Francúzsky farmaceutický koncern Pierre-Fabre je jedinečný koncept v tom, že prosperujúcu spoločnosť, ktorá generuje ročný zisk na úrovni dve miliardy eur, vlastní nadácia, ktorá zisk spoločnosti prerozdeľuje medzi tých, ktorí to naozaj potrebujú. Na čele českej a slovenskej pobočky stojí bývalý učiteľ francúzštiny Roman Dušil, milovník dobrého vína a gastronómie.

Predstavili by ste nám bližšie koncern Pierre Fabre?

Koncern Pierre-Fabre je rodinná francúzska farmaceutická spoločnosť, ktorú založil lekárnik Pierre Fabre. Jeho rodičia si kúpili lekáreň v malom mestečku Castres neďaleko Toulouse v juhovýchodnom Francúzsku. Spoločnosť Pierre-Fabre už viac ako 50 rokov sídli v tomto regióne a bude aj naďalej, to je jedna z podmienok testamentu zosnulého zakladateľa Pierra Fabreho, ktorý vybudoval celý veľký koncern prakticky od nuly. Spoločnosť stojí na troch pilieroch, vyvíja, vyrába a predáva lieky na lekársky predpis, voľne predajné lieky v lekárňach a dermokozmetiku dostupnú len v lekárňach alebo u kožného lekára. Pierre Fabre bol vlastne prvý človek s víziou, že v lekárni by sa zákazníkom mohli ponúkať kozmetické prípravky. Dovtedy tento koncept predaja vôbec neexistoval. Pierre Fabre bol v skutočnosti v roku 1965 zakladateľom dermokozmetiky v podobe, ako ju poznáme dnes.

Koncern Pierre-Fabre je povestný špeciálnou termálnou vodou Avène…

Termálna voda bola v lekárskom prostredí známa pre svoje terapeuticko-liečivé účinky už od 18. storočia, kedy začali vznikať aj rôzne kúpele. Pierre Fabre navštívil dedinku Avene, ktorá má asi 200 obyvateľov, a v roku 1975 sa rozhodol tamojšie kúpele prežívajúce krízu kúpiť. Termálna voda Avène má klinicky preukázateľné pozitívne účinky v liečbe atopického ekzému a psoriázy. Kúpele každoročne navštevujú klienti nielen z Francúzska, ale aj z Austrálie, USA či zo zvyšku Európy. Pierre Fabre si ako vizionár povedal, že keď už pacientov vodou liečim v kúpeľoch, tak by som im ju mal v nejakej forme ponúknuť aj po skončení pobytu, aby v liečbe mohli pokračovať. Takto vznikli v roku 1990 prvé prípravky Avène, ktoré ako jednu z hlavných zložiek používajú termálnu vodu Avène v spojení s originálnymi patentovanými molekulami z nášho výskumu a vývoja.

Roman_Dušil2

V čom jsa dermokozmetika Avène líši od ostatných kozmetických značiek?

Každá solídna farmaceutická spoločnosť má vlastný vývoj a výskum, investuje do neho a snaží sa prinášať inovácie. Potom sú spoločnosti, ktoré takéto možnosti a prostriedky nemajú a snažia sa len kombinovať známe molekuly. Odlišní a jedineční sme práve termálnou vodou Avène, ktorú nemá žiadna iná kozmetická značka a ktorá má preukázateľné terapeutické účinky na rôzne patologické choroby. Naši vedci dokonca skúšali rozložiť termálnu vodu Avène do najmenších komponentov, z ktorých sa skladá, a snažili sa ju vyrobiť synteticky. Zobrali destilovanú vodu a v rovnakom pomere pridali minerálne a stopové prvky, ktoré obsahuje originál.

Výsledok vôbec nebol rovnaký. Vieme, že vo vode je ešte niečo, čo nie sme dostupnými meracími technológiami schopní detekovať. Voda je teda jedinečná a nikto iný nemôže prísť, namiešať rovnaký kokteil minerálnych a stopových prvkov a mať vodu Avène. Pierre-Fabre je jediná spoločnosť, ktorá je farmaceutická a zároveň vyrába aj kozmetické prípravky. K vývoju, výrobe a distribúcii dermokozmetiky pristupujeme úplne rovnako ako k vývoju, výrobe a distribúcii liekov, to znamená, že máme veľmi prísne normy, ktorými sa riadime. To všetko s cieľom, aby sme pri prípravku, ktorý uvedieme na trh, garantovali jeho bezpečnosť, ale aj účinnosť a v tom je ďalší rozdiel medzi bežným prípravkom a dermokozmetikou. Bežný kozmetický prípravok musí vykázať bezpečnosť, ale nie účinnosť. Ak my tvrdíme, že náš prípravok bojuje s akné, tak je to podložené klinickou štúdiou, ktorá sa v mnohých prípadoch podobá klinickej štúdii pri liekoch.

Čím presne sa zaoberá farmaceutická vetva koncernu?

Pri výskume a vývoji sa zaoberáme najmä tromi oblasťami – onkológia, centrálny nervový systém a dermatológia.

Koncern Pierre-Fabre je známy svojím veľmi silným prepojením s charitou…

Pierre Fabre, ktorý zomrel pred dvoma rokmi vo veku 86 rokov, vybudoval koncern prakticky od nuly do súčasného stavu, keď máme 10 000 zamestnancov a ročný obrat okolo dvoch miliárd eur. Pierre Fabre nemal žiadnu rodinu ani dedičov, jeho rodinou bola vždy jeho spoločnosť. Rozvoju koncernu sa venoval tak intenzívne, že nemal ani len čas založiť si svoju vlastnú rodinu a mať deti. Počas svojho života veľmi často chodil na pracovné cesty do Afriky, kde sa stretol s tým, aké ťažké je zabezpečiť, aby sa africké deti stretli s kvalitnou zdravotnou starostlivosťou a kvalitnými liečivami, nielen s napodobeninami liekov. Malé detičky sa tu očkovali proti lokálnym chorobám, pričom očkovacia látka bola len destilovaná voda. Zhrozil sa a povedal si, že osobne musí niečo urobiť. Založil verejne prospešnú nadáciu Pierre Fabre, ktorej hlavným cieľom je sprístupniť liečbu pacientom najmä v subsaharskej Afrike a juhovýchodnej Ázii skutočnými liekmi a liečivami, nielen akýmisi falzifikátmi. Postupom času nadácii venoval aj časť akcií spoločnosti a vo svojom testamente nadácii venoval aj zvyšok akcií. Dnes nadácia vlastní spoločnosť Pierre-Fabre a naďalej sa venuje svojmu hlavnému charitatívnemu poslaniu. Zisk spoločnosti Pierre-Fabre sa čiastočne realokuje do vývoja a výskumu a druhá časť zisku je vyplácaná formou dividend nadácii, ktorá tieto peniaze venuje na charitatívne účely. Čiže v podstate všetci zamestnanci koncernu pracujú pre nadáciu. Ide o jedinečný koncept, ktorý však marketingovo lacno nezneužívame.

Váš vzťah k autám?

Nie som typický muž v tom, že by som žil pre autá. Pre mňa je auto nástroj, ktorý ma dostane z bodu A do bodu B. Samozrejme, ako každý, aj ja si rád sadnem do nového auta a cítim príjemnú vôňu novej kože. U nás v rodine napríklad automobilové časopisy číta moja manželka a nie ja, ona miluje autá a sleduje novinky. (smiech)

Aký ste vodič?

V mladosti som mal rád rýchlu jazdu a dostať z auta čo najviac. S príchodom detí sa to zmenilo a upokojil som sa. Nehovorím, že predpisy dodržiavam na 100 %, ale rozhodne nie som žiadny cestný pirát. (smiech)

Katarína Kližanová Rýsová
Foto: Andrej Kližan