By Design Conference je medzinárodná konferencia zameraná na dizajn a dizajnové myslenie. Konferenciu By Design organizovalo občianske združenie BCK_SPC s Milk Studio v divadle Aréna v Bratislave. Partnerom konferencie sa stala značka Land Rover. Veľmi úspešný projekt navštívilo viac ako 380 účastníkov z 8 krajín. Vstupenky na 10 prednášok boli už vopred beznádejne vypredané.

Predposlednú májovú sobotu sa v bratislavskom divadle Aréna konala medzinárodná konferencia By Design. Profesionáli z oblasti kreatívneho priemyslu, reklamy, dizajnéri či študenti mali o motivačno-inšpiratívny program opäť postarané. Vďaka výbornej dramaturgii spíkrov z celého sveta mohli počas celodenného bloku prednášok nahliadnuť do kuchyne takmer desiatke profesionálov a profesionálok z odborov grafický dizajn, vizuálna komunikácia, tvorba firemnej identity, reklamných kampaní či fotografie. V poradí tretí ročník konferencie mal podtitul Creativity + Business. A hoci sa rečníci vo svojich vystúpeniach dotkli mnohých tém, každý opísal svoju cestu k úspechu aj ako príbeh, v ktorom treba ísť, niekedy aj bez ukončenej školy, do sveta. Iba tak je možné dosiahnuť výnimočný úspech a splniť si svoj sen.

Napríklad ako Tobias van Schneider, pôvodom z Nemecka, ktorý už niekoľko rokov udáva trendy v interaktívnom online dizajne priamo v NYC. Do minulého roka hlavný dizajnér služby Spotify založil iba tak pre radosť úspešnú stránku na tvorbu portfólií Semplice. Momentálne sa venuje niekoľkým vlastným projektom naraz, lebo nikdy nevie, ktorý sa chytí. Niet zbytočných malých projektov, hovorí Tobias.

TC2-2016_web1

Tobias van Schneider

Aréna tento rok hostila aj také inšpiratívne osobnosti, ako napríklad Michaela Wolffa – spoluzakladateľa jednej z najslávnejších britských reklamných agentúr Wolff Olins. Dnes vedie svoju agentúru, ktorá vytvorila okrem iného identitu legendy londýnskej tanečnej scény The Ministry of Sound. Mat Heinl, CEO agentúry Moving Brands, ktorá sa venuje firemnej identite a vytvára nadčasové riešenia pre najväčšie globálne značky na svete, priblížil pomocou filmu strastiplnú cestu redizajnu veľkej korporácie, akou je HP, a ktorá stála za to. Hviezda konferencie? Pre mňa Oliviero Toscani. Kontroverzný a zároveň najobdivovanejší tvorca reklamných kampaní – preslávil sa šokujúcimi bilbordmi pre Benetton – neostal svojej povesti nič dlžný. Extrovertný Talian predstavil svoju autobiografickú knihu: More Than Fifty Years of Magnificent Failures. Fascinujúci zážitok počúvať fotografa, ktorý vyše polstoročia neúnavne lieta a fotí po svete, bez toho, aby mal vlastný ateliér alebo čo i len fotoaparát. Raz a navždy zmenil pravidlá reklamy, aby sa mu dnes, čo i len pripisovalo autorstvo: Neukazujte produkt, ale posolstvo!

Trochu nadhľadu na záver? Holandský kreatívec Erik Kessels, ktorý o sebe rád hovorí, že robí reklamu pre ľudí, ktorí nemajú radi reklamu. Jeho inšpiratívne antireklamné projekty ako napríklad reklama pre najhorší hotel na svete, sú dôkazom, že zlý klient neexistuje. Okrem iného zberateľ amatérskych fotografií stihol vydať niekoľko knižiek, ktoré mapujú intímny život ľudí zverejnený na službe Flickr. Sociologická sonda, aká sa len tak ľahko nevidí, odkryla zaujímavé preferencie ľudskej populácie, ktoré sú vďaka sociálnym sieťam odhalené a vďaka Erikovi aj publikované. Dobrá správa. Živé vystúpenie spíkrov, ktorí majú čo povedať a ukázať čo-to zo svojej tvorby publiku, má stále svoju energiu a pridanú hodnotu. Konferencia By Design už ohlásila budúci ročník na 20. mája 2017.

Autor: Ivan Matuška