Ľahká a pevná karoséria vyhovuje najprísnejším bezpečnostným predpisom EU. Najmenší Jaguar má novodobú aktívnu kapotu motora, ktorá pri zrážke s chodcom „vyletí“ z pántov. Je veľmi pravdepodobné, že z novej športovej limuzíny odvodia aj praktické kombi Jaguar XE Sportbrake a atraktívne športové kupé.

RUDOLF KARPAT

Foto: autor a výrobca

Tabulka jaguar XE