Model XF z roku 2007 predstavoval pre značku Jaguar radikálny krok. Spojením elegantného exteriéru v štýle kupé a luxusného interiéru nastavil štandard úrovne estetiky a jazdnej dynamiky v celej svojej triede. Prvky ako otočný ovládač radenia prevodových stupňov, otáčajúce sa vetracie otvory či fosforovomodré osvetlenie interiéru odlišujú kabínu modelu XF od konkurencie a robia z neho vysoko príťažlivé a exkluzívne vozidlo. Úplne nové vozidlo XF si zachováva kľúčové črty svojho predchodcu, no využíva vlastnú architektúru spoločnosti Jaguar s rozsiahlym využitím hliníka.

DOKONALÉ PROPORCIE, AERODYNAMICKÁ ÚČINNOSŤ

Druhá generácia najoceňovanejšieho vozidla značky Jaguar prináša ešte lepšie proporcie, viac priestoru v interiéri a progresívny, výrazne aerodynamický tvar.Úplne nové vozidlo XF teraz zaujalo svoje oprávnené miesto medzi limuzínou strednej veľkosti XE a luxusnou limuzínou XJ. Z akéhokoľvek uhla je úplne nový model XF okamžite rozpoznateľný ako vozidlo značky Jaguar. Elegantný profil v štýle kupé, dlhá kapota s výrazne vypuklou strednou časťou a krátky predný previs odlišujú toto vozidlo ako športovú limuzínu, ktorá vyniká nad ostatnými.

Vertikálnejšia sieťovinová mriežka chladiča dodáva vozidlu prepracovanejší vzhľad a prispieva k zníženiu aerodynamického odporu. Aerodynamika sa ešte viac zlepšila vďaka otvorom v prednom nárazníku, ktoré vedú prúdiaci vzduch ponad predné kolesá. Svetlomety – vrátane adaptívnej technológie Full LED, ktorá je vo vozidle Jaguar použitá po prvý raz – sú v jednej rovine s okolitými panelmi, čo zlepšuje nielen estetický dojem, ale aj aerodynamiku. Ich súčasťou sú svetlá na denné svietenie J-Blade s technológiou LED, charakteristické pre značku Jaguar, a „moderný štvordizajn“, odkazujúci na štyri okrúhle svetlá, vďaka ktorým sa limuzíny značky Jaguar stali kultovými. Zaoblený profil v štýle kupé, ktorý charakterizoval prvú generáciu modelu XF, prešiel vývojom a dnes je jeho súčasťou aj bočné okno batožinového priestoru. Tento pridaný prvok upevňuje postavenie a prestíž vozidla a zároveň ponúka lepší výhľad zo zadných sedadiel. Línia strechy je nižšia a zadná kapota dlhšia a vyššia v záujme zníženia aerodynamického odporu. Z prednej časti smerom dozadu sa tiahne skosená obrysová línia označovaná ako „svetelná kopija“, ktorá výškovo vrcholí nad zadným kolesom a odtiaľ sa zužuje dostratena. Vďaka týmto záhybom vozidlo pôsobí ešte pružnejšie, svižnejšie a elegantnejšie.

DIZAJN INTERIÉRU: JEDNODUCHOSŤ, SILA, PRIESTOR

Interiér modelu XF vždy vyvolával chválu – najmä štartovacia sekvencia, ktorá vozidlo ihneď oživí, keď sa zo stredovej konzoly začne dvíhať otočný ovládač radenia a vetracie otvory sa natáčajú do správnej polohy. Vrstvený prístrojový panel, ktorý sa inšpiroval modelom XJ, prechádza až do dverí a dodáva kabíne jedinečný charakter. Ten umocňuje veľkorysé použitie dýh, ako je napríklad Gloss Figured Ebony, a textúrovaného hliníkového obloženia ako Dark Hex. Interiér nového modelu XF začnete oceňovať už vonku – k vozidlu vás privedie uvítacia sekvencia a uprostred sa rozsvieti plastický nápis Jaguar.

VÝHODA MATERIÁLU: HLINÍKOVÁ KONŠTRUKCIA

Samonosná karoséria s rozsiahlym využitím hliníka obsahuje aj modernú vysokopevnostnú oceľ a inteligentne využíva oba materiály – potenciál každého využije na maximum. Hliník sa používa na výrobu kapoty a predných blatníkov, kým nosič prednej časti a priečny nosník vozidla sú odliate z ešte ľahších zliatin horčíka. V spojení s ďalšími úsporami hmotnosti, ktoré sa podarilo dosiahnuť v rámci celého vozidla, je úplne nový model XF až o 190 kg ľahší než jeho predchodca.

ZÁMERNE TICHŠÍ

Úplne nový model XF je aj omnoho kultivovanejší, pričom zdrojom veľkej časti vylepšení je zníženie hladiny hluku prenášaného konštrukciou vozidla. V niektorých častiach, akou je napríklad deformačná zóna za prednou deliacou priečkou, sa použili plne uzavreté konštrukcie s dvojitou stenou.

KONŠTRUKČNÁ INTEGRITA: BEZPEČNOSŤ NA ÚROVNI SVETOVEJ TRIEDY

Nový model XF je skonštruovaný tak, aby spĺňal tie najnáročnejšie požiadavky nárazových skúšok na svete. V rámci inteligentnej zmesi materiálov v karosérii sú zadné pozdĺžniky a výstuže stredných stĺpikov vyrobené z ultra vysokopevnostnej, za horúca lisovanej bórovej ocele, ktorá zabezpečuje výnimočnú pevnosť a stabilitu bezpečnostnej bunky pre cestujúcich.

K ochrane chodcov prispieva vertikálnejšia predná mriežka chladiča ako aj lepšia schopnosť predného blatníka pohlcovať nárazovú energiu, no ešte viac ju zvyšuje najnovšia generácia technológie vysúvacej kapoty od spoločnosti Jaguar.

DYNAMICKÝ, SVIŽNÝ, POKOJNÝ PODVOZOK

Ľahká, no pritom mimoriadne tuhá karoséria s kombináciou hliníka a vyspelej vysokopevnostnej ocele zabezpečuje rozloženie hmotnosti v pomere takmer 50:50, čo je ideálny východiskový bod pre rozvoj dynamiky.

Dvojité lichobežníkové zavesenie predných kolies a nezávislé zavesenie zadných kolies s integrovaným ramenom zabezpečuje prirodzene vysokú mieru tuhosti, ktorá je potrebná pre skvelú obratnosť a presnosť riadenia a nevyhnutná pre zabezpečenie prvotriedneho pohodlia a kultivovanosti.

TECHNOLÓGIA TLMIČOV NOVEJ GENERÁCIE: HLADKÝ CHOD

Nové pasívne tlmiče zabezpečujú tlmenie v závislosti od frekvencie – teda schopnosť meniť tlmiacu silu nielen podľa rýchlosti, akou sa pohybuje piest tlmiča, ale aj v závislosti od jeho frekvencie. Pri rýchlostiach bežných pre jazdu v meste sa znižuje tlmiaca sila a jazda získava plynulejší a pružnejší charakter, vďaka čomu je aj zážitok z jazdy uvoľnenejší. S narastajúcou rýchlosťou sa zvýši tlmiaca sila a jazda je menej pružná.

TECHNOLÓGIA NASTAVITEĽNEJ DYNAMIKY: VYSKÚŠANÁ NA TRATI

Technológia nastaviteľnej dynamiky, prvý raz vyvinutá pre model F-TYPE, posúva dvojaký charakter úplne nového modelu XF na ďalšiu úroveň: pomocou dotykovej obrazovky umožňuje vodičovi individuálne si upraviť nastavenie škrtiacej klapky, stratégiu radenia prevodových stupňov, spätnú väzbu od riadenia i nastavenia systému adaptívnej dynamiky. Technológia nastaviteľnej dynamiky je v ponuke na všetkých modeloch s motorom V6 vybavených systémom adaptívnej dynamiky.

CITLIVÁ, KULTIVOVANÁ A PRÍNOSNÁ POHONNÁ SÚSTAVA

Ako prvé sa v novom modeli XF predstavia 2,0-litrové štvorvalcové vznetové motory radu Ingenium s menovitým výkonom 163 k/380 Nm a 180 k/430 Nm, oba v ponuke so šesťstupňovou manuálnou a osemstupňovou automatickou prevodovkou. Vyznačujú sa tichým a plynulým chodom a automobilka urobila všetky opatrenia, aby boli aj rovnako čisté a úsporné. Ingenium je tiež jedným z prvých vznetových motorov, ktorý disponuje technológiou variabilného časovania ventilov. Prirodzene nízku úroveň vibrácií dopĺňajú akustické kryty upevnené k hlave valcov, reťazovému pohonu a olejovej vani.

ČISTÁ TECHNOLÓGIA VZNETOVÝCH MOTOROV: EMISIE NOX ZNÍŽENÉ NA MINIMUM

Integráciou technológie selektívnej katalytickej redukcie (SCR) do systému dodatočnej úpravy výfukových plynov sa znížili emisie NOx na veľmi nízke hodnoty. Vstreknutím roztoku močoviny do vysoko účinného katalyzátora SCR sa oxidy dusíka premieňajú na neškodný dusík a vodu, vďaka čomu dokáže úplne nový model XF spĺňať nielen prísne limity európskej emisnej normy Euro 6, ale aj tie najnáročnejšie emisné predpisy vo svete.

VYSOKOVÝKONNÝ VZNETOVÝ MOTOR V6

Trojlitrový vznetový motor V6 od spoločnosti Jaguar si zachováva rovnaký objem 2 993 cm3 ako predtým, avšak zmeny v systéme vstrekovania paliva a plniacom systéme viedli k zvýšeniu výkonu a krútiaceho momentu z 275 k/600 Nm na 300 k/700 Nm. Tento vynikajúci vidlicový šesťvalec je prepracovanejší než v minulosti a úplne nový model XF vďaka nemu zrýchli z 0 na 100 km/h už za 6,2 sekundy. Motor pritom spotrebuje len 5,5 l/100 km a vyprodukuje 144 g/km misií CO2 v európskom kombinovanom cykle.

ŠTVORVALCOVÝ ZÁŽIHOVÝ VÝKON: CITLIVÝ, JEMNÝ, HOSPODÁRNY

Tento 2,0-litrový benzínový turbo agregát vyvinie maximálny krútiaci moment 340 Nm už pri 1 750 otáčkach za minútu, vďaka čomu dokáže úplne nový model XF zrýchliť z 0 na 100 km/h už v priebehu 7,0 sekúnd. Flexibilita motora v stredných otáčkach je rovnako pôsobivá: z 80 na 120 km/h zrýchli už za 4,7 sekundy. Celohliníková konštrukcia je ľahká, kompaktná a obsahuje dva proti sebe rotujúce vyvažovacie hriadele na neutralizovanie vibrácií a zjemnenie chodu.

PREPLŇOVANÝ MOTOR V6: VYSOKÝ VÝKON ŠPORTOVÉHO VOZIDLA

Nadšenci, ktorí túžia po maximálne aktívnom zážitku z jazdy, majú teraz možnosť vybrať si vysokootáčkový 3,0-litrový preplňovaný motor V6 od spoločnosti Jaguar s výkonom 340 k alebo 380 k a s pohonom zadných kolies (RDW) alebo všetkých kolies (AWD). Verzia s výkonom 380 k je vyhradená výlučne pre úplne nový model XF S a v prípade limuzíny Jaguar sa teraz aplikovala prvý raz. V spojení s osemstupňovou automatickou prevodovkou dokáže tento model zrýchliť z 0 na 100 km/h už za 5,4 sekundy – alebo ešte menej s pohonom všetkých kolies – až k elektronicky obmedzenej maximálnej rýchlosti 250 km/h.

OPTIMALIZOVANÉ OSEMSTUPŇOVÉ AUTOMATICKÉ PREVODOVKY

Každý motor v úplne novom modeli XF, od vznetového štvorvalca s výkonom 163 k až po preplňovaný vidlicový šesťvalec s výkonom 380 k, je v ponuke so špeciálne optimalizovanou verziou jedinečnej osemstupňovej automatickej prevodovky od spoločnosti ZF. V úplne novom modeli XF sú k dispozícii dve verzie osemstupňovej automatickej prevodovky ZF 8HP – 70 a 45.

NOVÁ ÚSPORNÁ ŠESŤSTUPŇOVÁ MANUÁLNA PREVODOVKA

K štandardne nízkym hodnotám spotreby paliva úplne nového modelu XF prispieva aj ľahká šesťstupňová manuálna prevodovka s nízkym trením.

POHON VŠETKÝCH KOLIES

Pohon AWD je integrovaný do osemstupňovej automatickej prevodovky a v krajinách s ľavostranným riadením je v ponuke s preplňovanými zážihovými motormi V6 s výkonom 340 k a 380 k. Pri normálnej jazde je všetok krútiaci moment smerovaný na zadnú nápravu. V prípade potreby ho však lamelová mokrá spojka presmeruje na prednú nápravu prostredníctvom reťazového pohonu v rozdeľovacej prevodovke. Do rozdeľovacej prevodovky je integrovaný modul systému IDD, ktorý reguluje, koľko krútiaceho momentu sa prenáša a kedy.

REŽIM ADAPTÍVNEHO PRISPôSOBENIA RôZNYM POVRCHOM

K ďalšiemu zlepšeniu jazdných schopností úplne nového modelu XF s pohonom všetkých kolies prispieva funkcia, ktorá dokáže určiť, po akom povrchu vozidlo ide – či je to bežná vozovka, mokrá alebo štrková cesta, alebo či je na nej sneh alebo ľad – a upraví nastavenia riadenia, škrtiacej klapky, prevodovky a stabilizačného systému podľa jazdných podmienok. Táto funkcia je známa ako režim adaptívneho prispôsobenia rôznym povrchom (AdSR) a je v ponuke výlučne s po- honom všetkých kolies a pracuje v celom rozsahu rýchlostí vozidla.

SYSTÉM INCONTROL TOUCH: LEPŠIE PRIPOJENIE

Súčasťou štandardného vybavenia je systém InControl Touch a tvorí ho osempalcová kapacitná dotyková obrazovka s novým používateľským rozhraním od spoločnosti Jaguar. Dotyková obrazovka podporuje pohyby prstov, aké sa používajú pri obsluhe inteligentných telefónov a tabletov. Rozšírená funkcia rozpoznávania reči v systéme InControl Touch umožňuje vodičovi napríklad jednorazovo zadať cieľ do navigačného systému alebo priamo volať telefonický kontakt. Technológia prevodu textu na reč umožňuje napríklad čítanie doručených textových správ (SMS) nahlas. Keď vozidlo stojí, vodič môže pomocou dotykovej obrazovky napísať textovú správu alebo vybrať niektorú z predvolených šablón ako pohodlnejšiu alternatívu.

SYSTÉM INCOTROL TOUCH PRO: INFORMAČNO-ZÁBAVNÁ TECHNOLÓGIA SVETOVEJ TRIEDY

Srdcom systému InControl Touch Pro je 10,2-palcová kapacitná dotyková obrazovka. Po jej bokoch nie sú žiadne tlačidlá: namiesto toho sú všetky funkcie úhľadne integrované do spodnej časti dotykovej obrazovky. Úplne nový model XF ponúka možnosť plánovania trasy od cieľa k cieľu, navádzanie k cieľu cesty vrátane možností verejnej hromadnej dopravy, režim dochádzania „Commute“ a tiež režim približovania, ktorý prináša 360-stupňový pohľad na cieľ vašej cesty, keď XF sa nachádza aj systém sledovania stavu vodiča, ako aj systém roz- poznávania dopravných značiek.

INTELIGENTNÝ OBMEDZOVAČ RÝCHLOSTI

Táto funkcia dokáže využívať údaje systému rozpoznávania dopravných značiek (TSR) na nastavenie požadovanej hodnoty a automaticky zvýšiť alebo znížiť rýchlosť vozidla.

LASEROVÝ PROJEKČNÝ DISPLEJ HUD

Úplne nový model XF je najnovšou limuzínou značky Jaguar, ktorá je vybavená laserovým projekčným displejom (HUD). Farebné zobrazenie je mimoriadne ostré a možno nastaviť jeho výšku i jas. Laserová technológia ponúka viacero výhod v porovnaní s tradičnými systémami s technológiou TFT. Zobrazenia, ktoré generuje, sa vyznačujú vynikajúcou sýtosťou farieb a vyšším kontrastom.

ADAPTÍVNY TEMPOMAT S ASISTENTOM JAZDY V KOLÓNE

Adaptívny tempomat (ACC), známy z predchádzajúceho modelu XF, je v najnovšom vozidle rozšírený o funkciu, ktorej úlohou je odbremeniť vodiča od námahy a monotónnosti jazdy v hustej premávke. Systém využíva radar s dlhým dosahom snímania v pásme 77 GHz a udržiava bezpečnú vzdialenosť od vozidla vpredu po celý čas, až kým nezastaví. Asistent jazdy v kolóne následne umožní modelu XF sledovať vozidlo pred sebou, keď sa premávka opäť pohne.

SYSTÉM DETEKCIE PRIBLIŽUJÚCEHO SA VOZIDLA A DETEKCIA OKOLITEJ PREMÁVKY PRI CÚVANÍ

Radar dokáže sledovať aj oblasť za vozidlom, vďaka čomu je predbiehanie iných vozidiel bezpečnejšie. Senzory so stredným dosahom snímania upozornia vodiča na prítomnosť vozidiel približujúcich sa zozadu, keď sa priblížia na vzdialenosť 70 metrov. Pri nižších rýchlostiach, ako ste od neho vzdialení približne 200 metrov – a dokonca vás informuje o najbližších dostupných miestach na parkovanie. Ak si chcete len vychutnávať hudbu, máte k dispozícii možnosť audiosystému s digitálnym priestorovým zvukom od renomovaného britského výrobcu Meridian so 17 reproduktormi, ktorý dosahuje výkon 825 W.

PROTIPREKLZOVÝ SYSTÉM ALL-SURFACE PROGRESS CONTROL

Protipreklzový systém ASPC funguje ako tempomat pri nízkych rýchlostiach a dokáže pracovať pri rýchlostiach 3,6 km/h až 30 km/h. Systém sa zapne stlačením tlačidla na stredovej konzole a následne vodič nastaví maximálnu rýchlosť pomocou ovládačov tempomatu na volante. Všetku ťažkú prácu už potom vykonáva systém sám. Systém ASPC je taký efektívny nielen preto, že zabezpečuje jemné ovládanie škrtiacej klapky, ale aj preto, že využíva aj brzdy v protiklade k plynovému pedálu, takže na poháňané kolesá sa z pokoja použije len veľmi nízky krútiaci moment motora.

STEREO KAMERA V SRDCI INTELIGENTNEJ BEZPEČNOSTI

Tento najmodernejší senzor, umiestnený pred spätným zrkadlom v smere jazdy, vytvára trojrozmerný obraz cesty pred vozidlom. Informácie interpretuje mimoriadne dômyselný softvér na spracovanie obrazu a jeho výstup využíva široká škála vyspelých asistenčných systémov vodiča. Jedným z najdôležitejších je autonómny systém núdzového brzdenia (AEB), pretože má potenciál významne znižovať štatistiku nehodovosti. Stereo kamera tiež aktivuje systém upozornenia na nežiaduce vybočenie z jazdného pruhu (LDW) a systém na udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu (LKA). V úplne novom modeli napríklad pri cúvaní z parkovacieho miesta na rušnom parkovisku, tie isté radarové senzory upozornia vodiča na približujúce sa vozidlá.

DOKONALÉ PARKOVANIE

Snaha vtesnať veľké auto do malého priestoru je odteraz minulosťou. Úplne nový model XF je vybavený funkciami poloautomatického parkovacieho asistenta na kolmé i pozdĺžne parkovanie. V prípade pozdĺžneho parkovania systém tiež dokáže vozidlo opäť vyviezť von z parkovacieho priestoru. Doplnkom tejto funkcie je aj priestorový kamerový systém.