Pri návrhu úplne nového výkonného crossoveru Jaguar F-PACE mali konštruktéri cieľ ponúknuť vodičom agilnosť, výkon a kultivovanosť, akými sa pýšia všetky vozidlá Jaguar, v kombinácii s bezkonkurenčnou dynamikou a každodennou praktickosťou. Úplne nový Jaguar F-PACE s ľahkou hliníkovou konštrukciou sa vyznačuje čistotou línií, plôch a proporcií, pričom využíva prvky inšpirované modelom F-TYPE, ako sú napríklad výrazne sa vydúvajúce zadné blatníky, prieduchy na blatníkoch a charakteristický tvar koncových svetiel.

Výrazná predná maska a svalnaté tvary kapoty svedčia o výkonovom potenciáli pohonných jednotiek, ktorých ponuke kraľuje kompresorom preplňovaný motor V6 s výkonom 280 kW. Prvky ako štíhle, celodiódové LED svetlomety, kované 22-palcové disky kolies a krátky predný previs sú výsledkom prenesenia dizajnovej vízie konceptu C-X17 do sériovej výroby. Úplne nový F-PACE dokáže odviezť piatich cestujúcich v absolútnom komforte. V interiéri sa dokonale snúbia luxusné materiály, povrchové úpravy a rafinované detaily s vymoženosťami, ako sú napríklad vyhrievané zadné sedadlá s elektricky nastaviteľným sklonom operadiel, a najmodernejšími technológiami vrátane informačno-zábavného systému InControl Touch Pro a virtuálneho združeného prístroja v podobe 12,3-palcového displeja s vysokým rozlíšením.

Cestujúci na zadných sedadlách majú k dispozícii najviac priestoru pred kolenami v tejto triede a batožinový priestor má ohromujúci objem 650 litrov, vďaka čomu sa doň pohodlne zmestia napríklad dva štandardné golfové vaky alebo štyri veľké kufre. Zadné sedadlá majú v operadle otvor na prestrčenie dlhých predmetov a po ich úplnom sklopení vznikne priestor s objemom až 1 740 litrov.

Rázvor náprav ani rozchod kolies nie sú identické so žiadnym iným modelom Jaguar. Úplne nový F-PACE s dĺžkou karosérie 4 731 mm a rázvorom náprav 2 874 mm má aerodynamický pro l a krátky predný previs, teda typický dizajn vozidiel Jaguar, v spojení s výnimočne priestranným interiérom. Ľahká, no pevná karoséria obsahuje 80 % hliníka a je jedinou samonosnou karosériou s prevažujúcim podielom hliníka v tomto segmente vozidiel. Ďalšie zníženie hmotnosti sa podarilo dosiahnuť vďaka kompozitnej štruktúre dverí batožinového priestoru a použitím horčíka v dieloch ako priečny nosník karosérie.

Výsledkom je, že model so 132-kilowattovým vznetovým motorom a manuálnou prevodovkou váži len 1 665 kg a dosahuje emisie CO2 iba 129 g/km. S kompresorom preplňovaným zážihovým motorom V6 s výkonom 280 kW (prevzatým z modelu F-TYPE) pod výrazne tvarovanou hliníkovou kapotou dokáže úplne nový F-PACE akcelerovať z nuly na 100 km/h len za 5,5 sekundy a elektronický obmedzovač zastaví ručičku rýchlomera na hodnote 250 km/h.

Vysoká torzná tuhosť karosérie umožňuje ešte lepšie využiť vynikajúce vlastnosti prednej nápravy s dvoma priečnymi ramenami, odvodenej z modelu F-TYPE, a so stikovanej zadnej nápravy s integrovanými ramenami typu Integral Link. Tie spolu so štandardne montovaným systémom smerovania krútiaceho momentu a elektrickým posilňovačom riadenia, vyladeným v záujme čo najlepšieho pocitu z vedenia vozidla a vynikajúcich reakcií na pohyby volantu, dodávajú úplne novému modelu F-PACE špičkové vlastnosti, pokiaľ ide o komfort odpruženia a ovládateľnosť.

 

Systém pohonu všetkých kolies (AWD) v úplne novom modeli F-PACE, prenášajúci krútiaci moment na kolesá podľa potreby, je doteraz najsofistikovanejší pohonný systém, aký bol kedy použitý vo vozidlách Jaguar, a má aj najvyššiu momentovú kapacitu. Obsahuje vyspelý, vo vlastnej réžii vyvinutý riadiaci systém Intelligent Driveline Dynamics (IDD), prvýkrát použitý v modeli F-TYPE AWD. So systémom IDD si vozidlo zachováva agilnosť a jazdné vlastnosti ako s pohonom zadných kolies, no v prípade potreby dokáže bez rušivých efektov pripojiť pohon predných kolies, a tým zabezpečiť lepšiu trakčnú schopnosť na každom povrchu a za každého počasia. Vďaka systému Adaptive Surface Response (ASR), odvodenému od odborníkmi uznávanej, patentovanej technológie Terrain Response z vozidiel Land Rover, je systém pohonu všetkých kolies (AWD) ešte účinnejší v náročných podmienkach. Technológia ASR, integrovaná do systému Jaguar Drive Control, rozpoznáva druh povrchu a optimalizuje mapovanie pohonnej sústavy a systému dynamickej kontroly stability DSC (Dynamic Stability Control). Systém ASR, prvýkrát použitý v úplne novom modeli XF, bol rozšírený o tretí režim, určený na jazdu v hlbokom snehu a štrku.

Ďalšiu špičkovú technológiu uľahčujúcu jazdu v nepriaznivých podmienkach predstavuje systém All Surface Progress Control (ASPC). Systém ASPC automaticky ovláda škrtiacu klapku aj brzdy, v snahe čo najefektívnejšie využiť dostupnú adhéziu povrchu a umožniť hladký rozbeh vozidla; vodičovi stačí ovládať volant. Systém ASPC funguje pri rýchlostiach od 3,6 km/h do 30 km/h a požadovanú rýchlosť vodič volí pomocou tlačidiel tempomatu. Systém ASPC je kompatibilný s pohonom zadných kolies aj s pohonom všetkých kolies. Podobný účinok, avšak s možnosťou používať plynový pedál, môže vodič dosiahnuť pomocou funkcie rozbehu na šmykľavom povrchu LFL (Low-Fric- tion Launch). Po aktivovaní tejto funkcie má škrtiaca klapka veľmi pozvoľný priebeh otvárania, vďaka čomu sa vozidlo ľahšie ovláda. Úplne nový F-PACE je prvý Jaguar, ktorý túto funkciu ponúka.

Model F-PACE je skonštruovaný tak, aby spĺňal tie najprísnejšie bezpečnostné normy vyžadované na celom svete a dosahoval výnimočnú úroveň ochrany cestujúcich aj chodcov. Rovnako vysoký štandard dosahuje aj v oblasti aktívnej bezpečnosti vďaka celému balíku vyspelých asistenčných systémov. Funkcia autonómneho núdzového brzdenia AEB (Autonomous Emergency Braking), ktorej jadro tvorí najmodernejší stereoskopický kamerový systém, teraz – prvýkrát v prípade vozidiel Jaguar – obsahuje aj funkciu detekcie chodcov. Stereoskopický kamerový systém takisto využívajú funkcie ako LDW (varovanie pred vybočením z jazdného pruhu), LKA (asistent udržiavania vozidla v jazdnom pruhu), funkciu rozpoznávania dopravných značiek, inteligentný obmedzovač rýchlosti a monitor pozornosti vodiča.

Najdôležitejšie informácie, ako napríklad rýchlosť jazdy alebo rýchlostné obmedzenia, môže priamo do stredu zorného poľa premietať laserový projekčný displej. Jeho farebný obraz s vysokým kontrastom môže obsahovať aj nastavenia tempomatu a navigačné pokyny. V porovnaní s dnešnými bežnými systémami je tento laserový systém menší a ľahší a jeho obraz ostáva jasný aj za silného slnečného svetla.

Úplne nový model F-PACE ďalej prináša vo svetovej premiére technológiu Jaguar Activity Key. V tomto segmente prvýkrát ponúkaný systém využíva transpondér integrovaný do vodotesného, nárazuvzdorného náramku, vďaka ktorému si môžu milovníci aktívneho životného štýlu nechávať kľúč bezpečne zamknutý vo vozidle, čo je neoceniteľné napríklad pre vyznávačov surfovania alebo iných vodných športov. Po zamknutí vozidla pomocou náramku Activity Key sa zablokujú všetky kľúče ponechané vo vozidle. Náramok Activity Key využíva rovnaké rádiové frekvencie ako ostatné inteligentné kľúče a dá sa ním zamknúť a odomknúť vozidlo priložením do tesnej blízkosti písmena J v logu Jaguar na dverách batožinového priestoru. Náramok Activity Key neobsahuje batériu, takže sa nemusíte starať o jej výmenu.

 

PREHĽAD MODELOVÉHO RADU

Nový model F-PACE bude k dispozícii v týchto verziách: F-PACE Pure, F-PACE Prestige, F-PACE Portfolio, F-PACE R-Sport, F-PACE S, F-PACE First Edition.
Ponuka pohonných jednotiek bude obsahovať:

  • 2,0-litrový vznetový motor s výkonom 132 kW v kombinácii s manuálnou prevodovkou a pohonom zadných kolies (RWD) alebo všetkých kolies (AWD), alebo v kombinácii s automatickou prevodovkou a pohonom AWD;
  • 2,0-litrový zážihový motor s výkonom 177 kW v kombinácii s automatickou prevodovkou a pohonom RWD;
  • 3,0-litrový vznetový motor s výkonom 221 kW v kombinácii s automatickou prevodovkou a pohonom AWD;
  • 3,0-litrový zážihový motor s výkonom 250 kW alebo 280 kW v kombinácii s automatickou prevodovkou a pohonom AWD.

DIZAJN

Jaguar F-PACE je vozidlo dizajnových premiér. Je to prvý výkonný crossover značky Jaguar, prvý model s prevažujúcim podielom hliníka v tejto triede vozidiel a medzi svojimi konkurentmi je na prvom mieste, čo sa týka objemu batožinového priestoru, šírky interiéru, priestoru pred kolenami cestujúcich na zadných sedadlách a pohodlnosti prístupu do zadnej časti vozidla. Nový F-PACE ostáva verný estetike oceneného konceptu C-X17, ktorý navrhoval ten istý tím dizajnérov. Vďaka exibilite ľahkej hliníkovej konštrukcie mohli dizajnéri efektívne spolupracovať s konštruktérmi pri stanovovaní kľúčových rozmerov ako rázvor náprav a rozchod kolies, čoho výsledkom sú proporcie a elegantné krivky, ktoré dávajú jasne najavo príslušnosť k značke Jaguar. „Každý Jaguar vás musí upútať aj z 200-metrovej vzdialenosti a som presvedčený, že úplne nový F-PACE pôsobí na ceste sebavedomo ako žiadne iné vozidlo v tejto triede. Ľahká hliníková konštrukcia nám pri jeho návrhu umožnila vytvoriť dizajn vyjadrujúci zdržanlivú vyrovnanosť – elegantný automobil s vlastným charakterom. Pôsobí asertívne, no nie agresívne. Pritom je maximálne všestranný a ponúka praktické riešenia pre každodenný život. Úplne nový F-PACE je športový Jaguar, ktorý zvládne každé počasie a každý druh povrchu a pohodlne odvezie piatich ľudí aj s batožinou,“ hovorí Ian Callum, hlavný dizajnér vozidiel Jaguar.

PRVOTRIEDNY INTERIÉR

Okrem luxusu a priestrannosti ponúka interiér aj úžasnú praktickosť. Priehradky vo dverách pojmú aj veľké fľaše a úložné priestory s protišmykovou výstelkou dna, elegantne vyhĺbené do bokov stredovej konzoly sú ideálne na odkladanie smartfónov. Konzola zároveň obsahuje dva držiaky na nápoje, ktoré možno zakryť príplatkovým lesklým čiernym krytom. Príkladom inteligentného riešenia batožinového priestoru je aj nízka nakladacia hrana a rovná podlaha. Podlaha sa pritom dá otočiť hore dnom; z jednej strany je pokrytá kobercom a z druhej pogumovaná, vďaka čomu je ideálna na prevoz športového výstroja alebo domácich zvierat.

Zadné plató možno uložiť pod podlahu batožinového priestoru a takisto možno ukryť aj príplatkovú deliacu mrežu. Alternatívne môže byť v priestore pod podlahou uložené plnohodnotné rezervné koleso.

PODVOZOK

Žiadne kompromisy. Úplne nový model F-PACE pod zovňajškom crossovera ukrýva podvozok s jazdnými vlastnosťami ako pravý Jaguar, čo je zárukou špičkovej precíznosti riadenia a dokonalého pocitu z vedenia vozidla v spojení s ideálnou rovnováhou medzi agilnosťou a komfortom – na každom povrchu.

SYSTÉM SMEROVANIA KRÚTIACEHO MOMENTU: VYLEPŠENÁ AGILNOSŤ AKO ŠTANDARD

Ďalším príkladom technológie, ktorá bola pôvodne vyvinutá pre model F-TYPE a teraz je použitá v úplne novom modeli F-PACE, je systém smerovania krútiaceho momentu. Tento systém, ktorého úlohou je ešte zvýšiť agilnosť vozidla, dokáže jemným pribrzďovaním vnútorných kolies zmierniť nedotáčavosť pri vjazde do zákruty, čím vodičovi pomáha udržať vozidlo v ideálnej stope. Systém zasahuje prevažne na zadnom vnútornom kolese, aby sa nezhoršil pocit z riadenia, čoho výsledkom je, že zásahy systému sú pre vodiča prakticky nepostrehnuteľné.

SYSTÉM ADAPTIVE DYNAMICS S PROGRAMOM CONFIGURABLE DYNAMICS: DOKONALE POD KONTROLOU

Všetky stupne výbavy štandardne obsahujú jednoplášťové tlmiče. Tie nielenže prispievajú k zmenšeniu neodpruženej hmotnosti, ale sú aj citlivejšie než klasické dvojplášťové tlmiče, teda dokážu lepšie tlmiť vplyv nerovností.

Systém Adaptive Dynamics posúva možnosti podvozka ešte vyššie. Na základe monitorovania pohybov karosérie 100-krát za sekundu a sledovania pohybu kolies 500-krát za sekundu systém nepretržite prispôsobuje nastavenie tlmičov aktuálnym podmienkam v záujme ešte vyššieho komfortu odpruženia v nižších rýchlostiach a ešte lepšej ovládateľnosti vo vyšších rýchlostiach.

Program Con gurable Dynamics, pôvodne vyvinutý pre model F-TYPE, umožňuje vodičovi meniť charakter podvozka individuálnym volením normálneho alebo dynamického režimu pre priebeh otvárania škrtiacej klapky, stratégiu radenia prevodových stupňov, charakter riadenia a systém Adaptive Dynamics (ak je vo výbave) – to všetko na centrálnej dotykovej obrazovke.

POHON VŠETKÝCH KOLIES

Úplne nový model F-PACE ponúka najmodernejší systém pohonu všetkých kolies (AWD), aký bol kedy použitý vo vozidlách Jaguar. Krútiaci moment prenáša na kolesá podľa potreby a obsahuje riadiaci systém Intelligent Driveline Dynamics, pôvodne vyvinutý pre model F-TYPE AWD. Tieto technológie prinášajú spojenie neutrálneho charakteru zadného náhonu a agilnosti v zákrutách, teda základných čŕt jazdných vlastností vozidiel Jaguar, s výhodami vyplývajúcimi z lepšieho záberu kolies – za každého počasia a na každom povrchu.

SYSTEM ADAPTIVE SURFACE RESPONSE: TRI REŽIMY LEPŠIE JAZDNÉ SCHOPNOSTI

Účinnosť systému pohonu všetkých kolies v úplne novom modeli F-PACE ešte zvyšuje technológia Jaguar Adaptive Surface Response (ASR), ktorá upravuje charakteristiky škrtiacej klapky, prevodovky a systému DSC podľa druhu povrchu. Systém ASR, nahrádzajúci režim Rain (dážď), Ice (ľad), Snow (sneh) systému Jaguar Drive Control, pracuje pri každej rýchlosti a umožňuje ešte presnejšie optimalizovať činnosť systémov vozidla v záujme maximálneho využitia aktuálnej priľnavosti kolies, vďaka čomu môže vodič plynule viesť vozidlo aj v tých najnáročnejších podmienkach.

Pri svojej premiére v úplne novom modeli XF systém ponúkal dva režimy – jeden pre šmykľavé povrchy, ako napríklad sneh alebo ľad, a druhý pre povrchy so strednou úrovňou adhézie, ako napríklad mokrý asfalt alebo štrk. V úplne novom modeli F-PACE systém obsahuje aj tretí režim, určený pre povrchy s veľkým valivým odporom, ako napríklad hlboký sneh alebo hlboký štrk, aby vodič mohol lepšie využiť prirodzené schopnosti vozidla.

Takže kým napríklad na ľade bude mať škrtiaca klapka veľmi pozvoľný priebeh otvárania, v hlbokom snehu systém nastaví oveľa agresívnejšiu charakteristiku, pretože motor musí byť schopný veľmi rýchlo vyvinúť potrebný krútiaci moment na udržanie vozidla v pohybe. Ďalším zásadným prínosom je, že systém ASR automaticky prepína režimy podľa aktuálnych podmienok, takže vodič sa môže plne sústrediť na vedenie vozidla. Napríklad keď vozidlo prechádza z cesty pokrytej tenkou vrstvou snehu na úsek posypaný pieskom a potom na cestu pokrytú hrubou vrstvou snehu, systém ASR zvolí pre každý povrch iný režim. Prechod medzi režimami prebieha rýchlo – trvá

Zdroj: Jaguar