Automobily Jaguar s pohonom všetkých štyroch si zachovávajú DNA zadného pohonu, no majú vyššiu trakciu a stabilitu v kritických situáciách.

Život kladie pod naše nohy, resp. pod kolesá našich áut rôzne situácie. Raz je to mokro (mokrá vozovka), inokedy sneh alebo poľadovica, potom zasa nevinne vyzerajúca zákruta, v ktorej sa zrazu objaví mláka, námraza alebo iné nebezpečenstvo. S tým všetkým si poradí inteligentný pohon všetkých štyroch kolies Jaguar, ktorý je dostupný pre všetky modely automobilky. V Coventry však dbajú na to, aby sa za bežných okolností aj vozidlá s pohonom AWD (All Wheel Drive) správali ako tradičný Jaguar a zachovali si všetky pozitíva pohonu zadných kolies. Aby vodič necítil vo volante nepriaznivé vplyvy pohonu, aby straty v hnacom reťazci boli čo najmenšie a tým pádom bola spotreba na čo najnižšej úrovni. Preto sa za bežných okolností prakticky všetka hnacia sila motora posiela na zadné kolesá. Predné vstupujú do hry až vtedy, keď je ich pomoc potrebná. Platí to aj pre najnovší prírastok v modelovom portfóliu automobilky a zároveň prvé SUV značky – pre Jaguar F-Pace, rovnako tak pre modely XE, XF a XJ.

Sofistikovaná elektronika

O prerozdelení krútiaceho momentu motora medzi jednotlivé nápravy – o tom kedy a aká časť hnacej sily sa má presunúť dopredu rozhoduje u všetkých modeloch jednotka IDD (Intelligent Driveline Dynamics), ktorú si Jaguar vyvinul a nakalibroval vo vlastnej réžii. Riadiaca jednotka neustále sleduje požiadavky vodiča (poloha plynového a brzdového pedála, zaťaženie motora, činnosť prevodovky, uhol natočenia volantu) a porovnáva ich so skutočnými jazdnými parametrami vozidla (uhlové zrýchlenie karosérie okolo zvislej osi, priečna a pozdĺžna akcelerácia). Okrem toho kontinuálne odhaduje úroveň priľnavosti medzi pneumatikami a povrchom vozovky a tiež to ako sa aktuálne dostupná priľnavosť využíva na styčných plochách jednotlivých kolies s vozovkou. Na základe týchto údajov rozdeľuje hnaciu silu medzi nápravy prediktívne. To znamená, že na situácie reaguje ešte skôr, než k nim dôjde – ešte predtým, než by zadné kolesá stratili trakciu alebo predtým, než by došlo k pretáčavému šmyku. IDD je zároveň prepojené s elektronickým stabilizačným systémom (DSC), systémom cieleného smerovania krútiaceho momentu (Torque Vectoring) a tiež so systémom Jaguar Drive Control. Pre model F-Type je pohon AWD doplnený o systém Adaptive Surface Response (ASR), ktorý je odvodený o systému Terrain Response sesterského Land Roveru. ASR identifikuje charakter povrchu a tomu prispôsobí riadenie motora a prevodovky, systému DSC a samozrejme aj pohonu AWD. Ďalším v rade asistentov je systém Low-Friction Launch, ktorý upokojuje reakcie motora na pohyby plynu, aby jazda v teréne bola plynulejšia. Jedinečnosťou F-Pace je akýsi off-roadový tempomat All Surface Progress Control (ASPC), ktorý riadením výkonu motora, činnosti prevodovky, systému AWD a bŕzd zabezpečuje jemný pohyb vozidla v náročnom teréne, pričom sa vodič môže naplno sústrediť iba na točenie volantom. Nemusí pridávať plyn ani brzdiť. Stačí, ak si nastaví rýchlosť (3,6 – 30 km/h), akým sa chce v náročnom teréne pohybovať. Všetko to dokazuje, že pohon AWD má pre Jaguar mimoriadny význam.

Zdroj: Jaguar