V skratke 

  • Optimalizované aerodynamické vlastnosti priniesli nízky súčiniteľ odporu vzduchu s hodnotou len 0,29. Zároveň inšpirovali vznik nových dizajnových prvkov, ktoré odkazujú na výkon a jazdné vlastnosti vozidla.
  •  V interiéri nájdeme najmodernejšie technológie a prvotriedne materiály, ktoré prezentujú víziu automobilky Jaguar v oblasti prémiových elektrických vozidiel, súčasne sa tu však zachovávajú aj nádherne prepracované detaily s odkazom na britské remeselné majstrovstvo.
  •  Ľahké, štíhle sedadlá a športový posed za volantom zaručujú pocit prepojenia s vozovkou ako v športovom aute.
  •  Elektromotory na prednej a zadnej náprave dodávajú kombinovaný výkon 400 koní a okamžitý krútiaci moment 700 Nm. Vozidlo vďaka tomu ponúka akceleráciu hodnú športového vozidla a prednosti pohonu všetkých kolies v každom počasí a na každom povrchu.
  •  Nízko položené ťažisko, ako aj dôkladne prepracované lichobežníkové zavesenie predných kolies a zadná náprava s integrovanými ramenami zaručujú vynikajúcu kultivovanosť jazdy typickú pre modely Jaguar.
  •  Kombinácia dotykových displejov, kapacitných spínačov a dotykových analógových ovládacích prvkov pomáha vodičovi intuitívnejšie pracovať s informáciami vo vozidle.

Koncept I-PACE prináša do segmentu elektromobilov radikálnu zmenu. Predstavuje novú generáciu dizajnu elektromobilov na akumulátorový pohon. Ide o dramatický dizajn, ktorý nám umožňuje nahliadnuť do budúcnosti – výsledok spojenia originálnej DNA značky Jaguar s nádhernými, luxusnými detailmi a britským remeselným majstrovstvom. 

Nie je to len obyčajný koncept. Je to predzvesť päťmiestneho sériového vozidla, ktoré sa dostane na cesty v roku 2018. Pôjde o úplne prvé elektrické vozidlo Jaguar na akumulátorový pohon, ktoré zároveň otvorí novú kapitolu v dejinách našej legendárnej značky.

Ian Callum, riaditeľ dizajnu, Jaguar 

BÚRA VŠETKY TRADÍCIE 

Koncepčné vozidlo Jaguar I-PACE je jedným z vizuálne najpútavejších konceptov, aký kedy automobilka Jaguar vytvorila. Tímy dizajnérov a konštruktérov naplno využili slobodu, ktorú im elektrifikácia vozidla ponúkla, a pri tejto príležitosti prehodnotili celkové proporcie vozidla.

Výsledkom tohto úsilia je výnimočné päťmiestne SUV, v ktorom sa spája moderný dizajn s dopredu posunutou kabínou, inšpirovaný superautom C-X75, s plynulou siluetou kupé. Koncept I-PACE v sebe ukrýva množstvo pokročilých technológií, ako aj presvedčenie tímu dizajnérov značky Jaguar, že spotrebitelia sú pripravení na odvážnejší dizajn elektrických vozidiel.

Príležitosti, ktoré elektrický pohon ponúka, sú obrovské. Elektromobily dávajú dizajnérom oveľa viac slobody a práve tejto príležitosti sa musíme chopiť. To je i dôvod, prečo sme koncept I-PACE vyvíjali na novej platforme navrhnutej s cieľom optimalizovať jazdné vlastnosti, aerodynamiku a interiér elektrických vozidiel. 

V prípade konceptu I-PACE je revolučný profil vozidla, nie dizajnový jazyk. A takýto profil sme mohli použiť, pretože vozidlo má elektrický pohon. Nejde tu len o to, že sme chceli vytvoriť niečo, čo sa výrazne líši od všetkého ostatného, čo robíme: chceli sme, aby tento dizajn bol oslavou novej technológie elektrického akumulátorového pohonu. 

Už od samého začiatku tohto projektu som bol rozhodnutý vytvoriť dizajn, ktorý bude odrážať túto zmenu v mechanike vozidla. Aj to bol dôvod, prečo vznikol športový profil s dopredu posunutou kabínou a nie auto s kapotou a motorom.

Ian Callum, riaditeľ dizajnu, Jaguar 

Vozidlo s takýmito dynamickými proporciami mohlo vzniknúť len na základe dizajnu, ktorý vedome využíva každý jeden milimeter poskytovaný najmodernejším systémom elektrického pohonu automobilky Jaguar. Koncept I-PACE, ktorý naplno využíva technologické možnosti elektrického pohonu, prináša obrovské zmeny v oblasti dizajnu. A súčasne nachádza nový svieži spôsob spracovania luxusných, osobných detailov značky Jaguar a britského remeselného majstrovstva.

Keďže odbudol motor s vnútorným spaľovaním aj tunel prevodovky, koncept I-PACE využíva konštrukciu s kabínou posunutou dopredu, rozšírenými blatníkmi a kratšími prevismi. Silueta vozidla je vďaka tomu aerodynamickejšia a boky majú mohutnejšie proporcie. Zároveň ponúka viac priestoru v kabíne, ako aj lepšie jazdné vlastnosti a viditeľnosť.

Koncept I-PACE tak má viac spoločného so superautom strednej kubatúry C-X75 ako s klasickými SUV. Jasne o tom svedčí dopredu posunutá kabína, dynamická stredová línia, krivka predných blatníkov, mohutné proporcie zadných bokov či veľké, účelné kolesá. A pritom celková vizuálna stopa koncepčného vozidla I-PACE je rovnako kompaktná, ako má bežné SUV strednej veľkosti. Veľký rázvor s dĺžkou 2990 mm vytvára priestranný interiér, ktorý ponúka dostatok miesta v oblasti kolies na úrovni plnohodnotného SUV alebo luxusného sedanu.

Pohľad zboku

Koncept I-PACE s aerodynamickým profilom, plynulými líniami, veľkými kolesami a mohutnými zadnými bokmi predstavuje novú generáciu elektrických vozidiel. Najmodernejší elektrický pohon tohto koncepčného vozidla umožnil skombinovať charakteristické črty značky Jaguar s novými líniami, a vytvoriť tak dynamický vzhľad, z ktorého vyžaruje výkon, inovácie a štýl.

Dlhý rázvor a krátke previsy umožnili použiť líniu strechy pripomínajúcu kupé. Kabína je posadená nízko medzi oblými blatníkmi, čo navodzuje dojem pohybu, a karoséria vytvára šikmú bočnú líniu pod oknami. Dynamické línie okien ešte viac umocňujú športový vzhľad vozidla. Dizajn s dopredu posunutou kabínou podčiarkuje výrazne zošikmené a zaoblené čelné sklo, ktoré plynulo prechádza nadol do nízkej kapoty a navodzuje dojem superauta.

Mohutne tvarované oblúky kolies obopínajú pozoruhodné 23-palcové kolesá Nighthawk s technickým sivým lakom s lesklými čiernymi detailmi a nádherným diamantom opracovaným povrchom, ktoré jasne dokazujú cieľavedomosť konceptu I-PACE. Ich dynamický vzhľad ešte zvyšujú špeciálne pneumatiky 265/35/R23 s jedinečným vzorom dezénu. Výrazné zadné boky posilňujú svalnatý charakter vozidla a umocňujú jeho športový postoj.

Úzka spolupráca medzi tímom dizajnérov a špecialistov na aerodynamiku priniesla nielen nízky súčiniteľ odporu vzduchu na vozidlo tejto triedy len 0,29 Cd, ale zároveň inšpirovala technologický charakter dizajnu tohto koncepčného vozidla. Zapustené kľučky dverí znižujú odpor vzduchu a vysúvajú sa, len keď ich aktivujete. Aerodynamicky optimalizované bočné prahy tiež spájajú formu s funkciou a efektívnejšie usmerňujú vzduch okolo kolies.

Pohľad spredu

Z konceptu I-PACE vyžaruje sila výkonu. Nízka kapota, na bokoch lemovaná krivkami blatníkov, spája vzhľad športového vozidla s charakterom SUV. Široká, výrazná mriežka chladiča so šesťuholníkovým vzorom v lesklej čiernej úprave zachováva základný prvok dizajnovej DNA vozidiel Jaguar a súčasne prináša viaceré výhody z hľadiska aerodynamiky.

Cez otvor na kapote, inšpirovaný modelom C-X75, prechádza prúdiaci vzduch, čím sa znižuje aerodynamický odpor vozidla. Čistotu línií vozidla zasa zdôrazňujú štíhle Full-LED svetlomety, ktorých súčasťou sú denné svetlá s grafickým motívom dvojitého J charakteristickým pre značku Jaguar.

Pohľad zozadu

Prenikavý štýl zadnej časti konceptu I-PACE jasne poukazuje na dynamický potenciál a hospodárnosť vozidla. Úzky spojler z kompozitných materiálov zdôrazňuje športový charakter vozidla a zároveň znižuje vztlak vo vysokej rýchlosti bez toho, aby vytváral odpor vzduchu.

Aerodynamicky naklonené zadné sklo sa vyznačuje pokročilou povrchovou úpravou odpudzujúcou vodu, vďaka čomu sa eliminujte potreba používať rušivý zadný stierač. Táto línia je v kontraste s hranatou zadnou časťou vozidla a natiahnutými zadnými štvrtinovými oknami, čo poukazuje na výkon vozidla a zvyšuje jeho hospodárnosť.

Neúprosnou optimalizáciou dizajnu sa poradilo dosiahnuť dokonalú harmóniu formy a funkcie. Odvážny dizajn na jednej strane zvýrazňuje krátky zadný previs a nápadné kolesá, a na druhej strane udržiava vzduch dlhšie v kontakte s vozidlom, čím sa dosahuje jeho stabilnejšie prúdenie vo vysokej rýchlosti.

Dômyselné vetracie otvory vzadu už na prvý pohľad vizuálne nahrádzajú koncovky výfuku a navyše vedú vzdušné víry od podbehov zadných kolies do vzduchovej brázdy za vozidlom. Aerodynamickú účinnosť konceptu I-PACE zvyšuje aj zadný difúzor, ktorý dodatočne podčiarkuje nízky postoj vozidla.

Koncové svetlá typu LED síce pripomínajú svetlá na ostatných modeloch značky Jaguar, no hranatejším spracovaním pôvodne okrúhlej grafiky vytvárajú ostrejší a technickejší vzhľad. Široké horné brzdové svetlo typu LED je nenápadne zakomponované pod spojler a zbadáte ho, až keď vodič zabrzdí.

DIZAJN INTERIÉRU 

Päťmiestny koncept I-PACE jasne naznačuje, ako bude vyzerať sériový model, ktorý pripravuje automobilka Jaguar – otvorený, priestranný interiér s dizajnom orientovaným do budúcnosti. Zároveň je ukážkou spojenia prelomových technológií a tradičných materiálov, ktoré charakterizuje víziu luxusu elektrického vozidla z pohľadu automobilky Jaguar.

Koncept I-PACE tiež ukazuje, koľko vnútorného priestoru dokáže vytvoriť konštrukčné riešenie s dopredu posunutou kabínou a elektrickým systémom pohonu.

Plánom bolo vytvoriť priestranné výkonné SUV, do ktorého by sa pohodlne zmestilo päť ľudí. Vo všetkom ostatnom sme mali voľnú ruku. Naplno sme pritom využili slobodu, ktorú elektrifikácia dizajnérom ponúka.

V dôsledku elektrického pohonu a konštrukčného riešenia s dopredu posunutou kabínou sedí vodič viac vpredu, čím sa zväčšuje priestor pre cestujúcich na sedadlách v druhom rade. Zároveň tak bolo možné vytvoriť batožinový priestor s objemom 530 litrov bez narušenia dramatickej siluety vozidla.

Ian Callum, riaditeľ dizajnu, Jaguar 

K orientácii na vodiča, ktorá je typická pre kokpity vozidiel Jaguar, sa pridáva intuitívny dizajn rozhraní a pokročilé materiály, ktoré prezentujú remeselné majstrovstvo automobilky Jaguar novými inovačnými spôsobmi.

Vodič aj spolujazdec sedia nižšie ako v klasickom SUV. V pomere k pätám sú ich bedrá v štíhlych sedadlách konceptu I-PACE položené nižšie. Táto športová veliteľská pozícia za volantom vytvára pocit prepojenia s vozovkou typický pre športové vozidlá.

Dopredu posunutá kabína konceptu I-PACE, jeho nízka kapota a krátke previsy poskytujú vodičovi mimoriadny prehľad o dianí na ceste a v okolí vozidla. Predné blatníky, trochu pripomínajúce Jaguar E-Type, nádherne ohraničujú vozovku vpredu, vďaka čomu môže vodič v zákrutách jazdiť s väčšou istotou.

Šírka interiéru a pocit priestrannosti vás ohromia už v okamihu, keď otvoríte dvere. Po nasadnutí do konceptu I-PACE vidí vodič celú šírku plochej podlahy cez samonosnú stredovú konzolu, čím okamžite získa predstavu o priestore, ktorý sa podarilo vytvoriť vďaka inovačnému dizajnu vozidla.

Prístrojový panel sa nachádza nízko a svojimi jednoduchými vodorovnými líniami a minimalistickým spracovaním ovládacích prvkov ešte umocňuje veľkosť interiéru. Stredová konzola vodiča priam rozmaznáva. Dve zahnuté kovové vzpery nádherne lemujú prístup k úložnej priehradke pod ovládacím panelom – tento motív sa objaví aj v ďalších budúcich modeloch značky Jaguar.

Tieto vzpery navyše umožňujú aj použitie dotykovej alternatívy klasickej radiacej páky. Tlačidlá zabudované do vzpery dávajú vodičovi možnosť siahnuť dolu a intuitívne jednoduchým pohybom palca zvoliť režim pre jazdu dopredu, neutrál, parkovanie alebo spätný chod.

Celým interiérom konceptu I-PACE preniká pocit luxusu a trvácnosti, ktorý je výsledkom starostlivého výberu vysokokvalitných prírodných materiálov a vysokej úrovne remeselného spracovania. V rámci povrchovej úpravy interiéru vynikajú bohaté kontrasty medzi textúrou jednotlivých povrchov. Predná strana sedadiel je čalúnená kožou Windsor, s laserovo vyrezaným diamantovým motívom charakteristickým pre značku Jaguar, dvojitým kontrastným prešívaním a farbeným obkladom z uhlíkového vlákna na okrajoch. Zadná strana sedadiel je čalúnená materiálom Alcantara v odtieni Moonstone.

Na dverách nájdeme vrstvy hliníka, látky Alcantara a tmavej nelakovanej pórovitej dyhy z orechového dreva, všetky v podobných odtieňoch. Do obloženia kľučiek dverí sú zakomponované jemné detaily, ako napríklad mriežky reproduktorov audiosystému. Ozdobené sú trojrozmerným reliéfom pripomínajúcim drahokam, ktorý je ďalším odkazom na diamantový motív používaný vo vozidlách Jaguar.

Panoramatické strešné okno vypĺňa celú plochu strechy a nadväzuje na ostro skosené čelné sklo. Do kabíny konceptu I-PACE tak prináša záplavu prirodzeného svetla. Okno je hladko začlenené do interiéru vďaka keramickej potlači s diamantovým vzorom, ktorá strechu prepája s ostatnými povrchmi v kabíne. V noci vzorované sklo osvetlí skupina LED diód vsadených do stropu a vytvorí úžasný vizuálny efekt.

NÁDHERNÉ DETAILY 

Hoci je koncept I-PACE v prvom rade vozidlom pre vodiča, celý interiér sme starostlivo spracovali tak, aby všetci cestujúci spoločne cítili, že sú súčasťou niečoho výnimočného – a presne o to pri vozidlách značky Jaguar ide. Všade nájdeme luxusné, moderné materiály, dokonale spracované povrchy a skvostnú povrchovú úpravu. Uvádzame len niektoré z nich:

  • Už spomínané spojenie prelomových technológií a tradičného remeselného spracovania vidno na rozhraniach dotykovej obrazovky a dotykových otočných ovládačoch s výrazným povrchom z vrúbkovaného kovu. Otočné ovládače sú vyrobené z precízne vyfrézovaného hliníka, do ktorého sú zasadené unikátne kruhové displeje s vysokým rozlíšením a rozdielnym prejavom pri dotyku, aby sa vodičovi ľahšie rozlišovali jednotlivé režimy.
  •  Na obložení prístrojového panela z hrčovitého dreva je laserom vygravírovaný nápis: „S láskou zhotovil Jaguar. Est. Coventry 1935“. Nádherne spracované GPS súradnice zasa udávajú polohu dizajnového štúdia Jaguar, kde sa koncept I-PACE zrodil.
  •  Charakteristický diamantový motív značky Jaguar dostali aj vankúše sedadiel vďaka inovačnému procesu laserového vyrezávania. Rovnaký motív nájdeme aj na pedáloch a na obrube stredovej konzoly.
  •  Štítky s vytlačenými stopami jaguára, našité do lemu sedadiel, dodávajú vozidlu prvok hravosti a symbolizujú srdečnosť a dôvtip jedinečné pre značku Jaguar.
  • Charakteristický diamantový motív značky Jaguar bol formou hĺbkotlače pridaný aj na mriežky reproduktorov audiosystému Meridian zabudovaných do dverí.

VŠESTRANNOSŤ A KAŽDODENNÁ VYUŽITEĽNOSŤ 

Prvotným plánom automobilky Jaguar v prípade konceptu I-PACE bolo vytvoriť priestranné, športové SUV s vysokým výkonom a širokou mierou využiteľnosti. Usporiadanie s dopredu posunutou kabínou vytvára neobvyklý vnútorný priestor, ktorý je oveľa väčší, než umožňujú vozidlá poháňané motorom s vnútorným spaľovaním.

Bez motorového priestoru a vďaka umiestneniu akumulátora naplocho medzi nápravy sa dlhý rázvor a krátke previsy konštrukčného riešenia s dopredu posunutou kabínou podpísali pod výsledné rozmery 4 680 mm x 1 890 mm v pôdoryse a rázvor s dĺžkou 2 990 mm.

V dôsledku toho zaberá koncept I-PACE na ceste menej miesta ako klasické SUV strednej veľkosti, pričom však ponúka zadným cestujúcim viac miesta ako niektoré plnohodnotné SUV alebo luxusné sedany. Cestujúci v druhom rade konceptu I-PACE majú v oblasti kolies priestor viac ako 70 mm, čo im zaručuje komfort na prvotriednej úrovni.

Toto je elektrické vozidlo navrhnuté úplne od nuly bez akýchkoľvek kompromisov: vyvinuli sme novú architektúru a vybrali len tie najlepšie dostupné technológie. Koncept I-PACE naplno využíva potenciál, ktorý elektrické vozidlá ponúkajú v oblasti využitia priestoru, potešenia z jazdy a výkonu.

Dr. Wolfgang Ziebart, riaditeľ technického dizajnu, Jaguar Land Rover 

Keďže dizajnéri nemuseli do vozidla zakomponovať tunel prevodovky, využili vzniknutý voľný priestor v stredovej konzole na vytvorenie inovačnej 8-litrovej úložnej priehradky. A keďže chýba aj tradičná radiaca páka, ponúka koncept I-PACE namiesto toho inteligentný úložný priestor na telefóny, kľúče a iné malé predmety.

Hoci má koncept I-PACE väčšmi naklonené zadné sklo, svojím batožinovým priestorom s objemom 530 litrov bez problémov prekoná tradičné SUV. Predný batožinový priestor umiestnený pod kapotou ponúka ďalších 28 litrov voľného miesta.

DIGITÁLNE VOZIDLO 

Koncept I-PACE predstaví nové intuitívne riešenie ovládacieho rozhrania, pri tvorbe ktorého sa automobilka Jaguar inšpirovala kokpitom lietadiel. Dizajnová filozofia kladie dôraz na ergonómiu ovládacích prvkov, ktoré sadnú priamo do ruky, ako aj na technológie zvyšujúce zapojenie vodiča.

„Plávajúca“ stredová konzola konceptu I-PACE tvorí kľúčový element pokroku dosiahnutého v oblasti ergonómie, praktickosti a funkčnosti kokpitov vozidiel značky Jaguar. Konzola sa zdvíha a prepája s palubnou doskou, pritom pohodlne obklopuje vodiča. Zároveň mu prináša isté mechanické prepojenie s vozidlom prostredníctvom funkcií radenia, ktoré sú umiestnené na kovových vzperách konzoly.

Informácie pre vodiča poskytuje vozidlo elegantne a jednoducho. Grafické prvky rozhrania HMI (človek-stroj) majú strohý, jednofarebný vzhľad a pôsobia vľúdnym dojmom s orientáciou na človeka, čím odrážajú súčasné trendy v oblasti technológií. Vďaka menšej hrúbke písma a úspornému využitiu farieb majú informácie na obrazovke viac miesta, čím sa zlepšuje komunikácia a znižuje sa miera informačného preťaženia vodiča.

Dotykové obrazovky, intuitívne otočné ovládače a multifunkčné tlačidlá vytvárajú dokonalú rovnováhu medzi dotykovými analógovými ovládacími prvkami a interaktívnymi digitálnymi rozhraniami. Vodič tak nemusí sledovať svoje prsty a môže sa plne sústrediť na cestu.

Primárnym rozhraním je 12-palcový dotykový TFT displej plynulo zakomponovaný do povrchu prístrojového panela.

Samostatný 5,5-palcový sekundárny dotykový displej je spojený s dvomi hliníkovými otočnými ovládačmi s laserovo leptaným povrchom, do ktorých sú zasadené jasné kruhové displeje so zobrazením v HD kvalite. Cestujúci pomocou nich môžu nastavovať informačno-zábavný systém aj klimatizáciu, pričom na celej ploche 12-palcového displeja vyššie ostáva zachované aktuálne zobrazenie.

Koncept I-PACE okrem toho disponuje virtuálnym združeným prístrojom s 12-palcovoým HD displejom a možnosťou nastavovania, ako aj plnofarebným projekčným displejom, vďaka čomu má vodič vždy poruke informácie, ktoré potrebuje, a to práve vtedy, keď ich potrebuje.

V koncepte I-PACE sa predstaví nový trojramenný volant s multifunkčnými kapacitnými spínačmi, ktoré nevidno, pokým sa nerozsvietia. Toto riešenie vylepšuje vzhľad volantu a prináša vodičovi viac funkcií na dosah ruky. Pocit pri dotyku navyše vylepšuje efekt jemného cvaknutia, ktoré sa ozve po ich stlačení.

Podobne ako v prípade najmodernejšieho informačno-zábavného systému InControl Touch Pro, ktorý sa montuje do súčasného radu vozidiel Jaguar, aj systém použitý v koncepte I-PACE pochádza z dielne samotnej automobilky. Jeho základ tvorí výkonný štvorjadrový procesor, vysoko rýchly SSD disk a blesková ethernetová sieť s bezkonkurenčnou šírkou pásma – nič iné nedokáže rýchlejšie preniesť väčšie množstvo údajov. Všetky tieto prvky spoločne zaručujú mimoriadny výkon, odozvu a funkčnosť.

Aplikácie a konektivita 

Rovnako ako najmodernejšie informačno-zábavné systémy v sériovo vyrábaných vozidlách Jaguar aj koncept I-PACE ponúka Wi-Fi hotspot, aby sa každý cestujúci na ktoromkoľvek sedadle mohol kedykoľvek pripojiť a bezdrôtovo prenášať hudbu, videá a ďalšie údaje do svojho zariadenia.

A presne ako sériové vozidlá, tak aj koncept I-PACE umožňuje cestujúcim používať aplikácie zo smartfónov s operačným systémom iOS a Android prostredníctvom hlavnej dotykovej obrazovky vo vozidle pomocou rozhrania InControl Apps. Ponuka aplikácií, ktoré sú optimalizované pre používanie vo vozidle tak, aby neodpútavali pozornosť vodiča, sa neustále rozširuje. Aktuálne zahŕňa aj jedinečnú aplikáciu Spotify, ktorá ako prvá ponúka odporúčaný zoznam skladieb na domovskej stránke Spotify. Používatelia môžu získať individuálne prispôsobené zoznamy skladieb „Just for You“, ktoré obsahujú odporúčané skladby. To znamená, že pri vyhľadávaní hudby strávia menej času prechádzaním menu.

VÝKON A DYNAMIKA 

Koncept I-PACE prináša na vodiča zameraný výkon a odozvu, ktorými je značka Jaguar povestná. To zabezpečujú elektromotory umiestnené na prednej a zadnej náprave, ktoré spoločne dodávajú výkon 400 koní a okamžitý krútiaci moment 700 Nm.

Elektrický pohon všetkých kolies zabezpečuje skvelé jazdné vlastnosti na každom povrchu a za každého počasia. Systém sa vyznačuje okamžitou odozvou a špičkovou reguláciou rozdeľovania krútiaceho momentu medzi predné a zadné kolesá, vďaka čomu dokáže okamžite reagovať na vstupy vodiča, podmienky na ceste aj na správanie vozidla.

Elektromotory poskytujú okamžitú odozvu bez oneskorenia, bez radenia a bez prerušenia. Vynikajúci prenos krútiaceho momentu, ktorý zabezpečujú v porovnaní s motormi s vnútorným spaľovaním, úplne mení zážitok z jazdy. 

S krútiacim momentom 700 Nm a skvelým záberom vďaka pohonu všetkých kolies dokáže koncept I-PACE zrýchliť z 0 na 100 km/h už za približne štyri sekundy.

Ian Hoban, produktový riaditeľ, Jaguar Land Rover 

Jazdnú dynamiku a odozvu koncepčného vozidla I-PACE sa podarilo ďalej vylepšiť umiestením akumulátora do ideálnej polohy pod podlahou medzi nápravy, čím sa znížilo ťažisko vozidla, ako aj miera zotrvačnosti pri zatáčaní.

Konštruktéri spoločnosti Jaguar Land Rover vo vlastnej réžii navrhli a vyvinuli synchrónne elektromotory s permanentným magnetom tak, aby dosiahli čo najkompaktnejší dizajn, čo najvyššiu hospodárnosť a maximálnu hustotu výkonu. Motory majú vonkajší priemer len 234 mm a dĺžku len 500 mm.

Na rozdiel od klasickej, vychýlenej konfigurácie, pri ktorej sa prevodovka nachádza pred elektromotorom, využíva koncept I-PACE priestorovo efektívnejšie sústredné rozloženie, ktoré priamo prispieva ku skvelej svetlej výške a priestrannému interiéru.

Elektrifikácia navyše prináša viac pohodlia: keď si vodič napríklad počas jazdy v kolónach zvolí vyššiu mieru rekuperačného brzdenia, bude musieť ovládať len jeden pedál, bez potreby použitia bŕzd na zastavenie vozidla.

Prirodzené prednosti pohonu všetkých kolies ešte zvyšujú jedinečné špičkové technológie na zvyšovanie trakcie z dielne značky Jaguar, vrátane systémov All Surface Progress Control (ASPC) a Adaptive Surface Response (AdSR). Vďaka tomu si vodiči môžu vychutnávať a v bezpečí využívať výkon konceptu I-PACE aj v tých najnepriaznivejších podmienkach.

KONŠTRUKCIA PODVOZKA 

Bezkonkurenčnou vyrovnanosťou jazdných vlastností, ovládateľnosti a kultivovanosti nastavuje model Jaguar F-PACE štandard vo svojej triede. A s konceptom I-PACE to bude rovnaké. Dômyselné riešenie zavesenia kolies, výhody nízko položeného ťažiska a uplatnenie všetkých poznatkov získaných pri vývoji modelov F-TYPE a F-PACE odlíšia koncept I-PACE od všetkých ostatných elektromobilov.

Systém predného zavesenia kolies využíva rovnakú lichobežníkovú konfiguráciu, ktorá sa osvedčila v modeloch F-TYPE a F-PACE, pretože lepší systém skrátka neexistuje.

Za volantom konceptu I-PACE si vychutnáte zážitok z jazdy, ktorý naznačuje už jeho samotný dynamický dizajn. Je to pravý Jaguar a my dokážeme, že aj vozidlo s nulovými emisiami môže byť skutočným autom pre vodiča. 

V prípade modelu F-PACE sme dokázali, že výkonný crossover vie ponúknuť potrebnú mieru agility, pocit prepojenia s vozidlom a kvalitu jazdy, ktoré očakávate od vozidla značky Jaguar. To isté teraz plánujeme dosiahnuť s konceptom I-PACE: pôjde o prvý elektromobil vyvinutý pre nadšencov do šoférovania.

Mike Cross, hlavný konštruktér pre integritu vozidiel, Jaguar Land Rover 

Vyššia klopná tuhosť, ktorá je dôsledkom ľahkého hliníkového lichobežníkového zavesenia kolies, je základným predpokladom skvelej agility a odozvy – priečne sily sa na kontaktných plochách pneumatík vytvárajú veľmi rýchlo a riadenie promptne a presne reaguje na každý vstup vodiča.

A vďaka skvelým hodnotám prírastku odklonu kolesa pri klopení karosérie, ktoré sú typické pre lichobežníkové zavesenie kolies, sa kontaktné plochy pneumatík lepšie zachovávajú počas celého rozsahu pohybu zavesenia, čo pomáha optimalizovať trakciu pri všetkých podmienkach.

Zavesenie s integrovaným ramenami: vyladené do dokonalosti 

Zavesenie kolies s integrovanými ramenami, ktoré sa osvedčilo v sedanoch XE a XF a teraz aj v modeli F-PACE, bolo prirodzenou voľbou pre zadnú nápravu koncepčného vozidla I-PACE. Svojou technickou prepracovanosťou zatieňuje všetky ostatné typy viacprvkových zadných náprav a ponúka bezkonkurenčnú vyrovnanosť jazdných vlastností, ovládateľnosti a kultivovanosti. Zavesenie s integrovanými ramenami umožňuje konštruktérom, aby pri tvorbe podvozka vyladili tuhosť samostatne v pozdĺžnom aj priečnom smere. To znamená slobodu optimalizovať aspekty pohodlia a dynamiky naplno bez toho, aby jeden z nich obmedzoval ten druhý.

V dôsledku toho bolo možné použiť mäkšie silentbloky regulujúce pôsobenie pozdĺžnych síl, vďaka čomu je jazda hladšia a pohlcovanie nárazov tichšie. Na druhej strane sa zasa mohli použiť tuhšie silentbloky regulujúce priečne sily v záujme precíznejšieho ovládania vozidla a lepšej odozvy.

Zavesenie kolies s integrovanými ramenami je navyše aj mimoriadne priestorovo úsporné. Spoločne s kompaktnými rozmermi zadného elektromotora to prispieva k väčšiemu objemu batožinového priestoru a skvelej hodnote svetlej výšky.

ELEKTRIFIKÁCIA A NULOVÉ EMISIE 

Pre mnohých zákazníkov bude koncept I-PACE ich vôbec prvým elektrickým vozidlom. Vďaka výskumu a inováciám zo strany konštruktérov a dizajnérov sa podarilo zjednodušiť zážitok z vlastníctva takéhoto vozidla a zmiernili sa aj bariéry brániace jeho prijatiu zo strany zákazníka. Elektromotory, akumulátor a ovládacie systémy ponúkajú najlepší možný výkon a praktický jazdný dosah pre väčšinu každodenných jázd.

Jazdný dosah koncepčného vozidla I-PACE predstavuje podľa európskeho kombinovaného jazdného cyklu NEDC viac ako 500 km. Pri priemerných denných jazdách na vzdialenosť 40 až 50 km bude väčšina zákazníkov musieť vozidlo nabíjať len raz týždenne. Akumulátor je možné nabíjať na verejných nabíjacích staniciach, pomocou špeciálnych nástenných nabíjačiek alebo jednoducho z klasickej elektrickej zásuvky v domácnosti.

Nabíjanie je jednoduché a rýchle, pričom pri nabíjaní jednosmerným prúdom s príkonom 50 kW sa vozidlo nabije na 80 percent za 90 minút a na 100 percent už za niečo cez dve hodiny.

Elektromobily sú nevyhnutné – a vďaka značke Jaguar budú aj žiadané. Autá s nulovými emisiami pretrvajú a práve koncept I-PACE začne revolúciu v kategórii elektrických vozidiel. 

Súčasne s prebiehajúcim globálnym rozvojom infraštruktúry nabíjacích staníc – a s dostatočným jazdným dosahom, ktorý väčšine ľudí umožní nabíjať vozidlo len raz za týždeň – nadobudnú vodiči vďaka vozidlám, ako je koncept I-PACE, presvedčenie, že každodenné používanie elektrického vozidla môže byť prínosné a praktické. 

Ian Hoban, produktový riaditeľ, Jaguar Land Rover 

Energia sa v koncepčnom vozidle I-PACE uchováva v kvapalinou chladenom lítiovo-iónovom akumulátore s kapacitou 90 kWh, ktorý navrhla a vyvinula samotná automobilka. Puzdro akumulátora je vyrobené z ľahkého hliníka a tvorí integrovanú súčasť konštrukcie karosérie.

Akumulátor vyžíva zapuzdrené články, ktoré si konštruktéri vybrali pre ich energetickú hustotu a skvelý tepelný výkon, ktorý je výsledkom nízkej úrovne vnútorného odporu, a tiež kvôli slobode, ktorú im poskytovali pri vytváraní návrhu. A na rozdiel od niektorých konkurenčných druhov článkov ponúkajú aj obrovský potenciál budúceho vývoja, predovšetkým z hľadiska energetickej hustoty. To prinesie väčší jazdný dosah pri zachovaní veľkosti akumulátora, prípadne podobný jazdný dosah ako dnes pri použití menšieho a ľahšieho akumulátora.

Akumulátor je chladený kvapalinou, pričom využíva špeciálny chladiaci okruh s dvomi režimami. Pri miernych vonkajších teplotách akumulátor zvyšuje hospodárnosť tým, že na odvádzanie tepla produkovaného jednotlivými článkami využíva len klasický chladič. Pri vyšších teplotách sa zapne aj špeciálne chladiace zariadenie prepojené s hlavným klimatizačným systémom vozidla, ktoré poskytne vyššiu chladiacu kapacitu, aby sa zabezpečili optimálne podmienky pre prevádzku akumulátora.

Energetickú úspornosť sa podarilo zvýšiť aj zabudovaním najmodernejšieho tepelného čerpadla do systému klimatizácie. Tepelné čerpadlo je oveľa účinnejšie ako klasické elektrické ohrievače, pretože na vyhrievanie kabíny využíva energiu z vonkajšieho vzduchu a neodčerpáva čisto len prúd z akumulátora. Vďaka tomu je možné zvýšiť jazdný dosah koncepčného vozidla I-PACE o 50 km, dokonca aj v mrazivých zimných podmienkach, keď ho najviac potrebujete.

PREVZATÉ TECHNOLÓGIE: FORMULA E 

Jaguar sa môže pochváliť hrdou tradíciou úspechov vo sfére motoristického športu. Na vytrvalostných 24-hodinových pretekoch športových vozidiel v Le Mans dosiahol už pozoruhodných sedem víťazstiev. Vďaka pôsobeniu v súťažiach sa automobilke Jaguar podarilo priniesť nové priekopnícke technológie a ďalej ich vyvíjať, počnúc kotúčovými brzdami až po mnohé aerodynamické prvky.

Majstrovstvá Formuly E teraz ponúkajú vhodný priestor na testovanie elektrických pretekárskych vozidiel a výkonnostných konštrukčných riešení. Séria sa jazdí na okruhoch v uliciach najväčších miest sveta. Na vozidlách sa využívajú štandardizované podvozky a akumulátorové systémy, tímy však môžu medzi sebou súperiť s vlastnými elektromotormi, riadiacimi jednotkami a prevodovkami.

Majstrovstvá urýchlia vývoj budúcich elektrických systémom pohonu. A konštruktéri automobilky Jaguar sa postarajú o to, aby sa tieto výhody preniesli priamo do príslušných cestných vozidiel.

Som presvedčený o tom, že počas nasledujúcich piatich rokov zažijeme viac zmien vo svete automobilizmu ako za posledných tridsať rokov. Budúcnosť, to znamená lepšie pripojenie a vyššiu mieru udržateľnosti. Elektrifikácia a ľahké technológie sú s postupujúcou urbanizáciou stále dôležitejšie. 

Formula E rozpoznala tieto trendy a reaguje na ne. A práve nadšený a priekopnícky prístup týchto majstrovstiev sa pre našu značku dokonale hodí.

Nick Rogers, technický riaditeľ skupiny, Jaguar Land Rover 

Zdroj: Jaguar