V spoločnosti Castrol na Slovensku pracuje už 25 rokov. Z predajcu postupne prešiel na manažérsku pozíciu a v súčasnosti má na starosti spoluprácu so značkovými servismi pre osobné a nákladné automobily na Slovensku. Key account manager spoločnosti Castrol Juraj Urbánek.

IMG_2550

Spoločnosť Castrol sa špecializuje na výrobu motorových olejov a mazív. Čo všetko a pre aké segmenty trhu vyrábate?

Spoločnosť Castrol je súčasťou koncernu British Petroleum. Vyrábame mazivá pre osobné a nákladné automobily, motocykle, lode, pretekárske automobily či lietadlá. Vyrábame dokonca aj mazivá pre kozmické lode, čiže naozaj pre všetky segmenty dopravy. Špecializujeme sa aj na priemyselné mazivá, ktoré sa používajú do obrábacích či lisovacích strojov vo fabrikách.

Čo pre motor znamená kvalitný motorový olej? Alebo inak povedané, čo môže spôsobiť nekvalitný motorový olej?

Základom správneho fungovania a dlhej životnosti motora je použitie správneho motorového oleja, ktorý spĺňa špecifikácie výrobcu. Dnes sú oleje dosť zákaznícky orientované, to znamená, že naša spoločnosť má zmluvu s viacerými výrobcami automobilov a každá značka si u nás objedná olej „šitý na mieru“, podľa vlastných špecifických požiadaviek. Čiže dnes to už nie je tak, že do všetkých áut sa dáva rovnaký olej. Každá automobilka má svoju vlastnú požiadavku, ide v podstate o akýsi spoločný vývoj. Počas prvých kilometrov novo vyvinutých áut, ktoré idú do státisícov, sa merajú prevádzkové parametre mazív, ich životnosť, atď., a z toho sa potom vytvára aj interval výmeny oleja, ktorý sa všeobecne predlžuje. Dnes je úplne bežný interval výmeny oleja 30 000 kilometrov, čo nás ako výrobcu mazív príliš neteší (smiech),  ale zas oleje, ktoré majú takúto výdrž, sú aj v iných cenách.

Je možné vyrobiť univerzálny olej vhodný pre akýkoľvek typ vozidla?

Univerzálny olej je dnes veľmi ťažké vyrobiť, pretože normy veľkého množstva výrobcov automobilov je veľmi ťažké zlúčiť do jedného produktu. Je to technicky neriešiteľné.

Čo robiť v prípade, ak narýchlo potrebujeme doliať olej a nemáme výrobcom predpísanú značku?

Keď potrebuje motorista olej iba doliať,  je vždy dobré mať v kufri auta 1 liter, čo motoristovi ponúkne každý lepší autoservis. V prípade nutnosti, samozrejme, nie je problém do motora doliať aj olej iného výrobcu alebo aj inej špecifikácie. V takom prípade ide o to, aby oleja bolo v motore vždy dostatok, to je absolútny základ, inak hrozí totálna havária motora. Po absolvovaní cesty sa potom snažiť čo najskôr doliaty olej kompletne vymeniť za olej špecifikovaný výrobcom. Ide o to, že dnes sú napríklad dieselové autá vybavené filtrami pevných častíc, ktoré prispievajú k ekológii, ale to, aby mal takýto filter svoju neskrátenú životnosť, znamená, že v motore musí byť motorový olej bez obsahu fosforu, ktorý tento filter aj najviac znečisťuje. Výmena poškodeného či upchatého filtra pevných častíc použitím nesprávneho oleja je potom veľmi nákladnou záležitosťou, dnes stojí takýto filter aj 2 000 eur a viac.

Z času na čas sa aj na slovenskom trhu objaví problém s pančovaným motorovým olejom…

Pančovaný olej je takzvaný falzifikát. Robí sa rôznymi sofistikovanými spôsobmi. Nie je to napokon ani tak dávno, čo sa v jednej nemenovanej stredno-východoeurópskej krajine dokonca objavila fabrika na výrobu takýchto olejov. Fabrika, ktorá vyrábala aj fľašky, kupovala najlacnejší základový olej, ktorý nemal vôbec nič spoločné s tým, čo bolo na etikete. Falšovali sa, samozrejme, tie najdrahšie a najpoužívanejšie oleje a do áut, ktoré sa v našich uliciach najviac pohybujú. Olej potom ponúkali cez rôzne predajne autosúčiastok, niektoré súkromné čerpacie stanice a, samozrejme, na internete. Mali sme niekoľko prípadov, keď nám volal zákazník, že vymenil náš olej a mal haváriu motora. My sme potom vyslali kolegov, ktorí v predajni, ktorú nám poškodený zákazník označil, spravili nákup takéhoto oleja a v našich laboratóriách sa urobil následný rozbor. Tento problém nemáme iba my, majú ho alebo mali aj okolité krajiny a aj iné olejárske spoločnosti. Upozorňovali sme aj cez médiá, aby motoristi nekupovali olej cez internet a na neautorizovaných miestach, pretože takýto olej nie je možné u nikoho reklamovať a kolaps motora potom musí motorista znášať sám.

Spoločnosť Castrol a výrobca značiek Jaguar a Land Rover pred niekoľkými rokmi začali úzko spoluprácovať na celosvetovej úrovni. V čom spočíva táto spolupráca? 

Spolupráca spočíva v spoločnom vývoji produktov na základe zadania výrobcu a v spoločných skúškach. Rovnako však aj v marketingovej rovine. Je to napríklad viditeľné v motore uvedených značiek, na viečkach nalievacích otvorov na olej, kde je logo Castrol. Spolupráca je obojstranne prospešná, produkty dodávame už do prvovýroby, takže keď sa v automobilke vyrobí nový motor, naplní sa naším olejom. Do automobiliek Jaguar/Land Rover dodávame aj priemyselné mazivá.

Aké špeciálne produkty ponúkate pre majiteľov automobilov Jaguar a Land Rover?

V roku 2014 bola zavedená nová špecifikácia viskozity motorového oleja pre 3-litrové a 5-litrové benzínové motory 0W 20, čo je už olej veľmi nízkej viskozity. Prispieva k nízkej spotrebe paliva a k výraznému zníženie emisií. Ľudovo povedané, tieto oleje sú redšie, čím zabezpečujú ľahší chod motora, jeho nižšiu spotrebu paliva a teda nižšie spaliny.

Čím sa produkty Castrol líšia od iných značiek? Obsahujú niečo špeciálne?

Castrol prišiel teraz s novým produktovým radom EDGE Professional Titanium, ľudovo povedané tekutý titán, ktorý tento olej aj obsahuje a ktorý významne znižuje trenie v motore. Pre motor to znamená ľahký chod, nižšiu spotrebu a emisie. Tým sa výrazne predlžuje aj jeho životnosť. Rôzne testy a skúšky potvrdili – aj pri porovnávaní s konkurenciou – že tento olej vykazuje o niekoľko desiatok percent lepšie parametre ako doterajšie alebo konkurenčné oleje. Je to momentálne svetový unikát.

Aký je váš osobný vzťah k autám? Aký ste vodič?

Od narodenia som „autičkár“. Asi osem či deväť sezón som amatérsky pretekal na autách na okruhoch a na pretekoch do vrchu, čiže môj vzťah k autám je veľmi kladný. K autám samotným aj k motošportu. Niekoľko áut som si aj sám postavil. Vodič nie som pomalý, ale vzhľadom na možnosti dnešných ciest a neúprosnosť našich policajtov sa už človek musí zmestiť do kože. (smiech) Ale rýchlosť mám stále v krvi a keď mám možnosť ísť si zajazdiť na okruh, neváham a idem.

Text a foto: Andrej Kližan